Pierwsze dni we własnej firmie

Pierwsze dni we własnej firmie

Własna firma już zarejestrowana - startujesz. Pierwsze dni będą z pewnością bardzo nerwowe, ale będzie to zdecydowanie pozytywny i "dobry" stres. Wszystko przed tobą, możesz działać, a to z pewnością jest mobilizujące i działa twórczo.        

Formalności urzędowe z pewnością już załatwiłaś, teraz czas najwyższy na wszystkie inne sprawy. O czym musisz pamiętać?

·    rozliczenia podatkowe   

niezależnie od tego, jaki sposób rozliczenia wybrałaś – musisz pilnować rachunków, rozliczeń i podatków. Najprościej – podpisać umowę z biurem księgowym. Wówczas wszystko te formalności przerzucisz tam – jest to jednak kolejny wydatek. W ramach cięcia kosztów bardziej opłacalne może być więc samodzielne prowadzenie całej rachunkowości. Wbrew pozorom –wcale nie musi to być takie trudne. Wystarczy dobry program komputerowy i trochę wiedzy podstawowej. Wybór literatury jest duży, wiele pomocnych treści znajdziesz też w internecie. Musisz tylko zwracać uwagę na daty publikacji – przepisy podatkowe, szczególnie te związane z VAT zmieniają się bardzo często. Warto więc na bieżąco śledzić fora internetowe czy też przyłączyć się do grup tematycznych (przedsiębiorczość, podatki, biznes) na którymś z portali społecznościowych np. GoldenLine lub LinkedIn. Gdy będziesz miała jakieś wątpliwości – też możesz zadać pytanie. Zaglądaj też na portal eGospodarka.pl – znajdziesz tam wiele aktualnych informacji, również z dziedziny podatków.    
Pilnuj terminów – kiedy i jakie formularze trzeba składać, w jakich terminach opłacać składki. Nie przegap tego, gdyż ostatnią rzeczą jaka jest ci potrzebna są problemy z fiskusem.

·    dokumenty

na bieżąco pilnuj wszystkich dokumentów i rachunków – musisz je przechowywać przez co najmniej 5 lat. Zapisuj wszystkie działania księgowe od razu, unikniesz przez to problemów typu „gdzie ja schowałam tamtą fakturę”?    
Prowadź dokumentację tak, jakbyś jutro miała mieć kontrolę Urzędu Skarbowego. Zapewni Ci to spokojny sen.

·    reklama

reklama

pomyśl o reklamie, która ściągnie do ciebie klientów. Gdzie i w jaki sposób się reklamować uzależnione jest od rodzaju prowadzonej przez działalności. I wcale nie musi wiązać się z kosztami. Stronę internetową czy blog można założyć nawet na darmowym serwerze, choć w przypadku działalności prowadzonej głównie lub w dużej części w internecie – własna domena jest zdecydowanie bardziej profesjonalnym rozwiązaniem. Nie zapomnij o FanPage’u na portalach społecznościowych. Przydatne mogą być ogłoszenia na portalach typu Tablica.pl czy Gumtree – w wersji podstawowej są bezpłatne.     

W internecie warto się też reklamować nawet jeżeli prowadzisz twoja firma to mały osiedlowy warzywniak czy zakład fryzjerski. Ciekawy post na forum osiedlowym zapraszający do odwiedzenia może ściągnąć klientów.    

Do pozyskania klientów możesz też wykorzystać swój profesjonalizm - uczestnicz w dyskusjach na forach, pokaż, że twoje wypowiedzi są fachowe i cenne – w ten sposób tworzysz własną markę i pokażesz potencjalnym klientom, że twoja firma jest warta zaufania.

Przygotuj się także na to, że w swojej skrzynce pocztowej i to nie tylko mailowej pojawi się wiele ofert różnego rodzaju usług. Nie ma w tym nic dziwnego – dane adresowe twojej firmy są ogólnie dostępne w bazie CEIDG, a wiele firm próbuje zdobywać klientów właśnie z tej bazy. Bądź tylko ostrożna, gdy dostaniesz pismo przypominające urzędowe, z załączonym przekazem wpłaty jako należność za rejestrację firmy, wpis do bazy firm, rejestru przedsiębiorców czy temu podobne. Niestety, oszustów też nie brak. Założenie i rejestracja firmy są całkowicie bezpłatne.

Marzanna Szulta

Ocena: z 5. Ocen:

Ten tekst nie ma jeszcze oceny. Dodaj swoją!

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: