Wakacje przyszłej mamy

Wakacje przyszłej mamy

reklama

Jeśli jesteś w ciąży, z pewnością marzysz o urlopie . Przeczytaj, co powinnaś wiedzieć o wakacjach przyszłej mamy.
 Czy podróżowanie w ciąży jest bezpieczne? Co spakować do walizki? Jak przetrwać upał? 

Wakacje przyszłej mamy - co musisz wiedzieć

Jeśli jesteś w pierwszym trymestrze ciążylepiej wypoczywaj gdzieś niedaleko, by uniknąć długich podróży. To przecież okres, w którym musisz bardzo dbać o siebie i maluszka.


Ciężarne w trzecim trymestrze powinny biwakować raczej... w pobliżu szpitala i położnej. Zdecydowanie odpuść sobie loty po 36 tygodniu ciąży, zresztą wiele linii lotniczych po prostu nie zabierze cię na pokład ze względu na ryzyko porodu.

Drugi trymestr ciąży to idealny czas na mniejsze i większe podróże.


Przed wyjazdem na urlop spotkaj się z lekarzem. To on zdecyduje, czy taka wyprawa będzie bezpieczna dla Ciebie i dziecka. Koniecznie zapytaj się o leki, których nie powinno zabraknąć w Twojej apteczce - poproś o recepty. 

Jeśli wybierasz się za granicę weź ze sobą dokumentację medyczną i nie zapomnij się ubezpieczyć. W razie jakichkolwiek problemów ubezpieczyciel zadba o twój komfort i skieruje do placówki, w której otrzymasz niezbędną pomoc.


Jeśli podróżujesz samolotem, pociągiem lub autobusem, usiądź w przejściu, dzięki czemu będziesz mogła się poruszać i co jakiś czas wstać. To pomaga zmniejszyć ryzyko powstawania obrzęków i zakrzepów.

Jeśli podróż spędzisz w samochodzie, rób postoje co 2 godziny, żeby polepszyć krążenie. Nie zapominaj odwiedzać toalety, by nie groziło ci zapalenie dróg moczowych.



Zerknij, co powinnaś zapakować do torby podróżnej

Kosmetyki, ubrania, dobra książka - to sprawy oczywiste. Ponieważ jesteś w ciąży, z uwagi na swój szczególny stan, powinnaś do walizki włożyć kilka innych drobiazgów, takich jak:

  • książeczkę zdrowia,
  • kartę przebiegu ciąży,
  • badania
  • ubezpieczenie (jeśli wyjeżdżasz poza Polskę)
  • numer telefonu do swojego ginekologa,
  • przekąski, np.: suszone owoce i wodę. Postaraj się spakować przekąski, które zawierają w sobie trochę białka, ponieważ może to zminimalizować bóle głowy i nudności. Migdały, ciastka imbirowe, krakersy, migdały i suszone owoce to naprawdę świetne przekąski podróżne
  • leki i witaminy,
  • poduszeczkę pod plecy, która może być bardzo przydatna w czasie dłuższej podróży.

Pamiętaj o piciu wystarczającej ilości wody, wybieraj niegazowaną, bo gaz po dostaniu się do jelit może powodować spory dyskomfort. Odpowiednie nawodnienie, to jedna z najprostszych rzeczy, które możesz zrobić dla siebie podczas podróży w ciąży. Zarówno odwodnienie, jak i pełny pęcherz mogą powodować przedwczesne skurcze. 



Unikaj również zbyt ciasnej odzieży, ale zastanów się nad podkolanówkami uciskającymi, które poprawiają krążenie.  A jeśli już jesteśmy przy ubraniach staraj się sięgać po naturalne tkaniny - len, bawełnę, jedwab.

reklama

Morze, jeziora,  góry? Gdzie na wakacje przyszła mamo?


Morze? To świetnie! Kąpiele, a zwłaszcza pływanie, jest polecane ciężarnym. Łagodzi bóle krzyża, rozluźnia mięśnie i pozwala - choć przez chwilę - poczuć się lekko. Pamiętaj, że leżenie na słońcu nie jest wskazane. Zwłaszcza, że po opalaniu mogą się pojawić na skórze nieładne przebarwienia. 

Zawsze używaj kremu z filtrem. Nie ma udokumentowanego ryzyka dla płodu i nie ma dowodów na to, że stężenie jakiegokolwiek składnika jest wchłaniane do krwiobiegu i może spowodować nieprawidłowości w rozwoju płodu. Możesz używać zarówno filtrów chemicznych, jak i mineralnych. 

Jeziora? Super! Wypad nad jeziora to nie tylko spacery po lesie i patrzenie na wodę. Ciężarna bez problemu może stać się pasażerką żaglówki i odbyć przyjemny rejs. Oczywiście, jeśli jest ładna pogoda i nie istnieje niebezpieczeństwo, że wycieczka skończy się dla ciebie mdłościami i wymiotami.


Góry? Bardzo pozytywnie, ale koniec z forsującymi wycieczkami. Lepiej, żeby piesze wędrówki nie były zbyt długie, dalekie, meczące i wymagające. Na spacer wybierz się raczej w dolinę. I wdychaj świeże powietrze - ile się da.


Ciąza kojarzy ci się ze stanem bezruchu? Nic bardziej mylnego. Również swój urlop możesz urozmaicić różnego rodzaju zajęciami sportowymi. Gimnastyka dla ciężarnych, ćwiczenia relaksacyjne, spacery - to aktywności dla ciebie.  

Pamiętaj, by ćwiczyć się we wczesnych godzinach porannych lub późnym wieczorem, kiedy jest chłodniej (lub w klimatyzowanych pomieszczeniach). Natomiast podczas wakacji zrezygnuj z trampolin (tak, widziałam ciężarną na trampolinie), czy zjeżdżalni wodnych.

Jeszcze garść pomysłów, jak  przetrwać lato w ciąży?

Upał, wilgotne powietrze, ubrania klejące się do ciała, no i te opuchnięte stopy! Wakacje wakacjami, ale nie do końca jest tak, jak to sobie wyobrażałaś. Na szczęście mamy kilka pomysłów na to, by przetrwać najbardziej upalne lato, także będąc w ciąży. O czym warto pamiętać?

  • Aktywność fizyczną, także spacery, podejmuj wtedy, kiedy na zewnątrz nie ma upału. 
  • W gorące dni wychodź na dwór rano lub wieczorem. Pozostały czas możesz wypełnić leniuchowaniem czy czytaniem książki w cieniu drzew bądź pobliżu wentylatora.
  • Noś jasne, przewiewne ubrania wykonane z przyjaznych skórze materiałów. Na nogi zakładaj wygodne, komfortowe buty.
  • Pij duże ilości płynów – jedz lody i sorbety, przygotowuj chłodne koktajle. Ciesz się smakami i się nawadniaj.
  • Podczas ciąży, latem, musisz zachować czujność i otoczyć swoją skórę specjalną troską. Jest teraz szczególnie wrażliwa i delikatna, staje się wymagająca i może sprawiać problemy. Pielęgnują ją – nawilżaj i chroń przed słońcem. Właśnie teraz jesteś szczególnie narażona na powstawanie przebarwień – szczególnie na twarzy. To reakcja na zmiany hormonalne. Chroń buzię przed słońcem – kapeluszem, parasolem i kremem z bardzo wysokim filtrem (50).
  • W ciągu dnia często bierz chłodny prysznic, schładzaj kark i stopy chłodną wodą.
  • Stopy staraj się trzymać wyżej, by uniknąć obrzęków.
  • W ciągu dnia, jeśli tylko poczujesz się zmęczona, leniuchuj i zapadaj w drzemki.
  • Uważaj na potrawy – ciężkostrawne, wzdymające bądź te, które mogą powodować rozstrój żołądka.
  • Unikaj miejsc, w których jesteś narażona na kontakt z komarami, a jeśli nie jest to możliwe, stosuj repelenty, czyli środki odstraszające komary. Przeczytaj tylko ulotkę i sprawdź, czy nie ma przeciwskazań do stosowania ich u przyszłych mam.
  • Jeśli tylko potrzebujesz, proś o pomoc.

     

Oczywiście, kiedy jesteśmy w ciąży sporo rzeczy może nas martwić i przerażać. Jednak warto pamiętać, że ciąża nie jest chorobą i jeśli dobrze się czujesz możesz spokojnie jechać na wakacje. W końcu kobiety w na całym świecie tak robią. I najciekawsze, że w każdym kraju rekomendacje dla ciężarnych są różne.

 I tak, w Finlandii ciężarne mogą korzystać z sauny, a w Japonii, na własne oczy widziałam kobietę w 7 miesiącu ciąży korzystającą z gorących źródeł zwanych onsenami. Kiedy ja miałam poczucie, że zaraz się ugotuję, ona ewidentnie rozkoszowała się siedzeniem w naprawdę gorącej wodzie. Taka tradycja. Tak więc nie bój się i ruszaj w świat – oczywiście po konsultacji z lekarzem!

Ocena: 4.29 z 5. Ocen: 7

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: