Jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z wyzwaniami? Technika - JESZCZE NIE

Jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z wyzwaniami? Technika - JESZCZE NIE

reklama

Zauważyliście, że sporo dzieci, kiedy pojawiają się trudności, woli się wycofać lub zrezygnować? Pojawia się zniechęcenie, brak wiary w siebie, smutek. Dlatego ważna jest nasza postawa wobec takiej sytuacji, a technika „jeszcze nie” może pomóc dziecku uwierzyć we własne możliwości.

Ciekawe czy wam się spodoba idea „Growth Mindset”. Psycholog Carol Dweck (obejrzyjcie wykład na TED) przez ponad 40 lat badała "wzrostowy sposób myślenia” szukając odpowiedzi, dlaczego niektórzy uczniowie nie boją się stawiać czoła wyzwaniom, a inni (o podobnym poziomie inteligencji) wolą się wycofać.

Na podstawie obserwacji zauważono dwie odmienne teorie dotyczące natury inteligencji. Pierwsza z nich opiera się na przeświadczeniu, że inteligencja jest czymś plastycznym i można ją rozwijać. Druga, że jest cechą wrodzoną i niezmienną. Jak możecie się domyślić określone przekonanie dotyczące „natury” inteligencji bezpośrednio wpływa na zachowania i wybory.

W rezultacie, podczas pracy nad zadaniem trudnym ci pierwsi przyjmują strategię zorientowaną na mistrzostwo (zwiększenie wysiłku albo zmiana sposobu postępowania), drudzy natomiast – strategię bezradności, polegającą na ograniczeniu wysiłku, całkowitym wycofaniu się z tej aktywności lub uporczywym powtarzaniu nieskutecznych sposobów postępowania (Robins, Pals 2002, por. także: Lachowicz-Tabaczek 2004).
 

reklama

Tak więc fakty naukowe już znacie, ale może warto przejść do praktyki i zastanowić się, w jaki sposób pomóc dziecku, które odczuwa frustrację i co zrobić, żeby korzystało z teorii wzrostowej, która pozwoli mu osiągać sukces. I teraz dochodzimy do najważniejszej części. Poznajcie ją. Oto:

Technika „Jeszcze nie”, która pomaga dzieciom radzić sobie z trudnościami

Często kiedy dziecko odnosi porażkę, zamieniamy się w „wuja dobrą radę” i dzielimy się naszymi opiniami, które bywają bardzo krytyczne.

Nie przyłożyłeś się wystarczająco, jesteś nieuważny, nie chce ci się.  

Są to oceny, które nie tylko ranią, ale w żaden sposób nie sprawią, że dziecko lepiej sobie poradzi w przyszłości. Jedyne, co w ten sposób osiągniemy, to wzmocnimy w nim poczucie niepewności i bezradności. A przecież wiemy, że negatywne emocje mają bardzo głęboki wpływ na samoocenę

Jeśli chcesz pomóc dziecku, które jest sfrustrowane trudnościami, które boi się, że nie potrafi znaleźć rozwiązania i czuje, że jest beznadziejne - na początek przestań krytykować! I sięgnij po metodę „Jeszcze nie”.

Według psycholog Carol Dweck najbardziej efektywną postawą jest przekazanie dziecku pewności, że wkrótce będzie w stanie osiągnąć cel, a tym samym pokonać przeszkodę.

Jeśli dziecko mówi: - Nie potrafię tego zrobić – odpowiedz:
Tak, teraz jeszcze tego nie potrafisz, ale później ci się uda.

Wyrażenie „jeszcze nie” uprawomocnia dziecko. Nie zaprzecza jego uczuciom, bo pokazuje, że ​​problem istnieje i jest rzeczywisty, ale jednocześnie wyjaśnia, że można go rozwiązać, chociaż niekoniecznie w tym konkretnym momencie. Podkreśla też, że rzeczy są możliwe, ale potrzebne jest zaangażowanie.

W rezultacie dziecko zamiast skupiać się na negatywnym myśleniu na swój temat dostaje informacje, że ma przed sobą wyzwanie, które może pokonać.

I teraz zadanie dla ciebie. Wcale nie jest łatwe, bo od wielu z nas wymaga totalnej zmiany podejścia.

Tylko wtedy, jeśli wykażesz się zrozumieniem i poradzisz sobie z własnymi emocjami dotyczącymi porażek twojego dziecka, ono znajdzie siłę, by stawić czoła problemom, zaangażować się i osiągnąć sukces

Na początek możecie razem wypisać cele, których jeszcze nie udało się osiągnąć, ale które można zrealizować wykazując zaangażowanie, wkładając pracę i uwagę.

Jednocześnie zacznij chwalić dziecko nie za inteligencję, a za zaangażowanie. Nagradzaj wysiłek, koncentrację, wytrwałość. Spójrz na załączoną tabelkę i zastanów się, która postawa będzie sprzyjała rozwojowi twojego dziecka?


Piszę to kilka dni przed zakończeniem roku szkolnego, które bywa emocjonalne zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. I może to dobry moment, żeby zastanowić się, jakiej postawy chcemy nauczyć nasze dzieci? 

Dla mnie jest ważne, żeby moje dzieci ruszyły w świat z przeświadczeniem, że mogą popełniać błędy i że są w stanie osiągnąć cele, jeśli włożą w to odpowiednio dużo czasu, wysiłku i determinacji. 

Bardzo mnie poruszyła wypowiedź trzynastolatka, którego cytuje podczas wykładu pani profesor Carol Dweck:

Doceniam, że to co pani pisze, opiera się na rzetelnych badaniach i właśnie dlatego postanowiłem przetestować to w praktyce. Wkładam więcej wysiłku w moją naukę, w moje relacje z rodziną i relacje z kolegami w szkole. I zauważyłem ogromne postępy na wszystkich tych polach. Zrozumiałem teraz, że (wcześniej) zmarnowałem większą mojego życia.

Dlatego bez względu w jakim wieku jest teraz twoje dziecko, wprowadź w życie teorię „jeszcze nie” i obserwuj rezultaty.

Źródła:
www.ted.com; wykład prof. Carol Dweck
„Teorie” inteligencji C.DWECK i ich edukacyjne implikacje. Psychologia wychowawcza, nr. 1–2/2012 Autorka: Dorota Turska
Tabelka- źródło
 

Ocena: 5 z 5. Ocen: 2

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: