reklama
Forum BabyBoom

Dzień dobry...

Starasz się o maleństwo, wiesz, że zostaniecie rodzicami a może masz już dziecko? Poszukujesz informacji, chcesz się podzielić swoim doświadczeniem? Dołącz do naszej społeczności. Rejestracja jest bezpieczna, darmowa i szybka. A wsparcie i wdzięczność, które otrzymasz - nieocenione. Podoba Ci się? Wskakuj na pokład! Zamiast być gościem korzystaj z wszystkich możliwości. A jeśli masz pytania - pisz śmiało.

Ania Ślusarczyk (aniaslu)

  • Czy pomożesz Iwonie nadal być mamą? Zrób, co możesz! Tu nie ma czasu, tu trzeba działać. Zobacz
reklama

Wierszyki, rymowanki, wyliczanki

R

radulkowa

Gość
Pozwoliłam sobie założyć nowy wątek, mam nadzieję że przyda się  oraz że sie rozrośnie. Wpisujcie jakie zabawianki znacie.
Ja zaczynam

Choć do mamy, szybko, szybko
Jesteś mamy małą rybką.
Umyjemy nosek, nóżki
Niech zobaczą to kaczuszki
Umyjemy mały brzuszek,
Tylko nie bój sie kaczuszek,
Choć do mamy, szybko, szybko
Jesteś mamy małą rybką.
Jesteś małą rybką mamy,
Bo my bardzo sie kochamy

Łyżka, nozyk i śliniaczek
Je śniadanie niemowlaczek
Na śliniaczku misie siedzą
Pewnie tez sniadanie jedzą

W pokoiku na stoliku
stalo mleczko i jajeczko
przyszedl kotek, wypil mleczko
a ogonkiem stlukl jajeczko
przyszla pani, kotka zbila
a skorupki wyrzucila.

Pieje kogut : KUKURYKU
Wstawaj mały mój chłopczyku
A chłopczyk sie rano budzi
Patrzy ile chodzi ludzi
A dziękuje ci mój koguciku za Twoje
KUKURYKU!!!!!

Jechał pan pan pan
Na koniku sam sam sam
Za nim chłop chłop chłop
Na koniku hop! hop! hop!

Idzie kominiarz po drabinie
Ktora godzina w tym kominie
Jest w pol do czwartej
komin otwarty

Kosi kosi łapci,
pojedziemy do babci,
od babci do mamy, mama da śmietany.

Kosi kosi łapci,
pojedziemy do babci,
od babci do cioci, ciocia da łakoci.

Kosi kosi łapci,
pojedziemy do babci,
Babcia da nam mleczka, dziadek cukiereczka.

Wedrowali szewcy przez zielony las
Nie mieli pieniedzy ale mieli czas
Wedrowali rypcium pypcium
I spiewali rypcium pypcium
Nie mieli pieniedzy ale mieli czas

Idzie rak nieborak raz do przodu a raz wspak.
Idzie rak nieborak jak uszczypnie będzie znak.


Idzie, idzie stonoga a tu ...noga,
idzie, idzie malec a tu...palec,
idzie, idzie koń a tu...dłoń,
idzie, idzie krowa a tu...głowa,
leci, leci kos a tu...nos,

Idzie wąż wąską dróżką,
nie porusza żadną nóżką, poruszałby gdyby mógł, lecz wąż przecież nie ma nóg- i
palcami wędruję po brzuszku, szyi, nóżkach.
 
reklama
radulkowa - rewelacyjny watek!! jutro tez sie wkleje tylko cholercia nie znam melodii do niektorych pioseneczek :(

ps. tak nawiasem czy mozna cie prosic o obrobienie 2 zdjec??? dzien babci i dziadka sie zbliza a ja nie mam pomysla i wymyslilam zdjecia - oczywiscie przy twojej pomocy ;)
 
początek nam się nie przyda ale może druga połowa????

co robić z dzieckiem ok.12 tygodniowym:
śpiewaj rytmiczne piosenki z powtarzającymi się słowami
odgrywaj scenki przy śpiewaniu piosenek
wykonuj proste ćwiczenia (zginać kolanka, podnosić rączki)
dawaj zabawki o różnej fakturze i ciężarze, polewaj je wodą
przesadnie chwal
umieszczaj nad nim przedmioty (miękkie), do których będzie mógł sięgać
zaglądaj w oczy i mów akuku
baw się jego paluszkami tak by to widział
powieś nad łóżeczkiem ruchomą zabawkę, a w wózku rozwieś zabawki do pacanie rączką
baw się w "sroczka kaszkę warzyła" otwierając i rozdzielając paluszki
masuj dłonie i palce
baw się trzymając go w pionie, to zwiększy jego poczucie równowagi


cd. pomysłów na zajmowanie się 4-miesięczniakami
wzmacniaj jego poczucie humoru, żartuj,śmiej sieę
dawaj zabawki o różnych kolorach, kształtach, fakturach,przeznaczeniu, niech niektóre wydają dźwięki!
opowiadaj dokładnie co robisz, co widzisz, o każdym przedmiocie i czynności
urządzaj zabawy zmuszające do obracania na boki np. "a ku ku" wołaj z boku, by musiało się obrócić
miekkie zabawki umieść tak, by dziecko musialło po nie sięgać
śmiej się z dzieckiem gdy zdobędzie upragniony przedmiot
nasladuj odgłosy jakie wydaje w sposob wyolbrzymiony
jak najczęsciej nawiązuj kontakt wzrokowy-mimika i gesty powinne być przesadne


miesiąc piąty czyli ok.20 tyg.
reaguj, gdy próbuje zwrócic twoją uwagę( mówiąc, odwracając się w kierunku, zbliżając się)
przedstawiaj wszystkie obce osoby, by przyzwyczaic go do obcych
jak najczęściej wymawiaj JEGO IMIĘ
Baw się w a ku ku, sroczka kaszkę warzyła
kołysz nim często, tańcz, co pomoże stabilizować główkę
baw się w dawanie i zabieranie
zachęcaj do prostowanie palców
rozwijaj świadomość palców u nóg wkładając mu je do buzi (tak,tak )
dawaj mu do zabawy bibułkę, papier do gniecenia
naśladuj odgłosy wydawane przez dziecko, modeluj natężenie i wysokośc dźwięków
zainteresuj cichymi dźwiekami: muzyką, dzwoneczkami


dla nieco starszych czyli 24 tyg.
baw się w upuszczanie i podnoszenie
baw się w dawanie i zbieranie
często powtarzaj jego imię
pokazuj czynności i ich skutki (np. potocz piłke i powiedz ,że się toczy)
gdy daje znać ,że chce bys przyszła podejdź do niego wyciągając ręce, zawołaj po imieniu
baw się w podskakiwanie
baw się w samoloty
kładź go obok siebie i odrywajcie od podłoża tułów i ramiona
wynagradzaj go za pwyciąganie rączek podnoszeniem do góry
baw się w patataj
rozwijaj precyzje palców dając mu rozmaite pokarmy, które może jeść rękoma
zacznij je uczyć samodzielnie łyżką
pokaż jak przekładac przedmioty z ręki do ręki
mocno gestykuluj prowokuj by cie naśladowało, ucz go nowych gestów
nadal przeds5tawiaj mu obcych

specjalnie dla 28 tyg.
pokaż dziecku jego odbicie w lustrze i wymów jego imię. Mów: "to jest …………….., to ty"
używaj NIE do wyrażania sprzeciwu
powtarzaj wszystkie dźwięki wydawane przez dziecko "ba", "ma", da
zachęcaj do samodzielnego jedzenia np. chrupki
rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu: zostawiaj je samo zmiseczką niech je palcami, potem dokarm go łyżeczką rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu
podawaj dużo pokarmów do ręki
rozwijaj zdolność chwytania przez dawanie mu coraz mniejszych kawałków jedzenia-tak małe jak tylko jestw stanie uchwycić
aby zachęcic do podnoszenia główki w leżeniu na plecach układaj zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
wprowadzaj jak najwięcej zabaw na stojąco
przy każdej okazji dotykaj je i pozwalaj się dotykać
organizuj zabawy angażujące dotyk:kasi,kosi; Sroczka kaszkę warzyła
naśladuj odmienne intonacje gaworzenia
wprowadzaj nowe dźwięki i czekaj na odpowiedź
ćwicz ssanie, lizanie, dmuchanie
śpiewaj, powtarzaj rymowanki
śmiej się często i chichocz
mów powoli i wyraźnie, gestami, mimiką, gestykulacją pokazuj, co dane słowo znaczy
odpowiadaj gaworzeniem na gaworzenie, • gdy wymówi cos, co przypomina słowo powtórz je, a dziecko pochwal, powiedz "ma", roześmiej się i je przytul



32 tyg.:
wprowadź zabawki z użyciem wody: daj mu garnuszki, dzbanki, by mógł nalewać, wylewać napełniać
kładź zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
podnoś mu upuszczone, gdy o to prosi
wprowadzaj gry angażujące ciało jak "kosi, kosi '
zachęcaj do samodzielnego jedzenia
zaczyna rozumieć, co znaczy nie, przejawiać opór
zachęcaj do przesuwania się na pośladkach: siadaj z dala i wyciągnij ręce
przygotuj nóżki do chodzenia przez zabawy w stawanie i podskakiwanie na twoich kolanach, na łóżku, w wannie
zaspokajaj zamiłowanie do hałasu: dawaj łyżki, pokrywki, bębenek
naucz podnosić klocek i ustawiać na drugim

36 tyg.
zachęcaj do stawania przy stabilnych meblach
pokazuj jak trzymać rączki by utrzymać równowagę
naucz je przechylać się do tylu i na boki tak by nie tracił równowagi: układaj zabawki tuz poza zasięgiem z boków i z przodu
pokaż jak siadać z pozycji stojącej: zginaj mu kolana i stawy biodrowe
Pokaż mu,że dwa klocki są tej samej wielkości i objętości ustawiając je na sobie i obok
baw3 się we wskazywanie różnych rzeczy
daj mu do zabawy drobne przedmioty ( pod kontrolę) jak kasztany, żołędzie, groch, rodzynki.
Przynajmniej raz dziennie daj do jedzenia drobno pokrojone, ( ale kawałki) pożywienia, które może podnosić i wkładać do buzi.
Naśladuj odmienne intonacje
mów wolno, wyraźnie i poprawnie
zachowaniem, mimiką gestem pokazuj, co znaczą słowa
gaworz z dzieckiem, • ale mów też dużo normalnym tonem

wprowadź dźwięk i poczekaj na odpowiedź
NIE mów wyraźnie i dobitnie, stanowczo, by rozumiało, że to negowanie
dotykaj i pozwalaj się dotykać

non stop do 36 tyg.:
odnoś się do dziecka pozytywnie
wyrażaj otwarcie, co czujesz
Uśmiechaj się
używaj tonów łagodnych i wysokich
dotykaj i fizycznie okazuj uczucia
zachęcaj bez końca
nagradzaj często
chwal stale
ZAWSZE wymawiaj jego imię z miłością
jak najczęściej mów,że go kochasz
zawsze reaguj, gdy dziecko chce byś się nim zajęła ( w Przeciwnym razie uzna, że nie jest dla ciebie ważne i przestanie cię prosić)
nawiązuj kontakt wzrokowy, obracaj się przodem, używaj gestów i dotyku
nie zwracaj się do niego w sposób negatywny, odwracaj jego uwagę


Po tym czasie dziecko nabrało juz indywidualnych cech charakteru. Ok. roku zacznie przejawiać szczególny upór i niezależność. Stanie się niecierpliwe, trudne do prowadzenia, łatwo będzie się złościć, buntować. Będzie drażliwe, nie grzeczne i niekochające 8O

Na szczęście ok. 15 miesiąca pojawi się nowa faza: dziecko stanie się troskliwe, uczynne, będzie chciało sprawiać przyjemność. Będzie starach się uzyskać aprobatę. Co robić?
Zachowaj we wszystkim elastyczność
nic nie rób na siłę
nie krytykuj, nie przejawiaj wrogości
NIGDY nie doprowadzaj do tego by dziecko się ciebie bało
ucz cierpliwości przez tolerancję
nie ośmieszaj, nie zawstydzaj
nie dawaj powodu do zazdrości
nie dawaj mu powodu do poczucia winy

przyjmij dziecko takim, jakim jest
chwal je, ono to doceni, • jeśli wyrazisz Aprobatę- polubi siebie, • gdy docenisz jego wysiłek- zacznie formułować swoje cele
bądź sprawiedliwa
zapewnij mu poczucie bezpieczeństwa

40 tyg.
zawsze wyjaśniaj, co robisz
dawaj mu zabawki piszczące, trąbki, dzwonki
daj mu miękką lalkę, pokaż jak się ją ubiera i rozbiera
baw się w upuszczanie i podnoszenie, chowanie i szukanie zabawki, w "a ku ku"
pokaz jak wkładać i wyjmować przedmioty z pojemników
oglądajcie razem książeczki
podawaj mu palce, by mogło się podciągać do siadanie i stania
zachęcaj do odwracania kładąc zabawki za plecami
zachęcaj do raczkowania-stawaj niedaleko i wołaj po imieniu lub proponuj zabawkę
dawaj mu wiele przedmiotów, które może wyrzucać
zachęć je do turlania piłki: posadź i wturlaj piłkę między nogi
śmiej się dla wyrażenia aprobaty
Kończ zabawy śmiechem lub żartem-wyrabiaj w nim poczucie humoru
przedstawiaj je innym dzieciom, zostawiaj od czasu do czasu z innymi, mniej znanymi osobami
pamiętaj by pocałować i pomachać na pożegnanie
witaj się w szczególny sposób, gdy wracasz

zabawki dla dzieci 7-12 mcy

grzechotki wolnostojące
piłki
książeczki z grubej tektury, materiału, plastiku
zabawki ruchome: samochody, ciężarówki, zwierzątka na kółkach
duże miękkie klocki
pluszaki
zabawki do kąpieli: wiaderka, konewki, kubki, zabawki pływające

zajęcia i zabawy 7-12 m-cy
dmuchanie do pustych rolek po papierze toaletowym
naśladowanie odgłosów zwierząt
śpiewanie piosenek-wyliczanek
kosi-kosi
noszenie na "barana"
obracanie w kółko trzymając za rękę i nogę
turlanie piłeczkami
zabawy W odnajdowanie przedmiotów(a ku ku, zgaduj-zgadula, w której ręce
stukanie w pokrywki, garnki
przesiewanie mąki
napełnianie pustych pojemników, puszek klamerkami do bielizny, klockami


 
Tu sroczka kaszke warzyła,
swoje dzieci karmiła:
temu dała w garnuszeczku,
temu dała w rondeleczku,
temu dała na miseczce,
temu dała na łyżeczce
a temu nic nie dała
tylko frrr..... poleciala.

inna wersja:

Sroczka kaszkę warzyła,
dzieci swoje karmiła.
Temu dała na łyżeczce
Temu dała na miseczce
Temu dała na spodeczku
A dla tego nic nie miała,
frrr... po więcej poleciała.

Ten pierwszy to nasz dziadziuś,
a obok babunia.
Największy to tatuś,
a przy nim mamunia.
A to jest dziecinka mała,
tralalala la la.
A to moja rączka cała,
tralalala la la.

Kosi, kosi łapci,
Pojedziem do babci,
Babcia da nam serka,
A dziadek cukierka,
Od babci do mamy,
Mama da śmietany,
Od mamy do taty,
Jest tam pies kudłaty,
Leży pod lóżkiem,
Przykryty kożuszkiem.

Idzie rak
nieborak,
czasem naprzód,
czasem wspak,
jak ugryzie będzie znak.

Ślimak, ślimak pokaż rogi,
Dam ci sera na pierogi,
Jak nie sera, to kapusty,
Od kapusty będziesz tłusty.

Tekst "Idzie niebo ciemna noca":
Idzie niebo ciemna noca
Ma w fartuszku pelno gwiazd
Gwiazdki blyszcza i migoca
Az wyjrzaly ptaszki z gniazd
Jak wyjrzaly, zobaczyly
To nie chcialy dluzej spac
Kaprysily, grymasily
Aby im po jednej dac
Gwiazdki nie sa do zabawy
Toz by byla nocka zla
Ej uslyszy kot kulawy
Cicho badzcie aaa"



Idzie księżyc ciemną nocą,
Ma w fartuszku pełno gwiazd,
Gwiazdki świecą i migocą,
Aż wyjrzały ptaszki z gniazd.

Jak wyjrzały, zobaczyły,
To nie chciały więcej spać,
Grymasiły, kaprysiły,
Żeby im po jednej dać.

Gwiazdki nie są do zabawy,
Bo by nocka była zła,
Zaraz przyjdzie kot kulawy,
Śpijcie dzieci, cicho sza.

 
Wątek suuuuuuuuuuuuuper!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! No to teraz mam kilka wersji "kosi, kosi..." ;D ;D ;D i wiele innych. Tylko jak to spamiętać?? chyba sobie ściąge zrobie ;)

Chcialam cos dopisać, ale co znałam to juz napisałyście :(
 
"Jadą Misie"

Jadą, jadą misie, tra la la la la,
Śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
Przyjechały do lasu, narobiły hałasu,
Przyjechały do boru, narobiły rumoru.

Jadą, jadą misie, tra la la la la,
Śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
A misiowa jak może, prędko szuka w komorze,
Plaster miodu wynosi, pięknie gości swych prosi.

Jadą, jadą misie, tra la la la la,
Śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
Zjadły misie plastrów sześć
I wołają: "jeszcze jeść!"

Jadą, jadą misie, tra la la la la,
Śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
Przyjechały do lasu, narobiły hałasu,
Przyjechały do boru, narobiły rumoru.





Piosenka z demonstracją:

Tu paluszek, tu paluszek
A tu czysty mam fartuszek
Tu jest rączka a tu druga
a tu oczko do mnie mruga
Tu jest czoło
Tu są włosy
Wszyscy mamy czyste nosy
Tu sa rączki do klaskania
Tu sa nóżki do tupania



Na dobranoc:

W górze tyle gwiazd,
W dole tyle miast.
Gwiazdy miastom dają znać,
Że dzieci muszą spać!

Ach śpij, kochanie.
Jeśli gwiazdkę z nieba chcesz - dostaniesz.
Czego pragniesz, daj mi znać.
Ja Ci wszystko mogę dać.
Więc dlaczego nie chcesz spać?

Ach śpij, bo właśnie
Księżyc ziewa i za chwilę zaśnie.
A gdy rano przyjdzie świt,
Księżycowi będzie wstyd,
Że on zasnął, a nie Ty.

Aaaa, aaaaa
Były sobie kotki dwa.
Aaaa, aaaa
Szaro-bure, szaro-bure obydwa

Ach śpij, bo nocą,
Kiedy gwiazdy się na niebie złocą,
Wszystkie dzieci, nawet złe,
Pogrążone są we śnie,
A Ty jeden (jedna) tylko nie.

 
To ja wkleje troche tekstów piosenek:

JAGÓDKI
1.Jesteśmy jagódki, czarne jagódki,
Mieszkamy w lesie zielonym.
Oczka mamy czarne, buźki granatowe,
A rączki zielone i seledynowe.

Ref. A kiedy dzień nadchodzi,
dzień nadchodzi, idziemy na jagody,
Na jagody, a nasze czarne serca,
Czarne serca, biją nam radośnie ,
Bum, tarara bum. ( 2x )
2. Pójdziem na jagódki, wysmarujem bródki,
Do kosza połowę, a resztę na głowę,
Trochę sobie zjemy się wysmarujemy,
I będziemy tacy jak murzyni czarni.


NA WOJTUSIA Z POPIELNIKA

Na Wojtusia z popielnika
Iskiereczka mruga,
Chodź, opowiem ci bajeczkę,
Bajka będzie długa.

Była sobie Baba Jaga,
Miała chatkę z masła,
A w tej chatce same dziwy,
Cyt, iskierka zgasła.

Była sobie raz królewna,
Pokochała grajka,
Król wyprawił im wesele
I skończona bajka.


OGÓREK WĄSATY


Wesoło jesienią w ogródku na grządce,
Tu ruda marchewka tam strączek,
Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty,
A w kącie ogórek wąsaty.

Ref.:
Ogórek, ogórek, ogórek,
Zielony ma garniturek,
I czapkę i sandały,
Zielony, zielony jest cały.

Czasami jesienią na grządkę w ogrodzie,
Deszczowa pogoda przychodzi,
Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmur,
I deszczem podlewa ogórki.


Dorotka

Ta Dorotka, ta maluśka
tańcowała dokoluśka.
Tańcowała ranną rosą,
i tupała nóżką bosą.

Ta Dorotka, ta maluśka
tańcowała dokoluśka.
Tańcowała i w południe,
gdy słoneczko grzało cudnie.

Ta Dorotka, ta maluśka
tańcowała dokoluśka.
Tańcowała wieczorami,
kiedy słonko za górami.

A teraz śpi w kolebusi,
na różowej swej podusi.
Chodzi senek koło płotka.
"Cicho, bo już śpi Dorotka."




Pieski małe dwa

Pieski małe dwa
Chciały przejść się chwilkę
Nie wiedziały że
Przeszły całą milkę
I znalazły coś
Taką dużą, białą kość
Sibą sibą tra la la la la

Pieski małe dwa
Chciały przejść przez rzeczkę
Nie wiedziały jak
Znalazły deseczkę
I choć była zła
Przeszły po niej pieski dwa
Sibą sibą tra la la la la

Pieski małe dwa
Poszły raz na łąkę
I znalazły tam
Czerwoną biedronkę
A biedronka ta
Mnóstwo czarnych kropek ma
Sibą sibą tra la la la la

Pieski małe dwa
Poszły więc do domu
O przygodzie swej
Nie mówiąc nikomu
Wlazły w budę swą
Teraz sobie smacznie śpią
Sibą sibą tra la la la la

 
Hej,z tymi kotkami to ja śpiewam (falszuję) tak:
aaa aaa były sobie kotki dwa,
aaa aaa szaro bure obydwa,
nic nie będą robiły Mikołajka bawiły.

Ale wydaje mi się,że więcej zwrotek było?

Fajny wątek,wiekszości albo nie znałam,albo zapomnialam że znam.
A znacie może ciąg dalszy do:
idziemy na wycieczkę
bierzemy misia w teczkę
a misiu fiku miku
narobił w teczkę siku...
i dalej nie znam,więc sśiewam to w kółko jak idziemy na spacer,tzn. na klatce (dobrze,że sąsiedzi w pracy).
 
reklama
Do góry