Czy wymagać od dzieci lepszych ocen?
Dobre oceny dziecka w szkole dla wielu rodziców są niczym obietnica świetlanej przyszłości ich pociechy, dobrej pracy, wysokich kwalifikacji i mniejszej ilości problemów. Im lepsze oceny, tym większa radość rodzica. Tylko czy zawsze dobre oceny są wyznacznikiem zdolności dzieci? Czy zawsze wymagać od dzieci lepszych ocen?
Oceny szkolne a talenty dzieci
Współczesna szkoła, mimo że deklaruje, że docenia zaangażowanie, wysiłek oraz włożoną pracę, bardzo często sobie przeczy i oceny wystawia jedynie za efekt. On niestety nie zawsze jest zgodny z tym, ile napracowało się dziecko, by coś osiągnąć.
Czasami jest tak, że jedno z dzieci dostanie bez wysiłku za wypracowanie piątkę, a drugie trójkę i to będzie dużą nobilitacją, ponieważ wiele się nauczyło, poprawiło i chętnie się zaangażowało. Jednak my rodzice, często widzimy tylko cyfry.
Dodatkowo często są oceniane takie umiejętności jak szybkie zapamiętywanie i opamiętywanie materiału, czyli pojemność pamięci, odtwórcze myślenie czy uczenie się na określonych schematach. Wyciąganie wniosków, kreatywność i innowacje na wielu lekcjach są o wiele rzadziej mile widziane. Czasami warto się zastanowić, co wpłynie bardziej pozytywnie na dziecko - rozwijanie jego naturalnych predyspozycji np. językowych, sportowych czy matematycznych, czy wbijanie do głowy dat, wzorów i schematów?
Dodatkowo warto zdać sobie sprawę z tego, że dzieci nie muszą być idealne ze wszystkich przedmiotów. Zróżnicowanie ocen może pokazywać włożony w naukę wysiłek, ale również predyspozycje dziecka i jego ograniczenia. Mimo przyjętego systemu wyrównywania braków, lepiej zrobimy, kiedy pomożemy dziecku rozwijać jego talenty.
Zainwestujemy w zajęcia dodatkowe z przedmiotów, które go interesują, a w obszarach, gdzie nie idzie mu najlepiej, pomożemy mu na tyle, aby nie miał w szkole problemów. Rozwijanie zainteresowań, mocnych stron - sprzyja budowaniu przez dziecko adekwatnej samooceny, poczuci sprawstwa oraz daje wiele doświadczeń sukcesu, które umacniają jego pozytywną wiarę w swoje możliwości.
reklama
Jak motywować dziecko do lepszych ocen?
Jeśli jednak chcemy motywować dziecko do lepszej nauki, zachęcać do poznawania nowych obszarów wiedzy, pamiętajmy o kilku zasadach, które powinny nam towarzyszyć.
Po pierwsze pokazujmy dziecku, że to, co mówimy i robimy jest spójne, ponieważ dzieci to wyśmienici obserwatorzy i bardzo szybko dostrzegą. Mówisz, że warto się uczyć jednego czy drugiego przedmiotu, a później w dyskusji przy obiedzie z innymi członkami rodzinny podważasz takie twierdzenie. Dzieci bardzo szybko to wyłapią.
Po drugie – motywacja wewnętrzna to klucz do szkolnego i zawodowego sukcesu. Dawanie dziecku pieniędzy za naukę, przekupywanie wyjściami, słodyczami czy zabawkami wykształca w nim motywację zewnętrzną, czyli do czasu kiedy będą nagrody, będzie też nauka. Jeśli zabraknie pieniędzy, zabawek czy innych gratyfikacji nie będzie też dobrych ocen. A przecież nie o to nam chodzi!
I tu z pomocą przychodzi motywacja wewnętrzna - dziecko samo wie, po co i dlaczego się uczy, widzi korzyści ze zdobywania wiedzy. Aby ją wspomagać możesz zrobić kilka rzeczy:
- Akceptować dziecko, dawać mu poczucie, że jesteś z niego dumna/y, że widzisz jego wysiłek i starania.
- Usystematyzować czas spędzany w domu, wyznaczyć wraz z dzieckiem czas na odrabianie lekcji i naukę. Zaczynać od rzeczy najtrudniejszych, a kończyć na najbardziej przyjemnych, ze względu na poziom koncentracji dziecka w ciągu nauki.
- Zachęcać do systematyczności – pokazywać zalety takiego podejścia. Rozłożenie nauki na etapy pozwala na lepsze i łatwiejsze przyswojenie, dodatkowo pomaga znaleźć też czas na zabawę.
- Wspierać pozytywną samoocenę dziecka, pytać i rozmawiać o jego sukcesach i trudnych doświadczeniach. Pozwalać wyciągać wnioski i pracować nad swoimi mocnymi stronami.
Warto pamiętać, że dobre oceny to przyjemność i dla Ciebie jako rodzica, ale przede wszystkim dla dziecka. Jednak nie są one wyznacznikiem wiedzy, kompetencji i umiejętności Twojego dziecka w 100%. Czasem zamiast krzyczeć, że się nie uczy i powinien mieć lepsze oceny, warto mu pomóc poszukać, w czym jest dobry i to wspierać.
Paulina Gaworska