12 miesi膮c 偶ycia dziecka

Roczne Dziecko - 12 Miesi膮c 呕ycia Dziecka

12 miesi膮c 偶ycia dziecka

Dwunasty miesi膮c 偶ycia dziecka jest ostatnim, kt贸ry zalicza si臋 do okresu niemowl臋cego. Co w tym okresie robi dziecko? Jakie jest?

Wci膮偶 jest aktywne i niestrudzone w odkrywaniu 艣wiata i swoich mo偶liwo艣ci. Wszystkiego chce dotkn膮膰 i zobaczy膰, ale nade wszystko koncentruje si臋 na nauce samodzielnego chodzenia. D膮偶enie do bycia samodzielnym i mobilnym w pionie cz臋sto odbiera mu zainteresowanie innymi czynno艣ciami, a nawet jedzeniem. C贸偶 - musisz mu to wybaczy膰.

Rozw贸j intelektualny w dwunastym miesi膮cu 偶ycia dziecka

Specjali艣ci twierdz膮, 偶e maluch rozumie oko艂o 50 wyraz贸w, prostych zda艅 i polece艅, dlatego cho膰 nie m贸wi zbyt wiele, potraficie si臋 komunikowa膰. Dziecko spe艂nia te偶 twoje pro艣by, reaguje na polecenia, wykonuje po偶膮dane czynno艣ci (鈥瀘tw贸rz buzi臋鈥, 鈥瀙odaj misia鈥). To pozwala i pomaga wsp贸艂pracowa膰 z roczniakiem przy ubieraniu, myciu i innych codziennych czynno艣ciach.

Poniewa偶 dziecko zdoby艂o ju偶 kontrol臋 nad ruchami precyzyjnymi, pokazuje wszystko palcem 鈥 to, czego chce i to, co widzi.

Roczniak ch臋tnie powtarza wyrazy d藕wi臋kona艣ladowcze oraz odtwarza d藕wi臋ki, kt贸re s艂yszy wok贸艂 siebie. Jest to mi臋dzy innymi szczekanie psa - "hau-hau", cykanie zegara 鈥瀟ik-tak鈥, auto to 鈥瀊rum-brum鈥 czy miauczenie kota - "miau-miau".

Je艣li chodzi o d藕wi臋ki, dziecko lubi przedmioty, kt贸re s膮 ich 藕r贸d艂em i nie chodzi tylko o ksi膮偶eczki, ale i np. pokrywki garnk贸w. St膮d nag艂e zainteresowanie kuchni膮 i kuchennymi szafkami 鈥 zauwa偶y艂a艣?

Dziecko 艣wiadomie wypowiada s艂owa, kt贸re s膮 艂atwe (z powtarzan膮 sylab膮), a i przydatne. Us艂ysze膰 mo偶esz 鈥瀖ama", 鈥瀟ata", 鈥瀙a-pa鈥 czy "baba", ale tak偶e 鈥瀌a" (daj), no i 鈥瀗ie". Zar贸wno rozmowa, jak i wsp贸艂praca z dzieckiem na tym etapie jest jak najbardziej mo偶liwa, dlatego jak najcz臋艣ciej m贸w do dziecka, zadawaj pytania, prowad藕cie dialog. Rozmawiaj膮c z dzieckiem nie na艣ladujcie jego mowy, nie zdrabniajcie i nie pie艣膰cie si臋 - m贸wcie prostymi s艂owami, ale poprawnie, jak doro艣li 鈥 to stanowi dla dziecka wzorzec m贸wienia.

Maluch zaczyna pos艂ugiwa膰 si臋 przedmiotami zgodnie z ich budow膮 i funkcj膮 鈥 bystrzak, prawda? W dwunastym miesi膮cu 偶ycia dziecko wci膮偶 doskonali my艣lenie przyczynowo - skutkowe (upuszczanie przedmiot贸w to wci膮偶 super zabawa), ale idzie dalej! Wykonuje czynno艣ci coraz bardziej celowo, pr贸buje rozwi膮zywa膰 problemy, a i wykonywa膰 dzia艂ania w okre艣lonej kolejno艣ci. To pocz膮tek my艣lenia zorganizowanego i du偶y post臋p w rozwoju umys艂owym dziecka.

Dziecko, je艣li zrobi sobie przerw臋 w odkrywaniu 艣wiata i w treningach chodzenia, ch臋tnie bawi si臋 klockami (cz臋sto potrafi zbudowa膰 mini-wie偶臋 z dw贸ch, trzech klock贸w), przegl膮da ksi膮偶eczki (potrafi przewraca膰 strony!), a tak偶e 艣mia艂o zerka w stron臋 puzzli, sorter贸w i uk艂adanek. Wykorzystaj to zainteresowanie i entuzjazm koniecznie!

Rozw贸j spo艂eczny w dwunastym miesi膮cu 偶ycia dziecka

Maluch dostrzega inne dzieci 鈥 ich towarzystwo jest dla niego do艣膰 interesuj膮ce, jednak nie umie bawi膰 si臋 jeszcze z r贸wie艣nikami, a wci膮偶 ko艂o nich. Nie mniejsze zainteresowanie budz膮 zabawki innych, st膮d w tym wieku maluch cz臋sto wchodzi w konflikty z innymi dzie膰mi, np. w piaskownicy. Dzieje si臋 tak w momencie, kiedy ochoczo si臋ga po nie swoje wiaderko czy grabki, a robi tak, bo nie jest mu jeszcze znane poj臋cie w艂asno艣ci, 鈥瀖oje鈥 i 鈥瀟woje鈥.

Dziecko w dwunastym miesi膮cu 偶ycia wci膮偶 jest najwi臋kszym fanem swojej mamy, ale i tata jest super. Zw艂aszcza gdy wraca z pracy rado艣ci nie ma ko艅ca. Roczniak czuje siln膮 wi臋藕 z rodzicami, a ich obecno艣膰 daje mu nie tylko rado艣膰, ale i poczucie bezpiecze艅stwa. Co wi臋cej dziecko uwielbia zabawia膰 i uszcz臋艣liwia膰 swoich bliskich. Kiedy zorientuje si臋 (a jest bystrym obserwatorem), 偶e jakie艣 zachowanie rodzicom si臋 podoba, roz艣miesza ich albo budzi 偶ywe zainteresowanie, b臋dzie je powtarza艂 dot膮d, a偶 ucichn膮 oklaski i zachwyty.

Towarzyskie maluch, kt贸ry jest gwiazd膮 we w艂asnym domu, jest jednocze艣nie nieufny wobec obcych. Boi si臋 nieznajomych. W stosunku do doros艂ych ci膮gle zachowuje dystans, cho膰 da si臋 zauwa偶y膰, 偶e jest on mniejszy, zupe艂nie jak l臋k przed rozstaniem.

Dziecko zdobywa coraz wi臋ksz膮 niezale偶no艣膰, lubi by膰 samodzielne, dlatego cz臋sto u偶ywa, a i nadu偶ywa 鈥瀗ie鈥, przejawia niepos艂usze艅stwo wobec ustalonych zasad. Pr贸buje my艣le膰 samodzielnie i stanowi膰 o sobie, jednocze艣nie testuje granice. Dawaj dziecku swobod臋, ale nie ust臋puj dla 艣wi臋tego spokoju i nie 艂am ustalonych zasad. Wychowanie dziecka to proces, a konsekwencja i my艣lenie perspektywiczne to inwestycja, kt贸ra si臋 zwr贸ci.

Rozw贸j fizyczny w dwunastym miesi膮cu 偶ycia

W wieku dwunastu miesi臋cy dziecko:

  • pr贸buje chwyci膰 przedmiot, nawet je艣li w obu d艂oniach trzyma ju偶 dwa przedmioty,
  • bardzo sprawnie raczkuje (chyba, 偶e pomin膮艂 ten etap w rozwoju ruchowym),
  • potrafi przej艣膰 dooko艂a pokoju przytrzymuj膮c si臋 mebli,
  • wiele dzieci zaczyna stawia膰 pierwsze kroki - ok. 40% dzieci samodzielnie chodzi膰 w dniu swoich pierwszych urodzin,
  • 艂atwo traci r贸wnowag臋,
  • mo偶na zaobserwowa膰 specjalizacja chwytu p臋setowego,
  • potrafi samo pewnie sta膰 (jednak wi臋kszo艣膰 dzieci nie potrafi zrobi膰 tego do 14 m-ca 偶ycia),
  • porusza si臋 coraz swobodniej i jest bardziej 艣wiadome swojego cia艂a.

Niemowl臋ta maj膮 zwyczaj skupiania si臋 na rozwijaniu konkretnej umiej臋tno艣ci 鈥 np. chodzenia. Gdy ucz膮 si臋 czego艣 nowego, trac膮 zainteresowanie innymi 鈥 np. jedzeniem. Nie martw si臋 wi臋c, gdy twoje dziecko stanie si臋 nagle zaabsorbowanym innymi czynno艣ciami niejadkiem. To minie.

Zabawy stymuluj膮ce rozw贸j w 12 miesi膮cu 偶ycia

  • Podsuwaj dziecku interesuj膮ce zabawki. Najbardziej odpowiednie s膮 te o r贸偶nej fakturze powierzchni. To kolorowe du偶e klocki, zabawki kszta艂tuj膮ce sprawno艣膰 manualn膮, kt贸re wymagaj膮 popychania, kr臋cenia, ci膮gni臋cia (np. koguciki na kiju, samochody).
  • Inicjuj zabawy piaskiem i wod膮.
  • "K贸艂ko graniaste" - je艣li tw贸j maluch potrafi ju偶 chodzi膰, mo偶esz wzi膮膰 go za r膮czki i chodz膮c w k贸艂ko 艣piewa膰 "K贸艂ko graniaste, czterokanciaste, k贸艂ko nam si臋 po艂ama艂o, cztery grosze kosztowa艂o, a my wszyscy b臋c!". I b臋c na pup臋.
  • Dziecko powinno 膰wiczy膰 chwytanie drobnych przedmiot贸w 鈥 pod twoim czujnym okiem.
  • Je艣li jest bardzo ciep艂o, pozw贸l swojemu malcowi chodzi膰 na bosaka, ale tylko w sprawdzonych piaskownicach (np. w ogr贸dku, na balkonie) i trawnikach. Jednak niech nie biega boso po powierzchniach twardych.

Ka偶de dziecko rozwija si臋 swoim w艂asnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczeg贸lne sprawno艣ci motoryczne i inne. Umiej臋tno艣ci podane w podr臋cznikach, przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka, s膮 pewn膮 艣redni膮, dlatego nie martw si臋, je艣li rozw贸j Twojego dziecka przebiega inaczej ni偶 w ksi膮偶kach.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.

Monika Zalewskia- Bie艂艂o
 

Bibliografia:

Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok 偶ycia dziecka, Rebis, Pozna艅 1999.
Hannaford C., Zmy艣lne ruchy kt贸re doskonal膮 umys艂, Polskie stowarzyszenie Kinezjolog贸w we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., 艢wiat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, 偶eby doda膰 sw贸j g艂os

Czy ta strona mo偶e si臋 przyda膰 komu艣 z Twoich znajomych? Pole膰 j膮:

Pierwszy i drugi rok kalendarza rozwoju dziecka