reklama
Agresywny telemarketing - co to jest i jak się przed nim bronić

Agresywny telemarketing - co to jest i jak się przed nim bronić

Czy zdarza ci się odebrać telefon od nieznanego ci numeru - po drugiej stronie słyszysz muzyczkę, sygnał wołania lub jakiś automatyczny komunikat? A może był tylko jeden sygnał i nie zdążyłaś się zgłosić? Jeśli wówczas próbujesz oddzwonić, okazuje się, że albo nie jest to w ogóle możliwe, albo łączysz się, ale wsłuchujesz się w melodyjkę bądź komunikat. Bywa, że takie telefony powtarzają się cyklicznie, o różnych porach dnia.

To efekt działania marketingu telefonicznego z wykorzystaniem tzw. dialera. Numery są wybierane przez komputer i jeżeli ktoś się zgłosi – połączenie jest automatycznie przekierowywane do telemarketera. Jeżeli akurat nie ma żadnego wolnego – trafiasz na muzyczkę itp. Oczywiście zdarza się także, że po drugiej stronie usłyszysz głos żywego człowieka, który przedstawi ci wspaniałą ofertę towaru czy usługi. Jeśli zadasz pytania dodatkowe i wyrazisz jakieś wątpliwości – z pewnością od razu zostaną rozwiane, a przedstawiana propozycja będzie doskonała i bardzo dla ciebie korzystna. Jeśli przyjmiesz ofertę, co najczęściej wiąże się z zawarciem umowy, to, co „drobnym druczkiem” poznasz dopiero po fakcie.

Jak się przed tym bronić? Jest kilka podstawowych zasad:

·    nie oddzwaniaj na nieznane co numery. Jeżeli ktoś ma do ciebie jakąś ważną sprawę – zadzwoni ponownie;

·    jeżeli dodzwoni się do ciebie telemarketer – zanim pozwolisz na przedstawienie ci oferty, zadaj kilka pytań:

o    skąd ma twój numer telefonu?
o    z jakiej firmy dzwoni?
o    jakie jest jej/jego imię i nazwisko?

·    nie podawaj żadnych własnych danych osobowych „w celu weryfikacji”. Przede wszystkim – nie wiesz z kim naprawdę rozmawiasz, a po za tym, tak jak wszędzie, tak i tu zdarzają się nieuczciwi sprzedawcy, którzy przekazane im dane mogą wykorzystać niezgodnie z twoją wolą. A potem okaże się, że zawarłaś umowę nic o tym nie wiedząc;

·    nie zawieraj umów tylko na podstawie tego, co słyszysz. Poproś o przesłanie konkretnej oferty wraz ze wzorem umowy mailem. Jeżeli okaże się, że to niemożliwe – zrezygnuj. Świadczy o tym, że w ofercie jest coś, co mogłoby cię zaniepokoić i odwieść od zawarcia umowy;

·    nie daj się złapać na żadne „wyjątkowe okazje” w stylu: tylko dziś i tylko przez telefon. Ma to na celu tylko ii wyłącznie dodatkowe wywarcie na ciebie presji, abyś przestała dociekać i przyjęła ofertę;

·    wprawdzie masz prawo i powinnaś w każdym przypadku dokładnie przeczytać każdą umowę przed podpisaniem, ale nie zawsze jest to łatwe i proste. Gdy stoi nad tobą czekający na podpis kurier, trudno się skupić, dostrzec wszystkie gwiazdki i odnośniki, przeliczyć wszystkie warianty i zweryfikować, czy na pewno warto;

·    jeśli już dałaś się wciągnąć i zawarłaś umowę – pamiętaj o tym, że zawierając umowę na odległość (poza lokalem sprzedawcy) – w ciągu 10 dni możesz z niej zrezygnować i to bez podania przyczyny;

·    jeśli irytują cię takie rozmowy – poinformuj wyraźnie, że sobie nie życzysz więcej telefonów z takimi ofertami. Przede wszystkim jednak, podpisując cokolwiek, zastanów się, czy na pewno warto wyrażać zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Dane osobowe to pożądany na rynku towar 0 nigdy nie wiesz, kiedy i komu zostaną sprzedane.

Marzanna Szulta

reklama