reklama
Forum BabyBoom

Dzień dobry...

Starasz się o maleństwo, wiesz, że zostaniecie rodzicami a może masz już dziecko? Poszukujesz informacji, chcesz się podzielić swoim doświadczeniem? Dołącz do naszej społeczności. Rejestracja jest bezpieczna, darmowa i szybka. A wsparcie i wdzięczność, które otrzymasz - nieocenione. Podoba Ci się? Wskakuj na pokład! Zamiast być gościem korzystaj z wszystkich możliwości. A jeśli masz pytania - pisz śmiało.

Ania Ślusarczyk (aniaslu)

  • Czy pomożesz Iwonie nadal być mamą? Zrób, co możesz! Tu nie ma czasu, tu trzeba działać. Zobacz
reklama

Metody rechabilitacji wcześniaków

witam,cwiczymy z corka metoda Vojty. Jestesmy dopiero na drugim etapie a mi juz brakuje cierpilowosci :-( Czy ktos cwiczyl ta metoda i jest zdania ze warto tak "meczyc" dzieciaczka? rehabilitantka po pierwszym spotkaniu powiedziala ze widac efekty i ze super ale ja sama nie wiem czy nie lepiej cwiczyc poprzez zabawe...?(lub inna metoda) ktos wie ile etapow zawiera ta metoda bo nigdzie nie moge znalesc info na ten temat..?:confused:
dodam ze corka jest z 35 tc,ma symetrie i troche zaleglosci w rozwoju fiz.
 
reklama
witam,cwiczymy z corka metoda Vojty. Jestesmy dopiero na drugim etapie a mi juz brakuje cierpilowosci :-( Czy ktos cwiczyl ta metoda i jest zdania ze warto tak "meczyc" dzieciaczka? rehabilitantka po pierwszym spotkaniu powiedziala ze widac efekty i ze super ale ja sama nie wiem czy nie lepiej cwiczyc poprzez zabawe...?(lub inna metoda) ktos wie ile etapow zawiera ta metoda bo nigdzie nie moge znalesc info na ten temat..?:confused:
dodam ze corka jest z 35 tc,ma symetrie i troche zaleglosci w rozwoju fiz.
U na sćwiczymy od ok. 4 m-ca życia. Zuzka też miała asymetrie ułożeniową, spłaszczoną główkę. Po 2 m-cach ćwiczeń było ok. Teraz ćwiczymy dalej bo ma wzmożone napięcie mięśniowe(miała wylew IV stopnia). Czekamy az zacznie raczkować i chodzic. Ale na asymetrie Vojta okazał sie najlepszy:-)
 
GRUSHKA - jesli widac efekty to pewnie ze warto! Wiem ze jest Wam ciezko, ale coreczce potrzebna jest pomoc w nadgonieniu zaleglosci. Jesli vojta skutkuje to moze pocwiczcie jeszcze jakis czas.:tak:My poza vojta cw jeszcze bobathem - czyli przez zabawe. Dobry lekarz (lub rehabilitant) po reakcji dziecka powinien sam okreslic jaka metoda bedzie dla niego lepsza. Moja pani od vojty na jakis czas zabronila nam przychodzic na cw bo Kuba od progu strasznie plakal i nie bylo mowy o cw. Czasami potrzebna jest przerwa albo zmiana metody, jedna jesli u Was jest poprawa, a mala przestaje plakac zaraz po cw to moze daj jej jeszcze troche czasu. Moze cos sie poprawi? Zycze zdrowka i wytrwalosci, bo patrzec na placzace dziecko podczas cw to najgorsza rzecz na swiecie!
 
efika, mam pytanie. skad moge wiedziec ktora metoda jest najlepsza dla mojego dziecka?:confused: pediatra powiedziala ze rehabilitacja- nic wiecej. w pierwszym osrodku zalecili inna rehabilitacje niz w drugim do ktorego poszlam pozniej:baffled:. w zasadzie to ze sa efekty to glownie zdanie rehabilitantki od vojty bo moim zdaniem jest lepiej ale przez to ze na rzeczy ktorych sie moje dziecko teraz uczy poprostu przyszedl czas. nie jestem pewna czy to przez rehabilitacje. mysle ze to rodzic powinien ustalic ktora metoda jest najlepsza dla dziecka(tylko jak??:confused:) i udac sie do osrodka w ktorym ta metode praktykuja.
mam nadzieje ze niedlugo dostaniemy sie na rehab w ramach nfz i znając swiat pewnie zaleca trzecia metode :dry:
 
Grusha mam rehabilitanki dobraly metode po badaniu chlopcow, jesli masz zaufanie do rehabilitanow to ok ja od razu trafiłam na super panie choc w czasie nam sie zmieniły ale było ok. Czasami widzialam ze na zastpstwie inny rehabilitant wprowadzał cos nowego ale w sumie wazne ze dzialał0
 
METODA VOJTY

A tu wkleje ci materiał na temat metody Vojty skopiowany z innego forum o wcześniakach.Wklejałam to w temacie rehabilitacja wcześniaków,Może się to komuś przydać.Życze miłej lektury
Terapie metodą Vojty można prowadzić samodzielnie w domu. Początki z pewnością nie będą należały do łatwych. Ważne jest, aby przestrzegać wszystkich zaleceń specjalistów, bo tylko w ten sposób rehabilitacja da pożądany skutek. Trzeba jednak pamiętać, że drażnienie stref wyzwolenia zależy od rodzaju zaburzeń, toteż u każdego terapia przebiega w nieco inny sposób. Nie zmieniają się, co prawda strefy wyzwolenia, a ćwiczenia są podporządkowane zakodowanemu genetycznie programowi rozwojowemu. Każdy przypadek jest jednak inny i wymaga indywidualnej konsultacji z lekarzem. Wraz z pojawieniem się zmian, dobiera się nieco inne ćwiczenia.




Zaleca się, żeby przynajmniej raz na dwa tygodnie chodzić na konsultacje do terapeuty. Popełniane przez matkę błędy w trakcie rehabilitacji przyczyniają się do tego, że cała terapia przynosi dużo gorsze efekty. Terapeuta może też zalecić zmianę stref wyzwalania, które są zależne od osiąganych w trakcie terapii rezultatów. Ważne jest też, aby nie przemęczać za bardzo dziecka. Matka bez konsultacji ze specjalistą pomimo najszczerszych chęci może przyczynić się do znacznego opóźnienia w leczeniu. Ilość konsultacji ze specjalistą zależy od tego, jak szybko rodzice zaczną prawidłowo stosować ćwiczenia. Bywa, że niepewni odwiedzają terapeutę nawet parę razy tygodniu. Niektórzy od razu "załapują" jak powinny wyglądać ćwiczenia. Niemniej jednak czasem lepiej częściej radzić się specjalisty niż wykonywać nieprawidłowe ćwiczenia.

Niezwykle ważne jest aby terapeuta, do którego zwracają się rodzice, był doświadczony w stosowaniu metody Vojty. Powinien posiadać zaświadczenie ukończenia specjalnego kursu. Na prośbę rodziców jest zobowiązany do pokazania dokumentu upoważniającego go do prowadzenia terapii.

Istotne dla prawidłowego przebiegu terapii jest stworzenie odpowiednich warunków zarówno dla matki jak i jej pociechy. Stymulowanie stref wyzwolenia to dość ciężka pod względem fizycznym czynność. Matka powinna więc dbać o siebie, o swój kręgosłup. Brak komfortu, odczuwalny ból kręgosłupa może przyczynić się do obniżenia jakości terapii, a często także do niejednego błędu.

Podczas wykonywania terapii dziecko powinno być rozebrane. W ten sposób jest możliwa obserwacja ruchów mięśni. Prawidłowa praca łańcuchów mięśniowych pozwala na upewnienie się, że ćwiczenia są prowadzone poprawnie. Terapia powinna trwać kilka minut i być wykonywana 3-4 razy dziennie. Stymulację można wykonywać przy okazji innych czynności takich, jak przewijania, codziennej pielęgnacji. Warunki, jakie stwarzają te sytuacje są odpowiednie podczas wykonywania ćwiczeń. Maluszek np. podczas ubierania jest już rozebrany nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać ten moment. Ćwiczenia powinny być wykonywane na stabilnym podłożu np. na stole w kuchni.

Bodziec dostarczany w trakcie stymulacji powinien być dawkowany stopniowo. W pierwszych dniach życia nie powinien on trwać dłużej niż 15 sekund na każdą stronę ciała Około 3. miesiąca życia bodziec może trwać nawet minutę na każdą stronę ciała. W przypadku dzieci starszych czas trawania bodźca może wynosić nawet 5 minut. Warto jednak nie podejmować decyzji samodzielnie, lecz konsultować się ze specjalistą. Powtarza się ćwiczenia dwa razy po każdej stronie ciała. Wykonuje się je naprzemiennie, tzn. lewa- prawa- lewa- prawa. Trzeba dbać o to, by głowa była nieruchoma. W ten sposób ruchy kończyn i tułowia bardziej odpowiadają prawidłowym wzorcom.

Po wykonanych ćwiczeniach ciało maluszka staje się rozluźnione. Tym samym możliwa jest większa swoboda ruchu. Dziecko jest wówczas w stanie wykonywać ruchy, które poza ćwiczeniami są dla niego czymś niemożliwym do osiągnięcia. Dzieje się tak dlatego, że po terapii napięcie w mięśniach wyrównuje się. Ten czas należy wykorzystać. Można zachęcić malca do zabawy i podawać mu do trzymania zabawkę. Dobrze, jeżeli maluszek będzie ją przekładał z ręki do ręki. Należy tez zachęcić do leżenia na brzuchu. Ta pozycja jest pomocna w uzyskaniu symetrii postawy.

Czas, w którym ciało jest rozluźnione jest zależny od ilości wykonywanych ćwiczeń. Początkowo jest to tylko kilku minut. W miarę stosowania rehabilitacji dostarczany bodziec jest coraz dłuższy. Tym samym większy jest czas trwania terapii. Zwiększa się również czas, w którym mięśnie są podobnie napięte. Jest to równoznaczne z tym, że ciało jest dłużej rozluźnione. Pod koniec terapii swobodne ruchy mogą być wykonywane nawet przez pół godziny. Przy całkowitym wyleczeniu taki stan jest naturalny.

Dużą zaletą przy stosowaniu rehabilitacji metodą Vojty jest to, że nie jest ona bardzo kosztowna. Nie wymaga również specjalistycznego sprzętu oraz trudnych do spełnienia warunków. Wystarczy twarde podłoże, np. blat stołu i pokojowa temperatura, żeby maluszek nie przeziębił się.

Czas trwania terapii zależy od stopnia nasilenia uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego. W przypadku lekkiego zaburzenia wystarcza czasem 2-3 miesiące do uzyskania pożądanych efektów. Niestety bywa też tak, że potrzeba znacznie więcej czasu. Zdarza się nawet, że terapie podjętą we wczesnym okresie niemowlęctwa trzeba kontynuować jeszcze do drugiego roku życia.

Często przed stosowaniem terapii bodźcem powstrzymującym rodziców jest płacz ich pociechy. Zastanawiają, czy nie sprawiają swemu maleństwu bólu. Ćwiczenia nie mogą być dla dziecka bolesne, gdyż ból sprawia, że dziecko nie odczuwa dostarczanych mu bodźców. Nie zawsze jednak przyczyną płaczu jest uczucie bólu. Maluszek może płakać, gdyż jest to dla niego nowa sytuacja. Jest nieco przestraszony. Wykonuje ruchy, na które nie ma wpływu. Pozycja symetryczna nie jest dla niego czymś normalnym. Dzieci z zaburzeniami przyjmują asymetryczna postawę.

W trakcie wykonywania terapii głowa dziecka musi być ułożona w jednej pozycji. Zadaniem rodzica stymulującego swoją pociechę jest przytrzymanie głowy maluszka. Taka sytuacja sprawia maleństwu spory dyskomfort. Nierzadko okazuje swój protest za pomocą płaczu. Prawdopodobnie przyczyną tego jest to, że niemowlę jeszcze niedawno w trakcie porodu musiało "przeciskać" głowę przez kanał rodny. Te nieprzyjemne doświadczenia mogą powodować, że maleństwo buntuje się, kiedy mama lub tata trzymają jego głowę.

Zdenerwowanie maluszka ma też swoje dobre strony. Niektórzy sądzą, że wówczas maleństwo lepiej reaguje na drażnione strefy wyzwolenia. Ważne jest jednak, żeby w trakcie terapii mówić do dziecka miłym głosem. Trzeba zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Z czasem bunt przed ćwiczeniami mija.

Zaburzenia wywołane ośrodkowym układem nerwowym są często związane z zachowaniem, szczególnie, jeżeli mamy do czynienia z "ciężkim" przypadkiem. Dziecko z dużymi nieprawidłowościami ma też problemy ze spaniem, karmieniem, jest nadwrażliwe. Zauważono, że poprawa umiejętności ruchowych wpływa na samopoczucie i zachowanie. Maluszek śpi dużo spokojniej, lepiej radzi sobie z emocjami.

W sytuacji, kiedy zaburzenia są ciężkie trzeba dostosować się do specjalnych wskazówek. Stosuje się wówczas tzw. program minimum. Polega on na tym, że dostarczane bodźce są krótsze. Trzeba też w sposób szczególny zwracać uwagę na reakcje maleństwa. Niezbędne są też częste wizyty kontrolne u doświadczonego terapeuty. Rodzice powinni z pomocą specjalisty ustalić specjalne terminy przeznaczone tylko na wykonywania zabiegów. Jest to niezwykle ważne. U tego typu dzieci konieczne jest nauczenie ich pewnego schematu dnia. Trzeba przy układaniu harmonogramu uwzględnić również inne czynniki, jak np. dłuższy czas karmienia oraz wizyty u innych specjalistów, np. okulisty, logopedy itp.

Niezwykle ważną rzeczą w trakcie wykonywania ćwiczeń jest zapewnienie miłej atmosfery. Matka powinna odnosić się serdecznie do swojej pociechy i wspierać maluszka. Istotne jest to, że nastrój matki udziela się dziecku. W momencie, kiedy widzi, że kochana mamusia jest smutna, to samo może mieć dużo gorszy nastrój. Terapia jest wyczerpującym zajęciem zarówno dla mamy wykonującej ćwiczenia, jak i dla samego dziecka. Ważne jest, aby wspierać pociechę, dodając jej otuchy. Można np. mówić: "dasz sobie radę", "wszystko będzie dobrze" itp.
 
Ostatnia edycja:
METODA KNILLOW


Autorami tej metody są Marianna i Christopher Knillowie, którzy od roku 1973 zajmowali się intensywną pracą z osobami o głębokich zaburzeniach w rozwoju ruchowym, poznawczym i społecznym. W rezultacie opracowali programy, które przejęło i stosuje wiele krajów na świecie, w tym również Polska. Ich programy aktywności " Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja" (1986) zostały przetłumaczone na siedem języków świata i są stosowane przez nauczycieli zajmujących się pracą z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych między innymi w Skandynawii, w Anglii, a także w Stanach Zjednoczonych. Podstawą programu Knillów jest dotyk i komunikacja, jako podstawowa forma kontaktu z osobami głęboko upośledzonymi umysłowo.
Podstawowym założeniem tej metody jest to, iż dotyk dla rozwoju człowieka jest niezwykle ważny. Przez kontakt fizyczny rozwijają się pierwsze ludzkie emocje i nawiązywany zostaje kontakt z otaczającym światem. Liczne badania wykazały, że kontakt fizyczny ma ogromny wpływ na rozwój dziecka, jego zdrowie, aktywność i komunikację z otoczeniem, a także pewność siebie i poczucie własnej wartości.
W metodzie Knillów ważnym elementem jest ruch. Aby komunikacja rozwijała się w sposób prawidłowy, konieczna jest wrażliwość i dostosowanie się obu partnerów do siebie, oraz wzajemna troska i odpowiedzialność za drugą osobę.
Ruchy powolne i rytmiczne zmniejszają stopień pobudzenia dzieci, zaś ruchy gwałtowne i nierytmiczne - powodują jego wzrost. Podstawowym źródłem kontaktu są ręce, które przekazują pozytywne nastawienie i dają poczucie bezpieczeństwa.
W planowaniu i przygotowaniu sesji z przedszkolakami należy uwzględnić dobór czasu, miejsca i częstotliwości zajęć z dziećmi. Jest to ważne, zwłaszcza gdy pracujemy jednocześnie z dużą i liczną grupą.
Celem nadrzędnym zajęć jest rozwijanie świadomości i wrażliwości dzieci na wzajemne kontakty, sygnały i reakcje.
Ważną częścią składową sesji jest muzyka, specjalnie skomponowana dla potrzeb opisywanej metody. Stanowi ona obudowę wspierającą zajęcia z dziećmi oraz nieodłączny element pracy metodą Knillów. Towarzyszy wykonywanym czynnościom w sposób nieodłączny przez cały czas trwania zajęć. Muzyka zwiększa i stymuluje uwagę dziecka, kieruje nią i motywuje do określonej aktywności. Dziecko słysząc ją domyśla się , co może się teraz zdarzyć i jakie ruchy należy w danym momencie wykonać.
 
METODA DOMANA

W metodzie tej wychodzi się z założenia, iż na drodze rozwoju zdrowego dziecka pojawia się sześć najważniejszych obszarów, służących do pełnego funkcjonowania istoty ludzkiej.
Są nimi: wzrok, słuch, dotyk, ruch, mowa oraz sprawność rąk.

W metodzie Domana przyjmuje się wczesne usprawnianie dzieci. Ma ono doprowadzić do tego, by nieuszkodzona część mózgu, przyjęła zadania jego uszkodzonej części. Na pierwszy plan wysuwa się tu koncepcję inteligencji. Zaznacza się przy tym, że mózg rośnie i wtedy doskonale się rozwija, gdy poza jego indywidualnymi możliwościami maksymalnie zapewnia mu się ze strony otoczenia wszystkie możliwości dla rozwoju ruchu, mowy, zdolności manualnych.

Metoda Domana wyróżnia cztery bloki rozwojowe, w ramach których dokonuje się usprawnienie. Wymienia się zatem:
• Blok rozwoju fizjologicznego, w zakresie którego proponowane jest spożywanie dużej ilości witamin.
• Blok rozwoju intelektualnego zmierzający do ciągłego doskonalenia intelektu, dzięki przekazowi "bitów inteligencji".
• Blok rozwoju społecznego przygotowujący do życia w społeczeństwie poprzez podanie zasad i norm współżycia społecznego i troskę o rozwój emocjonalny.
• Blok rozwoju fizycznego zakładający osiąganie doskonałości fizycznej za pomocą pełzania, raczkowania, poprawnego chodzenia, ćwiczeń gimnastycznych.

Usprawnianie metodą Domana stanowi zatem bodźcowanie mózgu odpowiednimi sygnałami. Dzięki np. wielosensorycznej stymulacji następuje rozwój poszczególnych zmysłów: dotyku, smaku, wzroku, słuchu.

W sferze dotyczącej rozwoju intelektualnego oddziaływania polegają na intensywnej, wielozmysłowej stymulacji, do której służy przygotowany program nauczania.
W programie wykorzystuje się specjalnie przygotowane plansze za pośrednictwem których rozwija się wiedzę dziecka z zakresu różnych pojęć. Na początku jest to najbliższe otoczenie, następnie coraz dalsze, aż w końcu rozwija się wiedzę dziecka dotyczącą
konkretnych zainteresowań. Plansze są przygotowane według określonych zasad; są realistyczne, jednoplanowe, ściśle nazwane, atrakcyjne.
Plansze pokazywane są według ściśle zaplanowanego harmonogramu w czasie około 1 sekundy jedna plansza. Podejmując terapię należy wcześniej zabezpieczyć odpowiednią ilość materiałów dydaktycznych.
Kolejnym elementem programu jest nauka czytania w systemie globalnym. W sferze rozwoju emocjonalno-społecznego, oddziaływania dotyczą odpowiedniego kształtowania podejścia rodziców i opiekunów dziecka oraz osób pomagających w usprawnianiu


PROGRAM RUCHOWY
Metoda hipotetycznie zakłada, że rozwój ruchowy dziecka przebiega etapami.
Najniższym stopniem tego rozwoju jest pełzanie homologiczne (jak u żaby). Podczas tego etapu kończyny dziecka poruszają się jednocześnie. Drugi etap stanowi homolateralne pełzanie. Wtedy to kończyna górna i dolna porusza się jednocześnie po tej samej stronie ciała (jak u salamandry). Ostatnim etapem rozwoju ruchowego jest pełzanie heterolateralne, tj. naprzemienne. Metoda Faya zaleca stosowanie tych wzorców usprawniania w zależności od możliwości ruchowych dziecka na danym etapie.

W czasie usprawniania metoda Domana korzysta się dodatkowo ze środków służących obniżaniu spastyczności oraz pomocnych w opanowaniu mimowolnych ruchów.

Co o sądzicie o tej metodzie a może ktoś z was miał z tym styczność

Ćwiczenia w metodzie są trudne i wymagają wielokrotnego powtarzania w ciągu dnia.

PATTERNING - to seria ruchów wykonywanych regularnie. Ma on na celu stymulacje różnych obszarów mózgu, które wpływają
na wykonywanie skoordynowanych ruchów na różnych poziomach
rozwojowych. Patterning to podstawowe narzędzie służące do uczenia mózgu danej funkcji, gdy nie jest ona rozwinięta. Jest to ćwiczenie – pasywne. Nie należy go traktować jak ćwiczenia sportowego.

Rodzaje patterningów:
- patterning kulanie
- patterning tułowia
- patterning homolateralny
- patterning krzyżowy

KULANIE
Jeśli dziecko nie potrafi samodzielnie wykonać ruchów kończynami, wówczas ćwiczenie wykonuje terapeuta. Polega ono na kulaniu dziecka wokół własnej osi z boku na bok, powoli, delikatnie
Cel ćwiczenia:
- odtworzenie w mózgu wrażeń z życia prenatalnego, ruch ten pomaga uświadomić dziecku istnienie ciała i kończyn. Stymuluje rdzeń – obszar mózgu odpowiedzialny za funkcjonowanie na wczesnym etapie.

PATTERNING TUŁOWIA - Wykonują 2 osoby. Jedna z nich porusza rękoma dziecka, a druga jego nogami.
- Ruchy te są odtworzeniem ruchów wykonywanych przez dziecko przed urodzeniem.
- Są to pierwsze kontrolowane próby mózgu skoordynowania działań rąk i nóg równocześnie.

Patterning tułowia stosuje się: - gdy dziecko jest usztywnione
- wiotkie
- gdy jest słaba koordynacja lub jej brak
- gdy jest niewykształcona umiejętność
oddychania stosuje się gdy dziecko potrafi
poruszać nogami, ale nie potrafi
pełzać do przodu.

PEŁZANIE
Pełzanie organizuje mózg- rdzeń mózgowy.
Poprawia oddychanie, dotlenia mózg, poprawia płynność ruchów, mowę, wykształca zbieżność widzenia.
Podczas ćwiczeń istotna jest stała prędkość pełzania, ponieważ rytm ruchu programuje do mózgu pewien właściwy typ oddychania, regularny, głęboki oddech.
Podczas pełzania dziecko odpycha się palcami a nie kolanami w tym celu potrzebne są miękkie tenisówki.
Dzienny program pełzania – wynosi;
na początku 100 metrów w ciągu dnia
w późniejszym czasie 300 metrów w ciągu dnia.
Pod warunkiem jeśli samodzielnie może stanąć na czworakach

RACZKOWANIE
Podczas raczkowania niemowlę używa wszystkich czterech kończyn, których ruchy wzmacniają trzysta milionów szlaków nerwowych łączących obie półkule mózgowe poprzez ciało modzelowate. Opuszczenie tego etapu powoduje w późniejszym czasie złą koordynację i złe działanie obu półkul mózgowych.


PROGRAMY AKTYWNOŚCI
Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja.
Program SPH.

Programy zostały opracowane przez Mariannę i Christophera Knill’ów, pracowników Norweskiego Instytutu Edukacji Specjalnej. Na metodę składają się cztery programy, Program Wprowadzający oraz program Specjalny (SPH).
Programy aktywności stanowią ramy, dzięki którym rozwija się kontakt społeczny, ruch i zabawa. Mogą też stanowić punkt wyjścia dla rozwoju rozumienia i używania języka. Podstawowym ich założeniem jest przekonanie, że rozwój człowieka zależy od zdolności nabywania, organizowania i wykorzystywania wiedzy o sobie, także od tego, w jaki sposób ludzie zaznajamiają się ze swoim ciałem i uczą się, jak go używać.
Niepełnosprawność jest sytuacją, która ten rozwój utrudnia. Pojawiają się problemy
z komunikacją, wywołując brak poczucia bezpieczeństwa i zaburzenia emocjonalne.
Aby przełamywać trudności wiązane z nabywaniem i organizowaniem informacji
o sobie, należy rozwinąć świadomość ciała. Wymaga to stworzenia bezpiecznego środowiska,
w którym udaje się skoncentrować uwagę dziecka i kierować nią. Pomocna tu jest specjalnie dobrana muzyka, odzwierciedlająca rytm i mowę dostosowaną do czynności, której towarzyszy. Każdy ruch dziecka jest wspierany przez specjalny akompaniament. Jest on „sygnałem” konkretnej aktywności. Dzięki specjalnemu tonowi na początku i końcu każdej aktywności dziecko uczy się rozpoznawać sytuację, łączyć dźwięki z określoną aktywnością. Muzyka tworzy pewne czasowe ramy dla ruchu, pomagając dziecku wzmocnić kontrolę nad częściami ciała.
Bardzo ważny jest kontakt terapeuta- dziecko. Program zakłada wzrost inicjatywy dziecka, nie czyni go zależnym od osoby dorosłej. Dziecko powinno stawać się coraz bardziej świadome zależności pomiędzy swoimi ruchami a obecnością terapeuty i muzyką. Świadomość ciała uzależniona jest od doświadczania własnych ruchów w relacji z innymi ludźmi, sytuacjami i rzeczami, świadomości wykorzystywania swoich rąk, nóg, ust, ramion, stóp i całego ciała podczas zwykłych czynności, jak jedzenie czy ubieranie, komunikacji.

Najlepsze rezultaty osiąga się, gdy program jest włączony do codziennej rutyny, odbywa się regularnie i o stałej porze dnia. Należy wybrać taką porę dnia, kiedy dziecko jest optymalnie ożywione. Początkowo każde dziecko powinno pracować z tym samym terapeutą.

W metodzie wyróżnia się 4 programy, zawierające rózne aktywności,
w zależności od umiejętności dziecka i jego możliwości rozwojowych.

Program SPH to Program Specjalny, dla dzieci z poważną niepełnosprawnością ruchową. Czynności są wyselekcjonowane na podstawie ich motorycznej prostoty, na ich opracowanie przeznacza się więcej czasu. Naprzeciwko powinno być lustro, aby zarówno dziecko mogło się widzieć, jak i terapeuta mógł obserwować zachowanie dziecka
i odpowiednio na nie reagować. Program należy dostosowywać do indywidualnych potrzeb dziecka, powstrzymywać aktywności wywołujące stres. Należy pamiętać, że rozwój komunikacji jest ważniejszy, niż sam ruch.

Program SPH (specjalny) trwa około 25minut.

Aktywności:
•Kołysanie
•Wymachiwanie rękami
•Pocieranie dłoni
•Zaciskanie i otwieranie dłoni
•Klaskanie
•Głaskanie policzków
•Głaskanie brzucha
•Głaskanie ud
•Ruchy stóp (palców)
•Ruchy nóg
•Przewracanie się (padanie)
 
[FONT=verdana,arial]Metoda Tomatisa
- stymulacja audio-psycho-lingwistyczna
[/FONT]
Metoda Tomatisa jest to metoda treningu słuchowego przeprowadzonego za pomocą urządzenia zwanego elektronicznym uchem. Składają się na nią sesje słuchania materiału dźwiękowego oraz konsultacje dodatkowe wraz z oceną audio- psycho- fonologiczną.
Nasz narząd słuchu pozwala na komunikowanie się z otoczeniem i to, co słyszymy, wpływa na kształtowanie się naszego głosu, mowy i języka (np. dziecko niesłyszące nie jest w stanie samodzielnie nauczyć się mówić jest odcięte od świata dźwięków i jego komunikacja ze światem jest w ten sposób ograniczona). Okazuje się, że sposób działania narządu słuchu ma również wpływ na przyswajanie sobie umiejętności czytania, pisania, a nawet na postawę ciała, koordynację ruchów i stany emocjonalne.
Tomatis uważał ponadto, iż ucho ludzkie jest pewnego rodzaju dynamem dostarczającym energii naszemu mózgowi. Słuchanie pewnego rodzaju dźwięków działa pobudzająco na mózg, przygotowując go do innego rodzaju aktywności. Tomatis uważał, iż szczególnie korzystne dla naszego organizmu są dźwięki zawierające w swoim widmie dużo składowych o wysokiej częstotliwości. Taką cechę mają pewne rodzaje muzyki, np. muzyka Mozarta lub chorały gregoriańskie. Są one wykorzystywane w terapii Metodą Tomatisa.
Metoda ma zastosowanie u osób, u których stwierdza się zaburzenia uwagi słuchowej. Osoby z zaburzeniami uwagi słuchowej wydają się czasem puszczać informacje mimo uszu trzeba im np. kilkakrotnie powtarzać pytania lub polecenia. Osoby takie są zwykle podejrzewane o niedosłuch. Często jednak ich narząd słuchu nie jest uszkodzony. Zaburzona jest u nich natomiast uwaga słuchowa. Źródło zaburzeń uwagi słuchowej może leżeć już we wczesnym dzieciństwie. Powstaniu tego typu zaburzeń mogą sprzyjać np. częste zapalenia uszu lub przewlekłe zapalenie uszu (gdy dziecko przez jakiś czas jest częściowo odcięte od pewnej ilości dźwięków otoczenia). Ważną przyczyną zaburzeń uwagi słuchowej mogą być silne przeżycia, urazy emocjonalne na każdym etapie rozwoju. Tomatis uważał, że w pewnym sensie uwaga słuchowa jest chęcią do komunikowania się jednostki z otaczającym światem.
Objawy mogące sugerować istnienie u danej osoby zaburzeń uwagi słuchowej:
· zaburzenia koncentracji uwagi,
· nadwrażliwość na dźwięki,
· błędna interpretacja pytań,
· mylenie podobnie brzmiących słów,
· konieczność powtarzania poleceń,
· monotonny głos, ubogie słownictwo,
· trudności z czytaniem i pisaniem, niemuzykalność,
· słaba koordynacja ruchowa i słabe umiejętności sportowe,
· niewyraźne pismo,
· mylenie strony lewej i prawej,
· męczliwość,
· nadaktywność,
· tendencje depresyjne,
· nadwrażliwość emocjonalna,
· brak wiary w siebie,
· nieśmiałość,
· drażliwość,
· wycofywanie się.
Metoda Tomatisa może być również z sukcesem stosowana w przypadku zaburzeń głosu u osób posługujących się profesjonalnie głosem, np. śpiewaków, aktorów. Z Metody Tomatisa korzystało wielu znanych śpiewaków i aktorów, m.in. Maria Callas, Romy Schneider oraz Gerard Depardieu.
Zarówno u dzieci, jak i u osób dorosłych Metodę Tomatisa stosuje się wspomagająco podczas nauki języków obcych, oraz wspomaganie walki ze stresem.
Metoda Tomatisa to metoda usprawniania czynnego słuchania. Oznacza to, że u osób, u których stwierdza się zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej, istnieje możliwość ich poprawienia.
Terapia ta polega na słuchaniu odpowiednio przygotowanego materiału dźwiękowego przez specjalne słuchawki, gdzie dźwięki podawane są drogą powietrzną oraz kostną. Program stymulacji obejmuje zazwyczaj od 30 do 60 seansów przeprowadzanych w 3 sesjach. Jeden seans to 120 min. Rozkład sesji ma najczęściej następujący przebieg:
1. sesja - 14 dni, kilkutygodniowa przerwa,
2. sesja - 14 dni, kilkutygodniowa przerwa,
3. sesja - 14 dni, trzymiesięczna przerwa.
Pierwsze sesje obejmują tzw. pasywną fazę terapii, w czasie której stosowana jest najczęściej muzyka gregoriańska i muzyka Mozarta filtrowana w odpowiedni sposób. Na dalszych etapach terapii wymagany jest aktywny udział pacjenta, np. czytanie. Przed pierwszą sesją i po każdej kolejnej przeprowadza się ocenę audio-psycho-fonologiczną ( m. in. test uwagi i lateralizacji słuchowej).
 
reklama
Do góry