Na czym polega integracja sensoryczna przedszkolaka

Na czym polega integracja sensoryczna przedszkolaka

Zastanawiasz się czy niechęć do obcinania paznokci, wpadanie na przedmioty, ogromna potrzeba ruchu albo docisku jest czymś zwyczajnym, czy jednak z Twoim dzieckiem dzieje się coś niedobrego? Idziesz na diagnozę i dowiadujesz się, że Twoja pociecha ma zaburzenia integracji sensorycznej. Czym jest integracja sensoryczna, jakie stawia przed sobą cele i jak wygląda terapia przedszkolaka?

Czym jest integracja sensoryczna?

Nazwą integracja sensoryczna określa się prawidłowe przetwarzanie wrażeń sensorycznych płynących ze środowiska tzw. bodźców i rejestrowanych przez receptory. Kiedy u dziecka ma miejsce prawidłowa integracja sensoryczna – mózg prawidłowo rozpoznaje określone bodźce płynące z receptorów wzroku, słuchu, równowagi, dotyku oraz z smaku, segreguje je, rozpoznaje oraz interpretuje, dzięki czemu generuję prawidłową reakcję na dany bodziec.

Proces integracji sensorycznej trwa od życia płodowego do ok. 7 roku życia. Dlatego to najczęściej w przedszkolu są wykrywane zaburzenia odpowiedniego przetwarzania sygnałów wysyłanych przez receptory.

W zależności od wieku – kształtują się u dziecka różne zdolności np. zdolność do przetwarzania bodźców proprioceptywnych, dotykowych i przedsionkowych, reakcji równoważnej mięśni, integracji odruchów, reakcji dowolnych, rozwój schematu ciała itp., które pomagają mu funkcjonować w otaczającym świecie i odpowiadać na jego wymogi.

W sytuacji, kiedy dane zdolności nie zostaną prawidłowo wykształcone, odbiór bodźców zostanie zakłócony lub na linii zmysły – mózg dojdzie do nieporozumień – mamy do czynienia z zaburzeniami integracji sensorycznej. W ich niwelowaniu pomaga terapia integracji sensorycznej.

reklama

Jak wygląda diagnoza integracji sensorycznej?

Weryfikacji rozwoju dziecka pod kątem prawidłowości rozwoju integracji sensorycznej można dokonać w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, państwowych, jak i prywatnych. Diagnoza daje podstawę do ubiegania się o terapię integracji sensorycznej.

Na diagnozę zazwyczaj składają się 3 lub 4 spotkania, na których przeprowadzany jest szczegółowy wywiad z rodzicami, odbywają się próby kliniczne – badanie i obserwacja dziecka w czasie zabawy swobodnej.

U dzieci, które ukończyły 4. rok życia wykonuje się również Testy południowo-kalifornijskie, które badają dojrzałość zmysłów i ich integracje. Ostatnie spotkanie to omówienie wyników i zaproponowanie programu terapii oraz przekazanie w formie pisemnej zaleceń do pracy w domu i przedszkolu.

Na czym polega terapia integracji sensorycznej przedszkolaka?

Twórczynią metody terapii integracji sensorycznej jest dr Jean Ayres, która w latach 60. XX wieku skupiła się na problemie związku integracji sensorycznej z procesami uczenia się, sformułowała określone testy do badania możliwości niwelowania zaburzeń integracji sensorycznej.

Terapię integracji sensorycznej przeprowadza wykwalifikowany terapeuta, ćwiczenia i metody pracy dobiera pod konkretne dziecko, jego predyspozycje oraz zalecenia zawarte w diagnozie integracji sensorycznej.

Diagnoza określa obszary wymagające pracy i wsparcia terapeutycznego. To na jej podstawie jest układany plan pracy z dzieckiem, określanie celów oraz pożądanych rezultatów.

Zajęcia terapii integracji sensorycznej są przeprowadzane indywidualnie, w specjalnie do tego przygotowanej sali, wyposażonej w materiały, narzędzia oraz pomoce służące wspieraniu procesów SI.

Terapia integracji sensorycznej nie ma na celu nauki konkretnych umiejętność, a usprawnianie integrowania odbierania i prawidłowego interpretowania bodźców przez mózg.

Terapeuta stymuluje ośrodkowy układ nerwowy za pomocą różnorodnych sprzętów i działań np.:

  • huśtania w podwieszanych hamakach,
  • jeździe na deskorolce,
  • toczeniu się w beczce,
  • balansowanie na kołysce,
  • używanie maszyn obrotowych,
  • mas sensorycznych np. piasku kinetycznego,
  • używanie różnorodnych faktur i materiałów,
  • korzystanie z podwieszanych worków oraz mat,
  • proponowanie doświadczania różnorodnych substancji określonymi częściami ciała,

Ta kontrolowana i efektywna zabawa ma na celu stymulacje wybranych zmysłów, a dzięki temu rozwinięcie określonych obszarów, takich jak motoryka duża, motoryka mała, koncentracja uwagi, koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Zajęcia są prowadzone w miłej i zabawnej atmosferze, a kolejne zadania mają stanowić wyzwanie dla dziecka. Nie mogą być ani za łatwe, ani za trudne, tak aby dziecko wzmacniało swoje określone umiejętności, a jednocześnie nie zniechęciło się do danej czynności.

Zazwyczaj zajęcia trwają od 30 do 60 minut, w zależności od wieku dziecka, jego możliwości oraz potrzeb. W diagnozie zawarta jest też proponowana częstotliwość zajęć najbardziej optymalna dla danego przedszkolaka.

Bibliografia:

www.pastis.pl – Polskie Towarzystwo Terapeutów Integracji Sensorycznej – SI – dostęp: 08.05.2018
Zapalska-Brud J. Integracja sensoryczna w przedszkolu., Edukacja w przedszkolu 04/2011 s. 1-20

Ocena: z 5. Ocen:

Ten tekst nie ma jeszcze oceny. Dodaj swoją!

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: