reklama
Forum BabyBoom

Dzień dobry...

Starasz się o maleństwo, wiesz, że zostaniecie rodzicami a może masz już dziecko? Poszukujesz informacji, chcesz się podzielić swoim doświadczeniem? Dołącz do naszej społeczności. Rejestracja jest bezpieczna, darmowa i szybka. A wsparcie i wdzięczność, które otrzymasz - nieocenione. Podoba Ci się? Wskakuj na pokład! Zamiast być gościem korzystaj z wszystkich możliwości. A jeśli masz pytania - pisz śmiało.

Ania Ślusarczyk (aniaslu)

  • Czy pomożesz Iwonie nadal być mamą? Zrób, co możesz! Tu nie ma czasu, tu trzeba działać. Zobacz
reklama

Jak wybrać bezpieczny fotelik samochodowy dla dziecka ? - Poradnik

e-foteliki

doradca ds bezpieczeństwa
Dołączył(a)
6 Kwiecień 2010
Postów
77
Miasto
Warszawa
Jako, że mało kto to czyta cały wątek to odpowiem na 2 najczęstsze pytania:

Jaki fotelik z grup 0-13, 9-18, 9-25, 9-36, 15-36 warto kupić?:
Bezpieczny czyli taki, który zdobył wysokie noty w testach adac, odpowiednio dobrany do wieku i wagi dziecka, dający się stabilnie i poprawnie zamontować w aucie.

Jaki fotelik będzie pasował do mojego auta np Honda Civic 98?:
Taki, który będzie w 100% kompatybilny z danym autem = kompatybilność fotelika z autem możemy stwierdzić wyłącznie podczas montażu.

ZANIM PRZECZYTASZ CAŁOŚĆ:


Nawet najbezpieczniejszy fotelik samochodowy na świecie źle zamontowany może stać się przyczyną tragedii dlatego też proszę zawsze stosować się do instrukcji oraz zaleceń producenta. Wg statystyk 9/10 fotelików jest źle zamontowanych co z kolei jest najczęstszą przyczyną tragicznych wypadków...


duża część naszego społeczeństwa prezentuje podobne poglądy:

Przecież mam dobry, bezpieczny samochód, po co mi jeszcze bezpieczny fotelik ?

Przecież mam dobry i tani fotelik z hipermarketu - po co cała ta afera ? Po co wydawać pieniądze ?

Mam super auto, mam najdroższy fotelik, ale w drodze do sklepu nie zapinam go pasami bo to za dużo zachodu, a przecież i tak nic się nie stanie...

Mam bezpieczny fotelik, bezpieczne auto - zawsze wożę zapięty fotelik, ale niestety nieprawidłowo...


niestety takie są realia...

jeżeli masz wątpliwości proponuję obejrzenie krótkiego wątku:
BEZPIECZNIE FOTELIKI SAMOCHODOWE - co grozi Twojemu dziecku ?

Aby wybrać BEZPIECZNY fotelik samochodowy dla swojej pociechy musimy dokładnie poznać kategorie wagowe, na które dzielą się foteliki samochodowe...

Biorąc pod uwagę:

- wiek malucha
- świadomość możliwych zdarzeń drogowych (nikt nie bierze pod uwagę wypadku drogowego z udziałem swojej pociechy - jest to raczej temat tabu i każdy żyje w nadziei, że akurat jego to nie dotyczy – niestety rzeczywistość czasami brutalnie definiuje błędne rozumowanie)
- oraz niestety swój budżet (na szczęście dobre foteliki nie są aż tak drogie...)

Przechodzimy do kategorii:
Obecnie na rynku fotelików samochodowych mamy 5 najbardziej popularnych kategorii wagowych:

Podkreślam – przy wyborze fotelika w pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę wagę dziecka, a następnie wiek ( np dziecko w wieku 2 lat ważące 15 kg nie powinno jeździć w foteliku 15-36 ze względu na nie rozwiniętą miednicę )


Najbezpieczniejsze grupy fotelików samochodowych:

1. Foteliki samochodowe Grupa 0+ - Waga 0-13, Wiek ~0-12/15m

Tutaj uczulam absolutnie wszystkich - ta grupa jest najważniejsza i nie warto jej pomijać, ani wybierać alternatywy jaką jest grupa 0-18 (chyba, że jest wysoko oceniony fotelik 0-18 montowany tyłem do kierunku jazdy) - jak wszyscy zdajemy sobie sprawę budowa niemowlaka jest niesamowicie delikatna dlatego też bardzo ważnym jest stabilny, bezpieczny fotelik , który w razie kolizji zapewni dziecku maksimum bezpieczeństwa. Absolutnie w tej grupie wymogiem jest fotelik, w którym niemowlak będzie podróżował tyłem do kierunku jazdy. Reasumując powyższe w kategorii 0-13 jazda tyłem do kierunku jazdy jest fundamentalną zasada przewozu niemowlaka i nie wchodzą tu w grę żadne kombinacje w stylu: montaż fotelika klasycznego tyłem do kierunku jazdy itp... (zdarzają się wyjątki, ale o tym wspomnę w kategorii 0-18)
Dodatkowo jak wszyscy wiemy producenci wózków wyposażają je w Gondole dzięki, którym możemy w łatwy i praktyczny sposób przewozić swoją pociechę - jak sprawa wygląda w tym przypadku ? Otóż, żadna Gondola nie zapewni naszemu dziecku tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa jak dobrze dobrany (bezpieczny) fotelik samochodowy.
Gondola ma jedną zaletę - daję możliwość odbycia dłuższej podróży naszemu maluchowi gdyż zapewnia wygodną pozycje leżącą, ale niestety nie zapewnia bezpieczeństwa w stopniu nawet zbliżonym do bezpiecznego fotelika samochodowego.

2. Foteliki samochodowe Grupa 1 - Waga 9-18, Wiek ~9m-4L

Ta grupa analogicznie staje się najlepszym wyborem zaraz po grupie 0-13. Tutaj nasza pociecha zaczyna podróżować przodem do kierunku jazdy. Absolutnie jestem zwolennikiem tej grupy i jest ona najbezpieczniejsza dla tego przedziału gdyż jest również "szyta na miarę" naszego dziecka zapewniając mu możliwe najwyższy poziom bezpieczeństwa. Oczywiście jest też grupa o większym zakresie wagowym waga 9-36 (opis w dalszej części), ale nie zapewni ona tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa jak 9-18 z oczywistych przyczyn. Jeżeli dla kogoś nie jest to oczywiste to wystarczy zapytać dlaczego na rynku nie ma fotelików w kategorii wagowej 0-36 ?

3. Foteliki samochodowe Grupa 2-3 - Waga 15-36, Wiek ~4L-12L

Grupa 15-36 jest najlepszym wyborem po grupie 9-18. Generalnie tak samo jak w grupie 9-18 jest ona "szyta na miarę" naszego dziecka zapewniając mu możliwe najwyższy poziom bezpieczeństwa – grupa 15-36 zamyka najlepszą - 3 stopniową skalę bezpiecznych fotelików. (0-13, 9-18, 15-36).

Grupy "pośrednie" (0-18, 9-36)

4. Foteliki samochodowe Grupa 0+ &1 - Waga 0-18, Wiek ~0-4L

Oczywiście nie mogę nie wspomnieć o grupie 0-18 "pośredniej" pozwalającej dziecku przez dłuższy okres korzystać z jednego fotelika, a rodzicom oszczędzić trochę pieniędzy. Zasada jest prosta – większość fotelików tej grupy to badziew co potwierdzają testy lecz oczywiście trwa wyścig zbrojeń i wiodący producenci prześcigają się budowie coraz to bezpieczniejszych fotelików z tej grupy – obecnie mamy na rynku kilka modeli, które całkiem nieźle wypadły w testach i są niezłą alternatywą podróży tyłem do kierunku jazdy dla wyższej kategorii wagowej niż 0-13. Absolutną zbrodnią jest montaż fotelika klasycznego tyłem do kierunku jazdy w przypadku gdy nie jest on do tego przystosowany.

5. Foteliki samochodowe Grupa 1-2-3 - Waga 9-36, Wiek ~9m-12L

Grupa 9-36 "pośrednia" podobnie jak grupa 0-18 pozwala dziecku przez dłuższy okres korzystać z jednego fotelika, a rodzicom oszczędzić trochę pieniędzy. Zasada jest ta sama – żaden fotelik z grupy 9-36 nie zapewnia tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa jak foteliki z grup 0-13, 9-18, 15-36 i to jest fakt – wskazują na to testy bezpieczeństwa. W przypadku tej grupy również trwa wyścig zbrojeń i producenci dostarczają na rynek coraz to bezpieczniejsze foteliki z tej grupy. Znaczącym jest fakt, że dziecko w tym przedziale może już swobodnie podróżować przodem do kierunku jazdy. Testy bezpieczeństwa tej grupy fotelików pokazują, że da się zrobić bezpieczny fotelik w tym przedziale wagowym – co prawda nie są one tak bezpieczne jak najlepsze foteliki samochodowe z przedziału 15-36, ale obecnie mamy na rynku kilka modeli, które wypadły bardzo dobrze w testach.

Znając już grupy spróbujmy zobrazować praktykę:

1. Najbezpieczniejsze rozwiązanie:

- Bezpieczny fotelik samochodowy 0-13
- Bezpieczny fotelik samochodowy 9-18
- Bezpieczny fotelik samochodowy 15-36

Oczywiście w tym przypadku dorastające dziecko będzie potrzebowało, aż trzech fotelików – sumaryczny koszt jednak nie powinien przekroczyć ~3000zł za wszystkie foteliki biorąc pod uwagę zakup bezpiecznych modeli. Analizując to rozwiązanie proponuję spojrzeć na to w ten sposób: za 3000zł zapewniam mojemu dziecku wysoki poziom bezpieczeństwa przez najbliższe 12 lat (0-12) lub jak kto woli przez najbliższe 0-36kg :) . Jeżeli 3000zł podzielimy przez 12 lat to otrzymamy 250zł rocznie za bezpieczeństwo naszej pociechy. Biorąc pod uwagę fakt, że bezpieczeństwo jest bezcenne to kwota 250zł wydaje się być symboliczną.

2. Rozwiązanie z dobrym stosunkiem ceny do poziomu bezpieczeństwa

- Bezpieczny fotelik samochodowy 0-13
- Bezpieczny fotelik samochodowy z grupy pośredniej 9-36

Ta sytuacja jest niezłym wyjściem w przypadku gdy nie stać nas na zakup 3 fotelików. Najważniejszym atutem tego rozwiązania jest fakt, że niemowlak ma zapewnione maksymalne bezpieczeństwo i podróżuje tyłem do kierunku jazdy. Jeżeli zdecydujemy się na wybór dobrego fotelika z klasy 9-36 to zamkniemy temat bezpieczeństwa naszej pociechy w dwóch fotelikach nie przekraczając budżetu ~2000zł. Na przestrzeni 0-12 lat koszt bezpieczeństwa naszego dziecka wyniesie 166zł rocznie – to chyba niedużo ?

3. Rozwiązanie – w sumie ciężko nawet opisać to rozwiązanie gdyż jeżeli nie jest ono konieczne to wydaje się być bez sensu gdyż cenowo zostaniemy na tym samy pułapie, a poziom bezpieczeństwa znacząco nam spadnie.

- Względnie bezpieczny fotelik samochodowy z grupy pośredniej 0-18
- Bezpieczny fotelik samochodowy z grupy pośredniej 9-36

Czyżby ta opcja była podobna do powyższej ? Również mamy dwa foteliki, również nie przekroczymy budżetu ~2000zł. Również na przestrzeni 0-12 lat koszt bezpieczeństwa naszego dziecka wyniesie 166zł rocznie. No to o co chodzi ? No właśnie – po co wybierać grupę 0-18 skoro drastycznie obniża ona poziom bezpieczeństwa naszej pociechy oraz co najgorsze – nasz maluch raczej nie będzie podróżował tyłem do kierunku jazdy jak w przypadku fotelików z grupy 0-13 co z kolei powoduje powstanie zagrożenia poważnych konsekwencji podczas kolizji. Czy warto ? – każdy chyba zna odpowiedź.

Wyniki testów i rankingów zapraszam:
foteliki samochodowe ranking oraz foteliki samochodowe testy adac
oraz jeżeli ma ktoś ochotę przeanalizować większy wachlarz fotelików ( ponad 14 firm ) : foteliki samochodowe XXL - koniecznie też artykuły Pana Kurpiewskiego z serwisu fotelik.info !

Pozdrawiam Serdecznie i życzę bezpiecznych podróży.
 
reklama
ja mam concord ultimax x-line i go sobie bardzo cenie jest od 0-do 18 kg czyli do 4lat ale jest boski dla maluszka robi się z niego kubełek dla siedzącego podwyższa się zagłowek dużo by tu pisac właśnie przymierzam się do jego sprzedaży chętnych zapraszam na pw
 
ja mam concord ultimax x-line i go sobie bardzo cenie jest od 0-do 18 kg czyli do 4lat ale jest boski dla maluszka robi się z niego kubełek dla siedzącego podwyższa się zagłowek dużo by tu pisac właśnie przymierzam się do jego sprzedaży chętnych zapraszam na pw

Nie wiem jaki związek ma to z poradnikiem oraz z wyborem bezpiecznego fotelika, ale skoro już piszesz:
Może i jest Boski - dostał 4 punkty za komfort (skala do 5), ale niestety w testach bezpieczeństwa nie spisał się najlepiej to raz - ADAC 2005: Concord Ultimax
Dodatkowo jest to już stara konstrukcja i test sprzed tylu lat nie był tak rygorystyczny jak tegoroczne - z każdym rokiem poprzeczka podnoszona jest coraz wyżej, więc to kolejny minus.
Jedyny plus to opcja jazdy tyłem do kierunku jazdy, a jeżeli chodzi o sprzedaż fotelika to będę wszystkim skutecznie to odradzał - zapewnić bezpieczeństwo można tylko nowym fotelikiem, ale oczywiście lepszy używany niż żaden...

Jednocześnie uprzejmie proszę o nie zaśmiecanie tematu i nie pisanie jeżeli nie ma się nic konkretnego do wniesienia w kwestii bezpieczeństwa fotelików samochodowych bądź też pytań związanych z tematem.
 
Chcę kupić foteli 9-18kg. Fundusze dosyć skromne. Nie wiem, który będzie dla dziecka najlepszy i najbezpieczniejszy. Chcę wybrać z trzech wymienionych poniżej:
Ramatti Venus Comfort
Chicco Key-1 x-plus
Chicco Proxima

Proszę o radę

Zdecydowanie polecam kierować się bezpieczeństwem - niestety najlepszy dla dziecka to pojęcie względne :) - ja uważam, że najlepszy dla dziecka to taki, który zapewnia mu bezpieczeństwo. Wygoda, komfort itp. to sprawa indywidualna i to odczucie nie jest miarodajne - każdemu dziecku będzie pasować co innego.
Wracając już do konkretnego wyboru:

W testach z tej kategorii 9-18 świetnie wypadł Chicco Key-1 z Isofix - oczywiście nie każdy ma w aucie system Isofix i nie każdy ma ~700zł na fotelik (i tak jeżeli chodzi o cenę w porównaniu do poziomu bezpieczeństwa to stosunek jest genialny - ciężko znaleźć wśród innych producentów fotelik z Isofix w tej cenie).

Firma Ramatti ma wielu zadowolonych użytkowników, ale dopóki zagraniczne instytuty bezpieczeństwa nie przyznają im swoich not to niestety nie będę ich polecał. Oczywiście jest możliwość, że wypadną dobrze ale pewni być nie możemy, a fotelików wolałbym nie testować na dzieciach.

Chicco Proxima - z tego co pamiętam to jest kategoria 0-18, więc z założenia odpada a dodatkowo ADAC dał mu niskie noty.

Chicco Key-1 x-plus -zdecydowanie proponuję ten model jeżeli wybieramy z tych trzech - Key-1 x-plus z 2007 roku, więc jest całkiem aktualny jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa, w testach wypadł przyzwoicie - podkreślam jest to ten sam fotelik co wyżej wspomniany Chicco Key-1 z Isofix (który bardzo dobrze wypadł) w testach, więc świadczy to o powodzeniu tego modelu. Posiada 4 punktową uprząż (pasy), bazę oraz duży zakres regulacji dlatego, a biorąc pod uwagę jego cenę jest to doskonały kompromis.

Reasumując powyższe polecam tylko i wyłącznie: Chicco Key-1 x-plus

Daj znać, pochwal i podziel się swoją opinią się jak już go kupisz :)
 
Witam

Mam kilka pytań odnośnie fotelików.
1. Czy system Isofix wpływa na zwiększone bezpieczeństwo dziecka względem fotelików dostosowanych do mocowania w pasach? Czy też jego największą zaletą jest ułatwienie przy częstym wyjmowaniu fotelika (taką informację otrzymałem w dziś w jednym ze sklepów)? Zaskakuje mnie również tak wielka różnica cenowa pomiędzy fotelikami niedostosowanymi do Isofixu a dostosowanymi.
A może są "wszechstronne"?
2. Polecono mi fotelik Conneco Zenith kosztujący około 300 zł, a tu Państwo piszą o cenach fotelików w granicach 1000 zł... Czym zatem różnią się foteliki za 300 zł i za 1000 zł
3. Wspomniany fotelik zalicza się do grupy 9-25, tymczasem w jednym z portali wyczytałem, że najlepszym podziałem jest 0-13, 9-18 i 19-36. Proszę zatem, jeśli ktoś ma taką wiedzę o opinię na temat wspomnianej grupy 9-25

z góry dziękuję za możliwie szybką pomoc
 
1. Tak jak widać na podstawie testów, foteliki powyżej 9 kg otrzymują maksymalnie 4 gwiazdki, sa wśród nich fotele z isofixem i bez, więc isofix moim zdaniem nie jest wyznacznikiem bezpieczeństwa. inną sprawą jest fakt, że większośc użytkowników fotelików na pasy źle je w aucie montuję i tu jest problem, gdyż jeśli chodzi o isofix błąd przy montowaniu jest niewielki. Czyli jeśli dobrze zamocujesz fotel na pasy, będzie on tak samo bezpieczny jak ten montowany na isofix.

2. Na cenę ma wpływ kilka czynników, ale najważniejszym jest jednak bezpieczeństwo, skoro producent robi fotel bardzo bezpieczny narzuca sobie tez wyższą cenę, dopłacać też można za tapicerke i inne dodatki, a w niektórych przypadkach za samą firmę. Z drugiej strony fotel powyżej tysiąca nie zawsze jest bezpieczniejszy od tego za 500-600 zł. Trzeba sie po prostu zorientować w bezpiecznych fotelikach i posprawdzać sobie ceny.

3. Mówi się, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego, a akurat przedział 9-25 jest najlepszym tego przykładem, gdzie ciężko znaleźć dobry, bezpieczny fotelik. jeśli juz chce się kupić fotel na dłużej lepiej zainwestować w kiddiego.

Pozdrawiam
 
Witam

Mam kilka pytań odnośnie fotelików.

1. Czy system Isofix wpływa na zwiększone bezpieczeństwo dziecka względem fotelików dostosowanych do mocowania w pasach? Czy też jego największą zaletą jest ułatwienie przy częstym wyjmowaniu fotelika (taką informację otrzymałem w dziś w jednym ze sklepów)? Zaskakuje mnie również tak wielka różnica cenowa pomiędzy fotelikami niedostosowanymi do Isofixu a dostosowanymi.
A może są "wszechstronne"?

2. Polecono mi fotelik Conneco Zenith kosztujący około 300 zł, a tu Państwo piszą o cenach fotelików w granicach 1000 zł... Czym zatem różnią się foteliki za 300 zł i za 1000 zł

3. Wspomniany fotelik zalicza się do grupy 9-25, tymczasem w jednym z portali wyczytałem, że najlepszym podziałem jest 0-13, 9-18 i 19-36. Proszę zatem, jeśli ktoś ma taką wiedzę o opinię na temat wspomnianej grupy 9-25

z góry dziękuję za możliwie szybką pomoc

Odnoszę wrażenie, że nie przeczytał Pan powyższego poradnika...

1. Tak, ale tylko w przypadku dobrych = BEZPIECZNYCH = sprawdzonych fotelików, które osiągnęły dobre wyniki w testach bezpieczeństwa. Dobry fotelik z Isofix przede wszystkim daje większą stabilność fotelika niż klasyczne mocowane za pomocą pasów bezpieczeństwa. Jeżeli chodzi o ułatwienie montażu to oczywiście zgoda, ale absolutnie wygodą się nie kierujemy tylko bezpieczeństwem. Różnica w przypadku dobrych fotelików nie jest absolutnie tak wielka bez względu na to czy mają Isofix czy nie też nie - umówmy się - wszystkie bezpieczne foteliki nie są tanie...

2. Jeżeli przeczytał by Pan mój poradnik takie pytanie by nie padło - odpowiadam: różnią się BEZPIECZEŃSTWEM - a to czy materiał jest taki czy inny, czy ma bajery czy też nie to nie ma znaczenia - to są tylko dodatki, którymi producenci dobrych fotelików walczą między sobą o klientów.

3. Albo źle Pan przeczytał, albo portal wprowadził Pana w błąd - wolę zamiast słowa najlepszy użyć najbezpieczniejszy podział to 0-13, 9-18 i 15-36 - oczywiście powyżej o tym wspominałem ~5 razy. Grupa 9-25 to pomyłka i nie widzę absolutnie zastosowania dla tak dziwnego przedziału wagowego, w którym foteliki wypadają bardzo słabo w testach.

Mimo wszystko polecam przeczytać powyższy poradnik - myślę, że nie musiał by Pan zadać żadnego pytania...

Pozdrawiam :)
 
Witam
Dziękuję za porady. Chciałbym się jednak wybronić. Czytałem poradnik osoby podpisującej się e-foteliki, jest bardzo ciekawy, ale...
Podział 0-13, 9-18 i 15-36 jest dla mnie, laika, średnio logiczny. No bo co zrobić z dzieckiem ważącym 12 kg? trzymać je w foteliku najmniejszym, czy kupić fotelik 9-18, który starczy w takim razie na stosunkowo krótki okres. A jestem przekonany, że inni rodzice mają podobne problemy.
Pisze Pani/Pan, że foteliki różnią się bezpieczeństwem. Dysponuje Pan dużą wiedzą, więc jeśli mogę prosić o konkretne przykłady - będę wdzięczny. Na przykład "foteliki X z pułapu cenowego 300 zł mają takie zabezpieczenia, a foteliki Y takie i dlatego kosztują około 1000 zł. To sprawia, że w razie wypadku maluch ma bardziej chronione (...)"
Np. wg fotelik info dwa foteliki Roemera - za 750 zł i za 1250 zł mają ogólną ocenę w testach 4, a w składowych o punkt wyższą ma nawet fotelik tańszy...
Będę zatem wdzięczny za rozwinięcie tematu.

I jeszcze jedno. Czy jest Pan pewny, że w ogóle nie dopłacamy tu za "markę"? Bo niemal każdej innej dziedzinie handlu tak jest...

Pytam jako osoba chcąca kupić fotelik bezpieczny, ale nie lubiąca przepłacać ;)

z góry dziękuję
 
reklama
Pytanie nie do mnie, ale pozwolę sobie odpowiedzieć.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo to tak jak wyzej było napisane, za 300 zł dobrego fotelika po po prostu nie ma. Z kilkoma tezami wysuniętymi przez e foteliki sam się nie zgadzam. Jeśli fotel montowany na pasy jest zamontowany prawidłowo nie widze różnicy od montażu isofix. To jest mit wytworzony przez producentów. Wyłączając z tego foteliki 0-13, gdzie ta różnica jest znacząca.

No bo co zrobić z dzieckiem ważącym 12 kg? trzymać je w foteliku najmniejszym, czy kupić fotelik 9-18, który starczy w takim razie na stosunkowo krótki okres.
Prosze spróbować przewieźć dziecko ważące 12 kg w fotelu 0-13, jest to bardzo nie wygodne dla dziecka. To jest tylko teoretyczny przedział o reszcie decydują rodzice. Fotelik 9-18 powinien starczać na około 3 lata, więc te 300 zł na rok nie jest aż tak dużą kwotą za bezpieczeństwo dziecka.
"foteliki X z pułapu cenowego 300 zł mają takie zabezpieczenia, a foteliki Y takie i dlatego kosztują około 1000 zł. To sprawia, że w razie wypadku maluch ma bardziej chronione (...)"
Proszę sobie porównać fotel z pułapu 300 zł do fotela z pułapu 900-1000 zł, same wyniki wystarczą aby zobaczyć który jest bardziej opłacalny. Ten który ma cztery gwiazdki kosztujący 800 zł, albo ten który ma podstawowe atesty R44/04 kosztujący 300 zł. Ja bym brał w ciemno ten za tysiaka.

Np. wg fotelik info dwa foteliki Roemera - za 750 zł i za 1250 zł mają ogólną ocenę w testach 4, a w składowych o punkt wyższą ma nawet fotelik tańszy...
Będę zatem wdzięczny za rozwinięcie tematu.
Nie wiem czy były to fotele z tej samej kategorii wagowej ale jeśli tak to pewnie chodzi o King Plusa i Duo Plusa. Pierwszy jest na pasy i przy dobrym zamocowaniu trzyma się tak samo dobrze jak ten na isofix. Droższy ma tylko ten plus że łatwiej go zamocować, a więcej ma minusów względem fotela bez isofixu. Tyle.

I jeszcze jedno. Czy jest Pan pewny, że w ogóle nie dopłacamy tu za "markę"? Bo niemal każdej innej dziedzinie handlu tak jest...
Tu jest tak samo, ale dopłata za markę jest niczym w porównaniu z dopłatą za bezpieczeństwo.....Wystarczy sprawdzić sobie testy i ceny foteli, które w tych testach dobrze wypadły, rozbieżność w dobrych fotelach aż taka duża nie jest.
 
Do góry