Czy wiesz, co twoje dziecko robi w internecie? Wyniki badań pokazują jedno

Czy wiesz, co twoje dziecko robi w internecie? Wyniki badań pokazują jedno

A jeśli spytam: czy wiesz, co twoje dziecko robi w internecie, co mi odpowiesz?  Z badań Rodzice Nastolatków 3.0. wynika, że ​​istnieje znaczący rozdźwięk między tym, jak nastolatki korzystają z sieci, a co na ten temat wiedzą ich rodzice.

Po pierwsze - czas spędzany przez dzieci w internecie i nieświadomość rodziców

91,8% rodziców uważa, że ich dzieci przed ekranem spędzają przeciętnie ok. 2,5 godziny na dobę, w godzinach popołudniowych i wieczornych (16.00- 22.00). Nastolatki wskazują̨, że średnio jest to ponad 4 godziny dziennie, z czego grupa 7,7% korzysta z sieci po godzinie 22.00 (czasami do rana).

Chociaż aż̇ 56% nastolatków potwierdziło, że powinno ograniczyć́ czas korzystania z mediów, bo zaniedbuje przez to obowiązki szkolne i domowe, jak również spotkania z rodziną i przyjaciółmi, to bardzo trudno im zrezygnować z ciągłego bycia online. Najczęściej odczuwają̨ zdenerwowanie, kiedy nie mogą̨ skorzystać́ z telefonu (29,5%) i ukrywają̨ faktyczny czas przebywania w sieci (21,9%).  

Po drugie bezpieczeństwo

„Rodzice nie kontrolują̨ oglądanych przez dzieci treści. Tylko co piąty (21,2%) rodzic zadeklarował, że w jego gospodarstwie domowym jest zainstalowany filtr rodzinny lub technologia ograniczająca dostęp do niebezpiecznych treści w Internecie.”

I chociaż większość twierdzi, że prowadzi rozmowy prewencyjne dotyczące bezpieczeństwa w sieci i zasad korzystania, to ponad 65% dzieci uważa, że w ich domu nie istnieją żadne reguły dotyczące tej tematyki.

Co więcej, tylko niewielki odsetek dzieci (19,4% ), które doznały przemocy w internecie zdecydowałoby się poinformować o tym rodziców, a 2,9% zwróciłoby się o pomoc do nauczyciela. Szczególnie niepokojące wydaje się, że aż 39% nie podzieliłoby się z nikim swoimi przeżyciami i emocjami.

reklama

Tymczasem 32% nastolatków spotkało się z wyzywaniem i poniżaniem za pośrednictwem Internetu,  19,4% z ośmieszaniem, 12,4% znalazło w sieci kompromitujące materiały na swój temat. Szantaż dotknął prawie 11,1% dzieci.

To tylko niektóre statystyki pochodzące z badań Nastolatki 3.0 i Rodzice Nastolatków 3.0. I chociaż może niektórzy z was mogą być przerażeni wynikami, to nie był mój cel.

Internet to nie tylko „samo zło”. To również miejsce, w którym zdobywa się cenne informacje, poszerza wiedzę, buduje relacje. Co więcej, trudno sobie wyobrazić, że odetniemy całkowicie od niego dziecko. Zwłaszcza nastoletnie.

Dlatego warto się zastanowić, co możemy zrobić, żeby syn czy córka świadomie poruszali się w sieci.

Zacznijmy od początku

Według firmy badawczej Influence Central dzieci dostają swoje pierwsze smartfony w wieku około 10 lat - i z pewnością w kolejnych latach będzie to dotyczyć młodszych dzieci. Podobne wyniki przynoszą polskie badania.  

I chociaż regulamin większości mediów społecznościowych mówi, że trzeba mieć co najmniej 13 lat, aby się zarejestrować, to gro dzieci zaczyna korzystać z FB, Instagrama, Snapchata i innych witryn poniżej tego wieku. O ironio, to właśnie rodzice pomagają obejść im zabezpieczenia i sami zakładają konta.

Wiem, wiele osób powie, że takie mamy czasy. Dlatego bez względu na wasze podejście po prostu zadbajcie, żeby wasze dziecko było bezpieczne.

Powinniście wiedzieć, gdzie są wasze dzieci - nie tylko fizycznie, ale także w cyberprzestrzeni. To prosta zasada – nie zostawisz dziecka samego w domu, dopóki nie wytłumaczysz mu reguł, np. jak korzystać z kuchenki. Nie dasz mu kluczyków do auta i nie pozwolisz jeździć, jeśli nie przeszło szkolenia. To samo powinno dotyczyć korzystania z internetu.

reklama

Najważniejsze - komunikacja. A pisząc wprost - jak rozmawiać z dzieckiem o tym, co robi w internecie ?

Znajdźcie czas, żeby porozmawiać na temat korzystania z internetu. To nie powinna być jedna rozmowa, a tak naprawdę cykliczne dyskusje. Podejdźcie do nich z ciekawością.

Nawiążcie relację

Dowiadujcie się, jakie są ulubione strony czy aplikacje, z których korzysta dziecko. Czego ciekawego dowiedziało się w danym tygodniu. Sprawdźcie, jakich influenserów, gwiazdy lub mentorów obserwuje. Dzięki temu dowiecie się, odbiorcą jakich treści jest wasze dziecko. Jednocześnie dzielcie się własnym odkryciami. Pytajcie, jakie informacje, a może aplikacje pomagają mu w nauce lub podsuwacie własne znaleziska.

Dowiedzcie się z jakich platform, oprogramowania i aplikacji używa dziecko. Jakie strony odwiedzają i co robi online?

Dużo czasu poświęćcie bezpieczeństwu

Zaczynajcie od loginów i haseł  (zalecamy 1password) oraz ich przechowywania. Na tej stronie możecie sprawdzić, na ile są silne.

Następnie porozmawiajcie o prywatności w sieci i jakie dane dziecko może podać. Jakiego rodzaju treści lub/i zdjęcia publikować i jakie są zasady dotyczące komunikowania się z osobami znajomymi i tymi, których się nie zna.

„Relacje online są częścią typowego rozwoju nastolatków. Media społecznościowe mogą wspierać nastolatków, którzy odkrywają i dowiadują się więcej o sobie i swoim miejscu w dorosłym świecie.

Tylko upewnij się, że Twoje dziecko zachowuje się odpowiednio zarówno w świecie rzeczywistym, jak i online.

Wielu nastolatkom należy przypomnieć, że ustawienia prywatności platformy nie powodują, że rzeczy stają się „prywatne”, a zdjęcia, myśli i zachowania, którymi dzielą się natychmiast staną się częścią ich tzw. cyfrowego śladu.” źródło aap.org

„Poinformuj dzieci o znaczeniu prywatności i zagrożeniach ze strony hakerów i przestępców seksualnych. Nastolatki muszą wiedzieć, że nie będą mogły całkowicie usunąć treści, które udostępnią innym osobom.

Mogą również nie wiedzieć lub nie korzystać z ustawień prywatności i muszą zostać ostrzeżone, że przestępcy seksualni często korzystają z sieci społecznościowych, czatów, poczty e-mail i gier online, aby kontaktować się i wykorzystywać dzieci.”

Sprawdźcie, czy wasze dziecko wie, na czym polega cybernękanie i jakie są jego konsekwencje. Co się dzieje, kiedy jest się sprawcą? Gdzie i jakiej pomocy może szukać ofiara. Podkreślajcie, że jesteście sojusznikami waszych dzieci i budujcie w nich poczucie zaufania.

Podpowiedzcie, że jeśli wiedzą, że komuś dzieje się krzywda, to mogą do was przyjść i o tym opowiedzieć. Dajcie im też narzędzie, dzięki któremu mogą zaoferować wsparcie swoim znajomym, np. nr telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży - 116 111.

Ustalcie zasady i oczekiwania

To naprawdę nie jest trudne. Wystarczy tylko jasno określić, reguły, np.:

  • Gdzie i kiedy można używać smartfona/tabletu/laptopa?
  • Czy smartfona mogą używać tylko w przestrzeni wspólnej, np. salonie lub jadalni.  
  • Czy mogą zabrać go do swojego pokoju?
  • Czy mogą go użyć przy stole?

Sprawdźcie wspólnie, jakie miejsce w życiu twojego dziecka zajmuje czas spędzony online.  Zachęcie dziecko, żeby przez 3 dni rejestrowało, ile czasu spędziło w sieci i na jakie czynności ten czas spożytkowało.

Porozmawiajcie, w jaki sposób to się przekłada na jego życie i jak można byłoby wykorzystać ten czas efektywniej. Czy istnieje równowaga pomiędzy czasem, w którym przebywa w świecie wirtualnym a tym, który poświęca na zajęcia i budowanie relacji w świecie rzeczywistym.

Umówcie się, jakie kroki możecie podjąć jako rodzice, aby zrównoważyć czas spędzany przed ekranem i czas spędzony wspólnie oraz do której godziny dziecko może korzystać z urządzeń.

reklama

Pojawiły się badania, które dowodzą, że korzystanie z mediów społecznościowych źle wpływa na psychikę młodych ludzi.

Specjaliści z uniwersytetu w Kopenhadze przebadali prawie półtora tysiąca osób. Zauważono korelację pomiędzy pogarszającym się samopoczuciem i obniżeniem poziomu zadowolenia z życia wśród osób często zaglądających na portale typu Facebook czy Instagram.

Badanie przeprowadzone w 2017 roku w Wielkiej Brytanii przez The Royal Society Public Health pokazało, że Instagram najbardziej szkodzi zdrowiu psychicznemu młodzieży, która przekłada liczbę lików na poczucie własnej wartości. Dlatego FB w 7 krajach na świecie ukryło liczbę lików, które możemy obserwować na profilach innych osób, co ma zmniejszyć tendencję do nieustannego porównywania się. źródło

Czy internet to samo zło?

Pomyśl o internecie jak o narzędziu. Takim jak np. młotek. Naprawdę można go używać do stworzenia czegoś fantastycznego, jak i w celach morderczych. Dlatego absolutnie moim celem nie jest namawianie was, żeby dzieci odłączyć od sieci. Namawiam za to do uważności i rozmowy. Do okazania zainteresowania światem waszych dzieci.

Ja, dzięki moim dzieciom, poznałam kilku fantastycznych wykonawców muzycznych, a także wiele interesujących socjologicznych światowych trendów. Dostawałam też memy, które bawiły mnie do łez.

Internet to też miejsce, gdzie mamy dostęp do darmowej wiedzy, gdzie możemy zbudować relacje, a nawet przyjaźnie, stawiać pierwsze kroki w biznesie, wyrażać siebie poprzez pisanie bloga, itd. A social media, jak każde miejsce, mogą przynieść dzieciom korzyści. Oczywiście pod warunkiem, że będą mieli świadomość, jak odnaleźć się w wirtualnym świecie. Dlatego – koniecznie rozmawiajmy i bądźmy ciekawi naszych dzieci, a nie tylko tego, co sami mamy do powiedzenia.

Źródła:

http://influence-central.com/launching-the-new-influence-central-trend-report/
https://akademia.nask.pl/publikacje/Raport_z_badania_Nastolatki_3_0.pdf
https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/2586,Raport-quotRodzice-Nastolatkow-30quot-2019.html
https://www.rsph.org.uk/about-us/news/instagram-ranked-worst-for-young-people-s-mental-health.html
https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/Pages/Children-And-Media-Tips-For-Parents.aspx

 

Ocena: z 5. Ocen:

Ten tekst nie ma jeszcze oceny. Dodaj swoją!

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: