reklama
Kiedy i jak wprowadzać warzywa do diety niemowlaka

Kiedy i jak wprowadzać warzywa do diety niemowlaka

Dieta niemowlęcia jest dietą lekkostrawną, co oznacza, że nie zawiera smażonych i tłustych dań oraz produktów bogatych w błonnik pokarmowy. Mamy niemowląt intuicyjnie nie podają im produktów smażonych, a jedynie gotowane - dieta małych dzieci jest dietą lekkostrawną. Nie zawsze jednak wiedzą, jak postępować z warzywami. Czy wszystkie muszą być gotowane? No i kiedy je podać?

Warzywa - źródło składników odżywczych

Warzywa są źródłem witamin i soli mineralnych niezbędnych do prawidłowego rozwoju dziecka, dlatego powinny się znaleźć w codziennym jadłospisie niemowlęcia. Warzywa zawierają także błonnik pokarmowy, który odpowiada między innymi za prawidłowe wypróżnianie. Niestety jego nadmiar dla małego brzuszka będzie stanowił problem - mogą się pojawić wzdęcia bóle brzuszka, a nawet zatwardzenie. Dlatego w diecie niemowląt błonnik występuje w mniejszych ilościach i pochodzi głównie z dojrzałych, ugotowanych lub przetartych warzyw i owoców.

Kiedy wprowadzać warzywa do diety niemowlęcia?

Obecnie obowiązujący schemat żywienia niemowląt w 1. roku życia nieco różni się od wytycznych z poprzednich lat. Nie przypomina już kalendarza ze sztywnymi wskazówkami. Istnieją jedynie przedziały, a schemat daje rodzicom dowolność we wprowadzaniu nowych dań do diety niemowlęcia.

Pokarmy stałe należy wprowadzać po ukończeniu 17. tygodnia życia, ale nie później niż w 26. tygodniu życia (między 5. a 7. miesiącem życia), a rozszerzanie diety najlepiej zacząć od warzyw.

Choć nie ma już także podziału na dzieci karmione naturalnie i sztucznie, nie obowiązują 2 różne schematy, to zalecenia i tak należy doprecyzować w zależności od sposobu karmienia dziecka. Dlaczego? Bo o ile w przypadku karmienia naturalnego specjaliści zalecają karmienie wyłącznie piersią przez pierwsze 6. m-cy (optymalny sposób żywienia), o tyle w przypadku dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym rozszerzanie diety dopuszczane jest kilka tygodni wcześniej.

Kolejność wprowadzania warzyw do diety niemowlęcia:
marchewka, ziemniak, dynia,
pietruszka, buraczek, cukinia, kalafior, brokuły
kalarepa, burak, por
cebula, groch, szpinak
bakłażan, bakłażan, świeży ogórek, papryka, rzodkiew, pomidor.

Jak wprowadzać warzywa do diety niemowlęcia?

 

Poniższe zasady dotyczą posiłków dla niemowląt do 1 roku życia:

  • Warzywa należy wprowadzać stopniowo. Warto zacząć od soków, zup, przecierów.
  • Główną zasadą diety niemowlęcia będzie gotowanie, rozdrabniane lub przecieranie warzyw. Na początku najlepiej sprawdzają się warzywa gotowane.
  • Pod koniec gotowania należy dodać do warzyw odrobinę tłuszczu masła lub oleju z oliwek czy rzepakowego, żeby zwiększyć wchłanianie witamin.
  • Pamiętaj, aby wprowadzać warzywa pojedynczo, w małych ilościach. W ten sposób dostrzeżesz objawy potencjalnej alergii.
  • Wprowadzanie warzyw najczęściej rozpoczyna się od podania niemowlęciu przecieru jarzynowego lub owocowego (początkowo jednoskładnikowego).
  • Nie wolno podawać warzyw grubo pokrojonych lub startych, ale podanych z dodatkiem majonezu.
  • Przestrzegaj zasady "podawaj najpierw to, co rośnie w twoim kraju".
  • Kupuj warzywa pochodzące z upraw ekologicznych. Wybieraj tylko te, które sa doskonałej jakości.
  • Dokładnie myj i oczyszczaj warzywa.
  • Jeśli warzywa surowe, np. marchew, podajemy ja maluchowi dokładnie przetartą. W innym razie nie zostanie strawiona.
  • Od 9. miesiąca wystarczy drobno kroić lub rozgniatać warzywa widelcem, żeby maluch ćwiczył gryzienie i żucie.
  • Warzywa najlepiej ugotować na parze, wtedy zachowują najwięcej witamin i soli mineralnych w porównaniu do gotowanych w wodzie.
  • Rozszerzanie diety zaczynamy od gotowanych i przetartych warzyw.
  • O kolejności wprowadzania poszczególnych warzyw warto porozmawiać z pediatrą.

 

 

reklama

Niezbędniki w dziale niemowlęta