za 4 dni Skrzat skończy pół roku.
z tej okazji wyciągnęłam "pierwszy rok życia dziecka" i postanowiłam sprawdzić co też takiego powinien umieć wg. książki.
w końcu zostało mu niewiele czasu na "wyrobienie normy" ;-)
legenda:
"co twoje dziecko umieć powinno" - równo 90% dzieci potrafi to wykonać;
"co dziecko prawdopodobnie będzie umiało" - osiąga to 75% dzieci;
"co dziecko może umieć" - 50% dzieci;
"co dziecko może nawet umieć" - osiągnięcia 25% dzieci;
powody do zmartwień można mieć tylko wówczas, gdy dziecko zdecydowanie nie czyni postępów okerślonych w kategorii: "co twoje dziecko umieć powinno" i osiąga wyniki dalekie od adekwatnych dla jego wieku.
po ukończeniu piątego miesiąca
"dziecko powinno umieć":
- mocno trzymać główkę;
- leżąc na brzuchu podnieść klatkę piersiową, opierając się na przedramionach;
wpatrywać się z uwagą w coś malutkigo, na przykład rodzynek;
- piszczeć z zadowolenia;
- wyciągać rączkę po przedmiot;
- uśmiechać się spontanicznie;
chwytać grzechotkę, lub końce twoich palców;
- podciągane do pozycji siedzącej trzymać głowę w jednej linii z tłowiem;
"dziecko prawdopodobnie będzie umiało":
- przewracać się z brzuszka na plecy i odwrotnie (uwaga: dzieci, które mniej czasu spędzają leżąc na brzuszku zwykle później osiągają tę umiejętność);
- utrzymać się na nogach podtrzymywane w pozycji pionowej;
- powiedzieć "gu-gu", lub wydać podobne zbitki samogłosek ze spółgłoskami;
ślinić się z zadowolenia;
- obrócić się w kierunku dochodzącego głosu;
"dziecko być może będzie umiało":
- siedzieć bez podparcia;
"dziecko może nawet umieć":
- podciągać się z pozycji siedzącej do stojącej;
- stanąć opierając się o kogoś lub o coś;
- zaprotestować przy próbie odebrania zabawki;
- czynić wysiłki by sięgnąć po przedmiot znajdujący się poza zasięgiem jego rączek;
- przekładać małe przedmioty z jednej dłoni do drugiej;
- podążać wzrokiem za spadającym przedmiotem;
- znaleźć rodzynek i schować go w dłoni;
- łączyć samogloski i spółgłoski w sylaby: ''ga-ga", "ma-ma", "ba-ba", "da-da";
po ukończeniu szóstego miesiąca
"dziecko powinno umieć":
- podciągane do siedzenia utrzymać głowę w jednej linii z ciałem;
- wydawać dźwięki typu "gu-gu";
"dziecko prawdopodobnie będzie umiało":
- utrzymać się na nogach podtrzymywane w pozycji pionowej;
- siedzieć bez oparcia;
- obrócić się w kierunku dochodzącego głosu;
- śmiać się (wydawać dźwięki przypominające śmiech);
"dziecko być może będzie umiało":
- stać z podparciem;
- zaprotestować przy próbie odebrania zabawki;
- podejmować próby dotarcia do zabawki;
- przekładać małe przedmioty z jednej ręki do drugiej;
- podążać wzrokiem za spadającą zabawką;
- chwycić rączką mały przedmiot, np. rodzynek;
- gaworzyć łącząc spółgłoski z samogłoskami, np: "ga-ga", "ma-ma", "ba-ba", "da-da";
- samodzielnie zjeść np. biszkopta;
"dziecko może nawet umieć":
- pełzać, raczkować (uwaga: dzieci, które mniej czasu spędzają leżąc na brzuszku zwykle później osiągają tę umiejętność);
- podciągać się do stania z pozycji siedzącej;
- podciągać się do siedzenia z pozycji leżącej;
- podnieść mały przedmiot przytrzymując go palcem wskazującym i kciukiem;
- mówić "tata" i "mama", ale bez zrozumienia;
po ukończeniu siódmego miesiąca
"dziecko powinno umieć":
- samodzielnie zjeść np. biszkopta;
- śmiać się (wydawać dźwięki przypominające śmiech);
- gaworzyć w chwilach radości;
uśmiechać się często podczas kontaktów z tobą;
"dziecko prawdopodobnie będzie umiało":
- siedzieć bez podparcia;
- utrzymać ciężar ciała na nogach, podtrzymywane w pozycji pionowej;
- protestować przy próbie odebrania zabawki;
- przesunąć się w kierunku zabawki i wziąć ją;
- śledzić wzrokiem spadający przedmiot;
- sięgnąć po rodzynek i przytrzymać go w piąstce;
- obrócić się w kierunku głosu;
- gaworzyć łącząc spółgłoski z samogłoskami, np: "ga-ga", "ma-ma", "ba-ba", "da-da";
- bawić się w "akuku";
"dziecko być może będzie umiało":
- raczkować lub pełzać (uwaga: dzieci, które mniej czasu spędzają leżąc na brzuszku zwykle później osiągają tę umiejętność);
- przełożyć klocek, lub inny mały przedmiot, z jednej rączki do drugiej;
- stać z podparciem trzymając się kogoś lub czegoś;
"dziecko może nawet umieć":
- wstać z pozycji siedzącej;
- usiąść z leżenia na brzuchu;
- bawić się w "kosi-kosi" i robić "pa-pa";
- podnieść mały przedmiot przytrzymując go palcem wskazującym i kciukiem;
- poruszać się, opierając się o meble;
- mówić "tata" i "mama", ale bez zrozumienia;