reklama

Wierszyki, rymowanki, wyliczanki

Temat na forum 'Dzieci urodzone w maju 2005' rozpoczęty przez radulkowa, 16 Styczeń 2006.

  1. radulkowa

    radulkowa Gość

    Pozwoliłam sobie założyć nowy wątek, mam nadzieję że przyda się  oraz że sie rozrośnie. Wpisujcie jakie zabawianki znacie.
    Ja zaczynam

    Choć do mamy, szybko, szybko
    Jesteś mamy małą rybką.
    Umyjemy nosek, nóżki
    Niech zobaczą to kaczuszki
    Umyjemy mały brzuszek,
    Tylko nie bój sie kaczuszek,
    Choć do mamy, szybko, szybko
    Jesteś mamy małą rybką.
    Jesteś małą rybką mamy,
    Bo my bardzo sie kochamy

    Łyżka, nozyk i śliniaczek
    Je śniadanie niemowlaczek
    Na śliniaczku misie siedzą
    Pewnie tez sniadanie jedzą

    W pokoiku na stoliku
    stalo mleczko i jajeczko
    przyszedl kotek, wypil mleczko
    a ogonkiem stlukl jajeczko
    przyszla pani, kotka zbila
    a skorupki wyrzucila.

    Pieje kogut : KUKURYKU
    Wstawaj mały mój chłopczyku
    A chłopczyk sie rano budzi
    Patrzy ile chodzi ludzi
    A dziękuje ci mój koguciku za Twoje
    KUKURYKU!!!!!

    Jechał pan pan pan
    Na koniku sam sam sam
    Za nim chłop chłop chłop
    Na koniku hop! hop! hop!

    Idzie kominiarz po drabinie
    Ktora godzina w tym kominie
    Jest w pol do czwartej
    komin otwarty

    Kosi kosi łapci,
    pojedziemy do babci,
    od babci do mamy, mama da śmietany.

    Kosi kosi łapci,
    pojedziemy do babci,
    od babci do cioci, ciocia da łakoci.

    Kosi kosi łapci,
    pojedziemy do babci,
    Babcia da nam mleczka, dziadek cukiereczka.

    Wedrowali szewcy przez zielony las
    Nie mieli pieniedzy ale mieli czas
    Wedrowali rypcium pypcium
    I spiewali rypcium pypcium
    Nie mieli pieniedzy ale mieli czas

    Idzie rak nieborak raz do przodu a raz wspak.
    Idzie rak nieborak jak uszczypnie będzie znak.


    Idzie, idzie stonoga a tu ...noga,
    idzie, idzie malec a tu...palec,
    idzie, idzie koń a tu...dłoń,
    idzie, idzie krowa a tu...głowa,
    leci, leci kos a tu...nos,

    Idzie wąż wąską dróżką,
    nie porusza żadną nóżką, poruszałby gdyby mógł, lecz wąż przecież nie ma nóg- i
    palcami wędruję po brzuszku, szyi, nóżkach.
     
  2. Basia80

    Basia80 Podwojna mamusia :)

    radulkowa - rewelacyjny watek!! jutro tez sie wkleje tylko cholercia nie znam melodii do niektorych pioseneczek :(

    ps. tak nawiasem czy mozna cie prosic o obrobienie 2 zdjec??? dzien babci i dziadka sie zbliza a ja nie mam pomysla i wymyslilam zdjecia - oczywiscie przy twojej pomocy ;)
     
  3. reklama
  4. elwis_m

    elwis_m IV/V 2005, II 2009

    początek nam się nie przyda ale może druga połowa????

    co robić z dzieckiem ok.12 tygodniowym:
    śpiewaj rytmiczne piosenki z powtarzającymi się słowami
    odgrywaj scenki przy śpiewaniu piosenek
    wykonuj proste ćwiczenia (zginać kolanka, podnosić rączki)
    dawaj zabawki o różnej fakturze i ciężarze, polewaj je wodą
    przesadnie chwal
    umieszczaj nad nim przedmioty (miękkie), do których będzie mógł sięgać
    zaglądaj w oczy i mów akuku
    baw się jego paluszkami tak by to widział
    powieś nad łóżeczkiem ruchomą zabawkę, a w wózku rozwieś zabawki do pacanie rączką
    baw się w "sroczka kaszkę warzyła" otwierając i rozdzielając paluszki
    masuj dłonie i palce
    baw się trzymając go w pionie, to zwiększy jego poczucie równowagi


    cd. pomysłów na zajmowanie się 4-miesięczniakami
    wzmacniaj jego poczucie humoru, żartuj,śmiej sieę
    dawaj zabawki o różnych kolorach, kształtach, fakturach,przeznaczeniu, niech niektóre wydają dźwięki!
    opowiadaj dokładnie co robisz, co widzisz, o każdym przedmiocie i czynności
    urządzaj zabawy zmuszające do obracania na boki np. "a ku ku" wołaj z boku, by musiało się obrócić
    miekkie zabawki umieść tak, by dziecko musialło po nie sięgać
    śmiej się z dzieckiem gdy zdobędzie upragniony przedmiot
    nasladuj odgłosy jakie wydaje w sposob wyolbrzymiony
    jak najczęsciej nawiązuj kontakt wzrokowy-mimika i gesty powinne być przesadne


    miesiąc piąty czyli ok.20 tyg.
    reaguj, gdy próbuje zwrócic twoją uwagę( mówiąc, odwracając się w kierunku, zbliżając się)
    przedstawiaj wszystkie obce osoby, by przyzwyczaic go do obcych
    jak najczęściej wymawiaj JEGO IMIĘ
    Baw się w a ku ku, sroczka kaszkę warzyła
    kołysz nim często, tańcz, co pomoże stabilizować główkę
    baw się w dawanie i zabieranie
    zachęcaj do prostowanie palców
    rozwijaj świadomość palców u nóg wkładając mu je do buzi (tak,tak )
    dawaj mu do zabawy bibułkę, papier do gniecenia
    naśladuj odgłosy wydawane przez dziecko, modeluj natężenie i wysokośc dźwięków
    zainteresuj cichymi dźwiekami: muzyką, dzwoneczkami


    dla nieco starszych czyli 24 tyg.
    baw się w upuszczanie i podnoszenie
    baw się w dawanie i zbieranie
    często powtarzaj jego imię
    pokazuj czynności i ich skutki (np. potocz piłke i powiedz ,że się toczy)
    gdy daje znać ,że chce bys przyszła podejdź do niego wyciągając ręce, zawołaj po imieniu
    baw się w podskakiwanie
    baw się w samoloty
    kładź go obok siebie i odrywajcie od podłoża tułów i ramiona
    wynagradzaj go za pwyciąganie rączek podnoszeniem do góry
    baw się w patataj
    rozwijaj precyzje palców dając mu rozmaite pokarmy, które może jeść rękoma
    zacznij je uczyć samodzielnie łyżką
    pokaż jak przekładac przedmioty z ręki do ręki
    mocno gestykuluj prowokuj by cie naśladowało, ucz go nowych gestów
    nadal przeds5tawiaj mu obcych

    specjalnie dla 28 tyg.
    pokaż dziecku jego odbicie w lustrze i wymów jego imię. Mów: "to jest …………….., to ty"
    używaj NIE do wyrażania sprzeciwu
    powtarzaj wszystkie dźwięki wydawane przez dziecko "ba", "ma", da
    zachęcaj do samodzielnego jedzenia np. chrupki
    rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu: zostawiaj je samo zmiseczką niech je palcami, potem dokarm go łyżeczką rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu
    podawaj dużo pokarmów do ręki
    rozwijaj zdolność chwytania przez dawanie mu coraz mniejszych kawałków jedzenia-tak małe jak tylko jestw stanie uchwycić
    aby zachęcic do podnoszenia główki w leżeniu na plecach układaj zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
    wprowadzaj jak najwięcej zabaw na stojąco
    przy każdej okazji dotykaj je i pozwalaj się dotykać
    organizuj zabawy angażujące dotyk:kasi,kosi; Sroczka kaszkę warzyła
    naśladuj odmienne intonacje gaworzenia
    wprowadzaj nowe dźwięki i czekaj na odpowiedź
    ćwicz ssanie, lizanie, dmuchanie
    śpiewaj, powtarzaj rymowanki
    śmiej się często i chichocz
    mów powoli i wyraźnie, gestami, mimiką, gestykulacją pokazuj, co dane słowo znaczy
    odpowiadaj gaworzeniem na gaworzenie, • gdy wymówi cos, co przypomina słowo powtórz je, a dziecko pochwal, powiedz "ma", roześmiej się i je przytul



    32 tyg.:
    wprowadź zabawki z użyciem wody: daj mu garnuszki, dzbanki, by mógł nalewać, wylewać napełniać
    kładź zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
    podnoś mu upuszczone, gdy o to prosi
    wprowadzaj gry angażujące ciało jak "kosi, kosi '
    zachęcaj do samodzielnego jedzenia
    zaczyna rozumieć, co znaczy nie, przejawiać opór
    zachęcaj do przesuwania się na pośladkach: siadaj z dala i wyciągnij ręce
    przygotuj nóżki do chodzenia przez zabawy w stawanie i podskakiwanie na twoich kolanach, na łóżku, w wannie
    zaspokajaj zamiłowanie do hałasu: dawaj łyżki, pokrywki, bębenek
    naucz podnosić klocek i ustawiać na drugim

    36 tyg.
    zachęcaj do stawania przy stabilnych meblach
    pokazuj jak trzymać rączki by utrzymać równowagę
    naucz je przechylać się do tylu i na boki tak by nie tracił równowagi: układaj zabawki tuz poza zasięgiem z boków i z przodu
    pokaż jak siadać z pozycji stojącej: zginaj mu kolana i stawy biodrowe
    Pokaż mu,że dwa klocki są tej samej wielkości i objętości ustawiając je na sobie i obok
    baw3 się we wskazywanie różnych rzeczy
    daj mu do zabawy drobne przedmioty ( pod kontrolę) jak kasztany, żołędzie, groch, rodzynki.
    Przynajmniej raz dziennie daj do jedzenia drobno pokrojone, ( ale kawałki) pożywienia, które może podnosić i wkładać do buzi.
    Naśladuj odmienne intonacje
    mów wolno, wyraźnie i poprawnie
    zachowaniem, mimiką gestem pokazuj, co znaczą słowa
    gaworz z dzieckiem, • ale mów też dużo normalnym tonem

    wprowadź dźwięk i poczekaj na odpowiedź
    NIE mów wyraźnie i dobitnie, stanowczo, by rozumiało, że to negowanie
    dotykaj i pozwalaj się dotykać

    non stop do 36 tyg.:
    odnoś się do dziecka pozytywnie
    wyrażaj otwarcie, co czujesz
    Uśmiechaj się
    używaj tonów łagodnych i wysokich
    dotykaj i fizycznie okazuj uczucia
    zachęcaj bez końca
    nagradzaj często
    chwal stale
    ZAWSZE wymawiaj jego imię z miłością
    jak najczęściej mów,że go kochasz
    zawsze reaguj, gdy dziecko chce byś się nim zajęła ( w Przeciwnym razie uzna, że nie jest dla ciebie ważne i przestanie cię prosić)
    nawiązuj kontakt wzrokowy, obracaj się przodem, używaj gestów i dotyku
    nie zwracaj się do niego w sposób negatywny, odwracaj jego uwagę


    Po tym czasie dziecko nabrało juz indywidualnych cech charakteru. Ok. roku zacznie przejawiać szczególny upór i niezależność. Stanie się niecierpliwe, trudne do prowadzenia, łatwo będzie się złościć, buntować. Będzie drażliwe, nie grzeczne i niekochające 8O

    Na szczęście ok. 15 miesiąca pojawi się nowa faza: dziecko stanie się troskliwe, uczynne, będzie chciało sprawiać przyjemność. Będzie starach się uzyskać aprobatę. Co robić?
    Zachowaj we wszystkim elastyczność
    nic nie rób na siłę
    nie krytykuj, nie przejawiaj wrogości
    NIGDY nie doprowadzaj do tego by dziecko się ciebie bało
    ucz cierpliwości przez tolerancję
    nie ośmieszaj, nie zawstydzaj
    nie dawaj powodu do zazdrości
    nie dawaj mu powodu do poczucia winy

    przyjmij dziecko takim, jakim jest
    chwal je, ono to doceni, • jeśli wyrazisz Aprobatę- polubi siebie, • gdy docenisz jego wysiłek- zacznie formułować swoje cele
    bądź sprawiedliwa
    zapewnij mu poczucie bezpieczeństwa

    40 tyg.
    zawsze wyjaśniaj, co robisz
    dawaj mu zabawki piszczące, trąbki, dzwonki
    daj mu miękką lalkę, pokaż jak się ją ubiera i rozbiera
    baw się w upuszczanie i podnoszenie, chowanie i szukanie zabawki, w "a ku ku"
    pokaz jak wkładać i wyjmować przedmioty z pojemników
    oglądajcie razem książeczki
    podawaj mu palce, by mogło się podciągać do siadanie i stania
    zachęcaj do odwracania kładąc zabawki za plecami
    zachęcaj do raczkowania-stawaj niedaleko i wołaj po imieniu lub proponuj zabawkę
    dawaj mu wiele przedmiotów, które może wyrzucać
    zachęć je do turlania piłki: posadź i wturlaj piłkę między nogi
    śmiej się dla wyrażenia aprobaty
    Kończ zabawy śmiechem lub żartem-wyrabiaj w nim poczucie humoru
    przedstawiaj je innym dzieciom, zostawiaj od czasu do czasu z innymi, mniej znanymi osobami
    pamiętaj by pocałować i pomachać na pożegnanie
    witaj się w szczególny sposób, gdy wracasz

    zabawki dla dzieci 7-12 mcy

    grzechotki wolnostojące
    piłki
    książeczki z grubej tektury, materiału, plastiku
    zabawki ruchome: samochody, ciężarówki, zwierzątka na kółkach
    duże miękkie klocki
    pluszaki
    zabawki do kąpieli: wiaderka, konewki, kubki, zabawki pływające

    zajęcia i zabawy 7-12 m-cy
    dmuchanie do pustych rolek po papierze toaletowym
    naśladowanie odgłosów zwierząt
    śpiewanie piosenek-wyliczanek
    kosi-kosi
    noszenie na "barana"
    obracanie w kółko trzymając za rękę i nogę
    turlanie piłeczkami
    zabawy W odnajdowanie przedmiotów(a ku ku, zgaduj-zgadula, w której ręce
    stukanie w pokrywki, garnki
    przesiewanie mąki
    napełnianie pustych pojemników, puszek klamerkami do bielizny, klockami


     
  5. elwis_m

    elwis_m IV/V 2005, II 2009

    Tu sroczka kaszke warzyła,
    swoje dzieci karmiła:
    temu dała w garnuszeczku,
    temu dała w rondeleczku,
    temu dała na miseczce,
    temu dała na łyżeczce
    a temu nic nie dała
    tylko frrr..... poleciala.

    inna wersja:

    Sroczka kaszkę warzyła,
    dzieci swoje karmiła.
    Temu dała na łyżeczce
    Temu dała na miseczce
    Temu dała na spodeczku
    A dla tego nic nie miała,
    frrr... po więcej poleciała.

    Ten pierwszy to nasz dziadziuś,
    a obok babunia.
    Największy to tatuś,
    a przy nim mamunia.
    A to jest dziecinka mała,
    tralalala la la.
    A to moja rączka cała,
    tralalala la la.

    Kosi, kosi łapci,
    Pojedziem do babci,
    Babcia da nam serka,
    A dziadek cukierka,
    Od babci do mamy,
    Mama da śmietany,
    Od mamy do taty,
    Jest tam pies kudłaty,
    Leży pod lóżkiem,
    Przykryty kożuszkiem.

    Idzie rak
    nieborak,
    czasem naprzód,
    czasem wspak,
    jak ugryzie będzie znak.

    Ślimak, ślimak pokaż rogi,
    Dam ci sera na pierogi,
    Jak nie sera, to kapusty,
    Od kapusty będziesz tłusty.

    Tekst "Idzie niebo ciemna noca":
    Idzie niebo ciemna noca
    Ma w fartuszku pelno gwiazd
    Gwiazdki blyszcza i migoca
    Az wyjrzaly ptaszki z gniazd
    Jak wyjrzaly, zobaczyly
    To nie chcialy dluzej spac
    Kaprysily, grymasily
    Aby im po jednej dac
    Gwiazdki nie sa do zabawy
    Toz by byla nocka zla
    Ej uslyszy kot kulawy
    Cicho badzcie aaa"



    Idzie księżyc ciemną nocą,
    Ma w fartuszku pełno gwiazd,
    Gwiazdki świecą i migocą,
    Aż wyjrzały ptaszki z gniazd.

    Jak wyjrzały, zobaczyły,
    To nie chciały więcej spać,
    Grymasiły, kaprysiły,
    Żeby im po jednej dać.

    Gwiazdki nie są do zabawy,
    Bo by nocka była zła,
    Zaraz przyjdzie kot kulawy,
    Śpijcie dzieci, cicho sza.

     
  6. Dorin

    Dorin mama maj 05/sierpień 07 Wrześniowe mamy'07

    Wątek suuuuuuuuuuuuuper!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! No to teraz mam kilka wersji "kosi, kosi..." ;D ;D ;D i wiele innych. Tylko jak to spamiętać?? chyba sobie ściąge zrobie ;)

    Chcialam cos dopisać, ale co znałam to juz napisałyście :(
     
  7. koteczek

    koteczek Majówka 2005

    rzeczywiście pomysł superaśny na pewno się każdemu przyda :)
     
  8. Basia

    Basia Majowa mamusia 2005

    "Jadą Misie"

    Jadą, jadą misie, tra la la la la,
    Śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
    Przyjechały do lasu, narobiły hałasu,
    Przyjechały do boru, narobiły rumoru.

    Jadą, jadą misie, tra la la la la,
    Śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
    A misiowa jak może, prędko szuka w komorze,
    Plaster miodu wynosi, pięknie gości swych prosi.

    Jadą, jadą misie, tra la la la la,
    Śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
    Zjadły misie plastrów sześć
    I wołają: "jeszcze jeść!"

    Jadą, jadą misie, tra la la la la,
    Śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
    Przyjechały do lasu, narobiły hałasu,
    Przyjechały do boru, narobiły rumoru.





    Piosenka z demonstracją:

    Tu paluszek, tu paluszek
    A tu czysty mam fartuszek
    Tu jest rączka a tu druga
    a tu oczko do mnie mruga
    Tu jest czoło
    Tu są włosy
    Wszyscy mamy czyste nosy
    Tu sa rączki do klaskania
    Tu sa nóżki do tupania



    Na dobranoc:

    W górze tyle gwiazd,
    W dole tyle miast.
    Gwiazdy miastom dają znać,
    Że dzieci muszą spać!

    Ach śpij, kochanie.
    Jeśli gwiazdkę z nieba chcesz - dostaniesz.
    Czego pragniesz, daj mi znać.
    Ja Ci wszystko mogę dać.
    Więc dlaczego nie chcesz spać?

    Ach śpij, bo właśnie
    Księżyc ziewa i za chwilę zaśnie.
    A gdy rano przyjdzie świt,
    Księżycowi będzie wstyd,
    Że on zasnął, a nie Ty.

    Aaaa, aaaaa
    Były sobie kotki dwa.
    Aaaa, aaaa
    Szaro-bure, szaro-bure obydwa

    Ach śpij, bo nocą,
    Kiedy gwiazdy się na niebie złocą,
    Wszystkie dzieci, nawet złe,
    Pogrążone są we śnie,
    A Ty jeden (jedna) tylko nie.

     
  9. Basia

    Basia Majowa mamusia 2005

    To ja wkleje troche tekstów piosenek:

    JAGÓDKI
    1.Jesteśmy jagódki, czarne jagódki,
    Mieszkamy w lesie zielonym.
    Oczka mamy czarne, buźki granatowe,
    A rączki zielone i seledynowe.

    Ref. A kiedy dzień nadchodzi,
    dzień nadchodzi, idziemy na jagody,
    Na jagody, a nasze czarne serca,
    Czarne serca, biją nam radośnie ,
    Bum, tarara bum. ( 2x )
    2. Pójdziem na jagódki, wysmarujem bródki,
    Do kosza połowę, a resztę na głowę,
    Trochę sobie zjemy się wysmarujemy,
    I będziemy tacy jak murzyni czarni.


    NA WOJTUSIA Z POPIELNIKA

    Na Wojtusia z popielnika
    Iskiereczka mruga,
    Chodź, opowiem ci bajeczkę,
    Bajka będzie długa.

    Była sobie Baba Jaga,
    Miała chatkę z masła,
    A w tej chatce same dziwy,
    Cyt, iskierka zgasła.

    Była sobie raz królewna,
    Pokochała grajka,
    Król wyprawił im wesele
    I skończona bajka.


    OGÓREK WĄSATY


    Wesoło jesienią w ogródku na grządce,
    Tu ruda marchewka tam strączek,
    Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty,
    A w kącie ogórek wąsaty.

    Ref.:
    Ogórek, ogórek, ogórek,
    Zielony ma garniturek,
    I czapkę i sandały,
    Zielony, zielony jest cały.

    Czasami jesienią na grządkę w ogrodzie,
    Deszczowa pogoda przychodzi,
    Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmur,
    I deszczem podlewa ogórki.


    Dorotka

    Ta Dorotka, ta maluśka
    tańcowała dokoluśka.
    Tańcowała ranną rosą,
    i tupała nóżką bosą.

    Ta Dorotka, ta maluśka
    tańcowała dokoluśka.
    Tańcowała i w południe,
    gdy słoneczko grzało cudnie.

    Ta Dorotka, ta maluśka
    tańcowała dokoluśka.
    Tańcowała wieczorami,
    kiedy słonko za górami.

    A teraz śpi w kolebusi,
    na różowej swej podusi.
    Chodzi senek koło płotka.
    "Cicho, bo już śpi Dorotka."




    Pieski małe dwa

    Pieski małe dwa
    Chciały przejść się chwilkę
    Nie wiedziały że
    Przeszły całą milkę
    I znalazły coś
    Taką dużą, białą kość
    Sibą sibą tra la la la la

    Pieski małe dwa
    Chciały przejść przez rzeczkę
    Nie wiedziały jak
    Znalazły deseczkę
    I choć była zła
    Przeszły po niej pieski dwa
    Sibą sibą tra la la la la

    Pieski małe dwa
    Poszły raz na łąkę
    I znalazły tam
    Czerwoną biedronkę
    A biedronka ta
    Mnóstwo czarnych kropek ma
    Sibą sibą tra la la la la

    Pieski małe dwa
    Poszły więc do domu
    O przygodzie swej
    Nie mówiąc nikomu
    Wlazły w budę swą
    Teraz sobie smacznie śpią
    Sibą sibą tra la la la la

     
  10. reklama
  11. Gabi

    Gabi maj'05 kwiecień '09

    Hej,z tymi kotkami to ja śpiewam (falszuję) tak:
    aaa aaa były sobie kotki dwa,
    aaa aaa szaro bure obydwa,
    nic nie będą robiły Mikołajka bawiły.

    Ale wydaje mi się,że więcej zwrotek było?

    Fajny wątek,wiekszości albo nie znałam,albo zapomnialam że znam.
    A znacie może ciąg dalszy do:
    idziemy na wycieczkę
    bierzemy misia w teczkę
    a misiu fiku miku
    narobił w teczkę siku...
    i dalej nie znam,więc sśiewam to w kółko jak idziemy na spacer,tzn. na klatce (dobrze,że sąsiedzi w pracy).
     
  12. kamonkazz

    kamonkazz maj '05 i luty '09

    a kto ma tekst " ach śpij kochanie", bo ja ciągle coś mylę i zjadam i chyba jednak nie pamiętam dobrej wersji :/
     

Poleć forum