reklama
Forum BabyBoom

Dzień dobry...

Starasz się o maleństwo, wiesz, że zostaniecie rodzicami a może masz już dziecko? Poszukujesz informacji, chcesz się podzielić swoim doświadczeniem? Dołącz do naszej społeczności. Rejestracja jest bezpieczna, darmowa i szybka. A wsparcie i wdzięczność, które otrzymasz - nieocenione. Podoba Ci się? Wskakuj na pokład! Zamiast być gościem korzystaj z wszystkich możliwości. A jeśli masz pytania - pisz śmiało.

Ania Ślusarczyk (aniaslu)

  • Czy pomożesz Iwonie nadal być mamą? Zrób, co możesz! Tu nie ma czasu, tu trzeba działać. Zobacz
reklama

Gry, zabawy i pomyslowe spedzanie czasu z naszymi Pociechami

reklama
To ja zaczne (zeby nie bylo) ;-)

My lubimy takie wyliczanki:
- 'Kosi kosi lapci'
- 'Sroczka kaszke warzyla'
- 'Puk puk kto tam?'
- 'Idzie rak nieborak'
 
Może zamieszczajmy dokładne instrukcje, żeby było wiadomo o co chodzi :tak:
annie22 jak się bawisz w "Puk puk! Kto tam?"

SROCZKA KASZKĘ WAŻYŁA

Bierzemy rączkę maluszka. Chwytając po kolei każdy paluszek mówimy wierszyk. W internecie można znaleźć różne wersje (mniej lub bardziej drastyczne z przypalaniem i ukręcaniem łebka). Ja mówię tak:

Sroczka kaszkę ważyła /Kręce swoim wskazującym palcem po śródręczu Adasia/Tomka
Temu dała na łyżeczkę, /Chwytam kolejno za paluszki zaczynając od najmniejszego
Temu dała na miseczkę,
Temu dała do kubeczka,
A temu do dziubeczka,
A temu najgrubszemu nic nie dała...
i poleciała!!! Frrrrr....
/Podnoszę rękę wysoko, jakby ptaszek odlatywał
i tu się schowała :-D /Gilam pod pachą


GDZIE JEST 'imię dziecka' ?


Bierzemy pieluszkę tetrową lub flanelową (nie jednorazową :-p). Łapiemy za dwa rogi i nakładamy na twarz dziecka mówiąc "Gdzie jest 'imię dziecka'?".
Z wielkim zaskoczeniem odkrywamy dziecko mówiąc "A tu jest 'imię dziecka'!". Możemy też dać buziaka lub zrobić pierdzioszka :tak: Wg. własnego uznania.

Dziecko uczy się swojego imienia, oraz uczy się rozumieć, że jak mama znika z oczu to nei znaczy, że znika na zawsze, tylko, że się za jakiś czas znowu pojawi :tak:
 
Ostatnia edycja:
Instrukcja do: 'Puk puk kto tam?

Stukamy w jakis mebel i mowimy np.:
Puk puk. Kto tam? To ja hipopotam.
Puk puk kto tam? To ja kurka kokoko.
Puk puk kto tam? To ja kotek miau miau.
Puk puk kto tam? To ja piesek hau hau. itd itp

Kosi, kosi lapci. Sadzamy dziecko na kolanach, klaszczemy delikatnie jego raczkami i mowimy wierszyk:
Kosi, kosi łapci,
Pojedziem do babci,
Babcia da nam serka,
A dziadek cukierka,
Od babci do mamy,
Mama da śmietany,
Od mamy do taty,
Jest tam pies kudłaty,
Leży pod lóżkiem,
Przykryty kożuszkiem.​
 
Kosi, kosi łapci,
Pojedziem do babci,
Babcia da nam serka,
A dziadek cukierka,
Od babci do mamy,
Mama da śmietany,
Od mamy do taty,
Jest tam pies kudłaty,
Leży pod lóżkiem,

Przykryty kożuszkiem.​

no to twoja wersja jest bogatsza, ja znałam o połowę krótszą i też trochę zmienianą, więc teraz będę musiałą się nauczyć twojej, zawsze to coś nowego.
Nasz brzmi tak:
Kosi, kosi łapci,
Pojedziem do babci,
Babcia da nam mleczka,
A dziadek ciasteczka,


A co do zabawy w "Gdzie jest ..." to Monia też ją bardzo lubi, ja narzycam jej pieluszkę na twarz i czekam aż sama sobie ściągnie, i wtedy ona z uśmiechem na ustach krzyczy a raczej piszczy z radości, jak już kogoś zobaczy​
 
Wygrzebane z FORUM BB (niestety nie wiem gdzie jest ten link)

co robić z dzieckiem ok.12 tygodniowym:
śpiewaj rytmiczne piosenki z powtarzającymi się słowami
odgrywaj scenki przy śpiewaniu piosenek
wykonuj proste ćwiczenia (zginać kolanka, podnosić rączki)
dawaj zabawki o różnej fakturze i ciężarze, polewaj je wodą
przesadnie chwal
umieszczaj nad nim przedmioty (miękkie), do których będzie mógł sięgać
zaglądaj w oczy i mów akuku
baw się jego paluszkami tak by to widział
powieś nad łóżeczkiem ruchomą zabawkę, a w wózku rozwieś zabawki do pacanie rączką
baw się w "sroczka kaszkę warzyła" otwierając i rozdzielając paluszki
masuj dłonie i palce
baw się trzymając go w pionie, to zwiększy jego poczucie równowagi


cd. pomysłów na zajmowanie się 4-miesięczniakami
wzmacniaj jego poczucie humoru, żartuj,śmiej sieę
dawaj zabawki o różnych kolorach, kształtach, fakturach,przeznaczeniu, niech niektóre wydają dźwięki!
opowiadaj dokładnie co robisz, co widzisz, o każdym przedmiocie i czynności
urządzaj zabawy zmuszające do obracania na boki np. "a ku ku" wołaj z boku, by musiało się obrócić
miekkie zabawki umieść tak, by dziecko musialło po nie sięgać
śmiej się z dzieckiem gdy zdobędzie upragniony przedmiot
nasladuj odgłosy jakie wydaje w sposob wyolbrzymiony
jak najczęsciej nawiązuj kontakt wzrokowy-mimika i gesty powinne być przesadne


miesiąc piąty czyli ok.20 tyg.
reaguj, gdy próbuje zwrócic twoją uwagę( mówiąc, odwracając się w kierunku, zbliżając się)
przedstawiaj wszystkie obce osoby, by przyzwyczaic go do obcych
jak najczęściej wymawiaj JEGO IMIĘ
Baw się w a ku ku, sroczka kaszkę warzyła
kołysz nim często, tańcz, co pomoże stabilizować główkę
baw się w dawanie i zabieranie
zachęcaj do prostowanie palców
rozwijaj świadomość palców u nóg wkładając mu je do buzi (tak,tak )
dawaj mu do zabawy bibułkę, papier do gniecenia
naśladuj odgłosy wydawane przez dziecko, modeluj natężenie i wysokośc dźwięków
zainteresuj cichymi dźwiekami: muzyką, dzwoneczkami


dla nieco starszych czyli 24 tyg.
baw się w upuszczanie i podnoszenie
baw się w dawanie i zbieranie
często powtarzaj jego imię
pokazuj czynności i ich skutki (np. potocz piłke i powiedz ,że się toczy)
gdy daje znać ,że chce bys przyszła podejdź do niego wyciągając ręce, zawołaj po imieniu
baw się w podskakiwanie
baw się w samoloty
kładź go obok siebie i odrywajcie od podłoża tułów i ramiona
wynagradzaj go za pwyciąganie rączek podnoszeniem do góry
baw się w patataj
rozwijaj precyzje palców dając mu rozmaite pokarmy, które może jeść rękoma
zacznij je uczyć samodzielnie łyżką
pokaż jak przekładac przedmioty z ręki do ręki
mocno gestykuluj prowokuj by cie naśladowało, ucz go nowych gestów
nadal przeds5tawiaj mu obcych

specjalnie dla 28 tyg.
pokaż dziecku jego odbicie w lustrze i wymów jego imię. Mów: "to jest …………….., to ty"
używaj NIE do wyrażania sprzeciwu
powtarzaj wszystkie dźwięki wydawane przez dziecko "ba", "ma", da
zachęcaj do samodzielnego jedzenia np. chrupki
rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu: zostawiaj je samo zmiseczką niech je palcami, potem dokarm go łyżeczką rozijaj niezależność pozwalkając jeść samemu
podawaj dużo pokarmów do ręki
rozwijaj zdolność chwytania przez dawanie mu coraz mniejszych kawałków jedzenia-tak małe jak tylko jestw stanie uchwycić
aby zachęcic do podnoszenia główki w leżeniu na plecach układaj zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
wprowadzaj jak najwięcej zabaw na stojąco
przy każdej okazji dotykaj je i pozwalaj się dotykać
organizuj zabawy angażujące dotyk:kasi,kosi; Sroczka kaszkę warzyła
naśladuj odmienne intonacje gaworzenia
wprowadzaj nowe dźwięki i czekaj na odpowiedź
ćwicz ssanie, lizanie, dmuchanie
śpiewaj, powtarzaj rymowanki
śmiej się często i chichocz
mów powoli i wyraźnie, gestami, mimiką, gestykulacją pokazuj, co dane słowo znaczy
odpowiadaj gaworzeniem na gaworzenie, • gdy wymówi cos, co przypomina słowo powtórz je, a dziecko pochwal, powiedz "ma", roześmiej się i je przytul



32 tyg.:
wprowadź zabawki z użyciem wody: daj mu garnuszki, dzbanki, by mógł nalewać, wylewać napełniać
kładź zabawki TUŻ poza zasięgiem ręki
podnoś mu upuszczone, gdy o to prosi
wprowadzaj gry angażujące ciało jak "kosi, kosi '
zachęcaj do samodzielnego jedzenia
zaczyna rozumieć, co znaczy nie, przejawiać opór
zachęcaj do przesuwania się na pośladkach: siadaj z dala i wyciągnij ręce
przygotuj nóżki do chodzenia przez zabawy w stawanie i podskakiwanie na twoich kolanach, na łóżku, w wannie
zaspokajaj zamiłowanie do hałasu: dawaj łyżki, pokrywki, bębenek
naucz podnosić klocek i ustawiać na drugim

36 tyg.
zachęcaj do stawania przy stabilnych meblach
pokazuj jak trzymać rączki by utrzymać równowagę
naucz je przechylać się do tylu i na boki tak by nie tracił równowagi: układaj zabawki tuz poza zasięgiem z boków i z przodu
pokaż jak siadać z pozycji stojącej: zginaj mu kolana i stawy biodrowe
Pokaż mu,że dwa klocki są tej samej wielkości i objętości ustawiając je na sobie i obok
baw3 się we wskazywanie różnych rzeczy
daj mu do zabawy drobne przedmioty ( pod kontrolę) jak kasztany, żołędzie, groch, rodzynki.
Przynajmniej raz dziennie daj do jedzenia drobno pokrojone, ( ale kawałki) pożywienia, które może podnosić i wkładać do buzi.
Naśladuj odmienne intonacje
mów wolno, wyraźnie i poprawnie
zachowaniem, mimiką gestem pokazuj, co znaczą słowa
gaworz z dzieckiem, • ale mów też dużo normalnym tonem

wprowadź dźwięk i poczekaj na odpowiedź
NIE mów wyraźnie i dobitnie, stanowczo, by rozumiało, że to negowanie
dotykaj i pozwalaj się dotykać

non stop do 36 tyg.:
odnoś się do dziecka pozytywnie
wyrażaj otwarcie, co czujesz
Uśmiechaj się
używaj tonów łagodnych i wysokich
dotykaj i fizycznie okazuj uczucia
zachęcaj bez końca
nagradzaj często
chwal stale
ZAWSZE wymawiaj jego imię z miłością
jak najczęściej mów,że go kochasz
zawsze reaguj, gdy dziecko chce byś się nim zajęła ( w Przeciwnym razie uzna, że nie jest dla ciebie ważne i przestanie cię prosić)
nawiązuj kontakt wzrokowy, obracaj się przodem, używaj gestów i dotyku
nie zwracaj się do niego w sposób negatywny, odwracaj jego uwagę


Po tym czasie dziecko nabrało juz indywidualnych cech charakteru. Ok. roku zacznie przejawiać szczególny upór i niezależność. Stanie się niecierpliwe, trudne do prowadzenia, łatwo będzie się złościć, buntować. Będzie drażliwe, nie grzeczne i niekochające 8O

Na szczęście ok. 15 miesiąca pojawi się nowa faza: dziecko stanie się troskliwe, uczynne, będzie chciało sprawiać przyjemność. Będzie starach się uzyskać aprobatę. Co robić?
Zachowaj we wszystkim elastyczność
nic nie rób na siłę
nie krytykuj, nie przejawiaj wrogości
NIGDY nie doprowadzaj do tego by dziecko się ciebie bało
ucz cierpliwości przez tolerancję
nie ośmieszaj, nie zawstydzaj
nie dawaj powodu do zazdrości
nie dawaj mu powodu do poczucia winy

przyjmij dziecko takim, jakim jest
chwal je, ono to doceni, • jeśli wyrazisz Aprobatę- polubi siebie, • gdy docenisz jego wysiłek- zacznie formułować swoje cele
bądź sprawiedliwa
zapewnij mu poczucie bezpieczeństwa
 
Moja wersja Kosi kosi łapci brzmi:

Kosi kosi łapci,
pojedziem do babci.
Babcia da nam mączki,
upieczemy pączki.
A od babci do taty,
tam jest piesek kudłaty.
A od taty do cioci,
Ciocia da nam łakoci :tak:

Moja prywatna modyfikacja, którą Adaś bardzo lubi polega na tym, że łapię go za nóżki, i 'śpiewam':
Kosi kosi nózi,
pojedziem do Zuzi.
Zuzia da nam mączki,
upieczemy pączki.
reszta jak wyżej :tak:
 
A mój mąż bawi się z Małgosią w "nie ma taty..."

Chowa się za kocyk (zasłania twarz) i powtarza...nie ma taty, nie ma taty, nie ma taty..(odsłania twarz) i mówi :"a kuku - jest tata"

Mała JEST ZACHWYCONA
 
A my bawimy się w zegareczek
Sadzam małego na kolanach twarza do mnie trzymając go pod pachami i mówie kołysząc go raz w prawo raz w lewo
Tik tak, tik tak
zegareczkiem jestem ja
tik tak, tik tak teraz (wymieniam godzinę) np2 wybiła
bim bam , bim bam (podnoszę go w górę. W przypadku godziny 2 dwa razy bim bam i dwa razy w górę) i tak aż do 4 , bo potem mi już ręce odpadają
 
reklama
Nasza wersja Kosi kosi łapki brzmi tak:
Kosi kosi łapki
pojedziemy do babci,
a od babci do lasu,
narobimy hałasu.

Uwielbiamy śpiewać piosenkę Była sobie żabka mała.

Śpiewamy Szła dzieweczka do laseczka- i tańczymy przy tym po całym pokoju:-)
 
Do góry