Rozwój psychofizyczny sześciolatka
Ostatnie zmiany: 13 marca 2023
Sześciolatek jest bardzo żywiołowy i ruchliwy, hałaśliwy, entuzjastyczny, podlegający skrajnym emocjom. Coś ci to mówi? Jeszcze niedawno wydawało ci się, że bunt dwulatka był najtrudniejszym etapem rozwoju. Ale na scenie pojawił się sześciolatek. Wybuchowy, czasem arogancki, a jednocześnie otwarty na uczenie się nowych rzeczy, tryskający energią. Nie do opanowania.
Chcesz wiedzieć, czego oczekiwać - poczytaj…
Rozwój społeczny i emocjonalny
- Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji. Sześciolatkiem targają sprzeczne i gwałtowne emocje. Nawet błahostka może wywołać wielki wybuch złości.
- Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, naj…naj…
- W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny.
- Czasem oszukuje, by osiągnąć swój cel bądź lepiej wypaść w oczach innych.
- Jest bardzo czuły na krytykę
- Zdarza mu się kłamać. Ma problem z przyznaniem się do winy.
- Odruchowo odpowiada „nie”, dyskutuje i kłóci się z rodzicami.
- Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania. Ma dużą potrzebę rywalizacji i współzawodnictwa.
- Przyjaźni się głownie z osobami tej samej płci
- Chce być najważniejszą osobą na świecie, zawsze w centrum zainteresowania.
- Ten egocentryzm sprawia, że nie do końca rozumie potrzeby innych.
- Buntuje się. Nie zgadza się wykonywanie poleceń, próśb mamy czy wymagań. Czasami jego reakcje mogą przypominać zachowania dwulatka.
- Ma najlepszego przyjaciela, najczęściej tej samej płci.
- Bawi się z dziećmi tej samej płci.
- Ma trudność z zauważaniem potrzeb innych. Sześcioletnie dzieci lubią być w centrum zainteresowania, czuć się ważne i akceptowane.
- W tym wieku kontakty z mama bywają trudne
- Pojawiają się nowe lęki. Dziecko boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.
- Chętnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest bardzo wrażliwy na opinię pani w przedszkolu i innych dorosłych.
- Sześciolatek próbuje sobie radzić z lekami i stresem obgryzając paznokcie i skórki czy dłubiąc w nosie.
- Rodzice przestają być dla dziecka autorytetem. Mało tego! To oni są winni wszelkich niepowodzeń, a nawet kłótni z innymi dziećmi.
Rozwój fizyczny i motoryczny
- Hałaśliwy.
- Żywiołowy.
- Pełen energii.
- Sprawny fizycznie. Dziecko jest już dość zręczne jego ruchy stają się skoordynowane i harmonijne.
- Dziecko ma poczucie, że może wszystko, że nic go nie ogranicza, dlatego chętnie próbuje wielu nowych rzeczy, jest otwarte na nabywanie nowych umiejętności.
- Jego ruchy stają się płynne, dzięki czemu maluch może wykonać tzw. kombinację ruchową.
- Sześciolatek umie podrzucić i złapać piłkę, pokonywać przeszkody i wykonywać ćwiczenia równoważne.
- Lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć.
- Nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie. Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo dziecka – rozmawiajcie o tym. Upominaj, by np. idąc na rower czy roku zakładał kas, a przechodząc przez ulicę – rozglądał się. To szalenie ważne.
- Ma czasem problemy z koordynacja ruchową (okres wzrostu).
- Bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków - powód do dumy.
- Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem.
- Biega, skacze, wspina się.
- Jeździ na 2 kołowym rowerze.
- Może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach.
- Rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb.
- Jest samodzielny. Umie posługiwać się nożem i widelcem, zapina guziki, potrafi też zawiązać sznurowadła w butach.
reklama
Rozwój intelektualny
- Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki.
- Używa ok. 4 tysiące słów.
- Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki.
- Rozróżnia prawą i lewą stronę.
- Dziecko potrafi tworzyć zdania współrzędnie i podrzędnie złożone.
- Układa puzzle.
- Podejmuje samodzielnie decyzje.
- Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb.
- Rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości.
- Rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym.
- Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku.
- Potrafi się skupić na ok. 15 min.
- Nie ma rozdzielności uwagi.
- Bawi się w zabawy z podziałem na role.
- Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami, zaczyna interesować się życiem społecznym. Jest otwarte i ciekawe świata, dlatego dąży do jego poznania. Chce zrozumieć zasady i prawa nim rządzące – nieustannie pyta, a także wyraża swoją opinię na dany temat.
- Zaczyna stawiać hipotezy , w których istotną rolę pełnią jego wyobraźnia. Ma jeszcze małe zasoby wiedzy, ale próbuje sobie radzić.
- Swobodnie prowadzi rozmowy. Lubi rozmawiać i dzielić się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami.
- Próbuje uzasadniać swoje decyzje. Próbuje bronić swoich racji za wszelką cenę, często w sposób wybuchowy i nieopanowany. Trwa walka o swoją tożsamość i niezależność.
- Sześciolatek jest ciekawy świata, choć czasem trochę niepewny w działaniach.
- Dziecko powinno umieć współdziałać z rówieśnikami i przestrzegać określonych norm zachowania.
- Sześciolatek zaczyna przewidywać intelektualne i emocjonalne skutki swego działania.
Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
- Pomóż dziecku rozwijać poczucie odpowiedzialności, włączaj go do prac domowych; kończąc wyznaczone zadania przed pójściem do zabawy.
- Zachęcaj dziecko do pomagania innym.
- Interesuj się jego przyjaciółmi, tym co się dzieje w zerówce.
- Naucz dziecko stawiać cele. Dzięki ich realizacji będzie czuł się pewnie i niezależnie.
- Ustal jasne reguły i trzymaj się ich, np. jak długo dziecko może oglądać telewizję.
- Mów dziecku jasno, które z jego zachowań są dobre, a które nie.
- Rozmawiajcie o konsekwencjach różnych zachowań.
- Wspólnie grajcie w gry, czytajcie książki, chodźcie na imprezy dla dzieci.
- Czytaj często dziecku, dopóki nie nauczy się czytać samemu – czytajcie razem.
- Wspieraj dziecko w podejmowaniu nowych wyzwań.
Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli coś cię niepokoi, skontaktuj się z lekarzem.