9 miesi膮c 偶ycia dziecka

9-Miesi臋czne Dziecko - Kalendarz Rozwoju Dziecka

9 miesi膮c 偶ycia dziecka

W dziewi膮tym miesi膮cu 偶ycia dziecko coraz ch臋tniej poznaje 艣wiat, przemieszczaj膮c si臋 na wszelkie mo偶liwe sposoby, wci膮偶 u偶ywaj膮c czterech ko艅czyn. Jednak tym, co je naprawd臋 interesuje i nakr臋ca, jest pionizowanie si臋 鈥 stanie i chodzenie. To dlatego maluch wci膮偶 pr贸buje i 膰wiczy, mierzy si臋 z wyzwaniem. Coraz 艣mielej pr贸buje samodzielnie stawa膰 w 艂贸偶eczku b膮d藕 przy meblach.

Od tej pory uwa偶aj na p贸艂ki i szuflady. Nie do艣膰, 偶e ich zawarto艣膰 nie jest ju偶 bezpieczna, tdodatkowo dziecko wci膮偶 ma nawyk wk艂adania wszystkiego do buzi, aby to dok艂adnie zbada膰, wi臋c sprawd藕 jakie s膮 niebezpieczne rzeczy dla niemowl膮t.

Rozw贸j intelektualny w dziewi膮tym miesi膮cu 偶ycia

Niemowl臋 intensywnie gaworzy,  zaczyna wypowiada膰 coraz wi臋cej po艂膮cze艅 sylabowych typu 鈥瀖ama", 鈥瀙apa", 鈥瀊aba鈥, pocz膮tkowo nie rozumiej膮c, co m贸wi. Cz臋sto pojawiaj膮 si臋 pierwsze pr贸by komunikacji 鈥 mo偶esz us艂ysze膰 鈥瀌a鈥 w roli 鈥瀌aj鈥 i 鈥瀊a鈥 jako 鈥瀊ach鈥. Po prostu niemowl臋 uczy si臋 m贸wi膰.

Niemowl臋 w 9 miesi膮cu 偶ycia bawi si臋 g艂osem 鈥 parska, sapie i wydaje r贸偶ne inne d藕wi臋ki. Bardzo lubi te偶 na艣ladowa膰 otaczaj膮ce go osoby  - powtarza ich mimik臋 i gesty. Potrafi te偶 na艣ladowa膰 ruchy r贸偶nych cz臋艣ci cia艂a, zademonstrowane przez kogo艣 innego.

Dziecko coraz cz臋艣ciej pos艂uguje si臋 wzrokiem i dotykiem jako metodami poznawania 艣wiata. Jest przy tym do艣膰 precyzyjne, a jego dzia艂ania nie przypadkowe, a celowe. Wyjmuje mniejsze przedmioty z wi臋kszych, a zabawki, po kt贸re si臋ga, 艣wiadomie ogl膮da i bada bardzo dok艂adne. Z zaciekawieniem ogl膮da ksi膮偶eczki i obrazki.

W dziewi膮tym miesi膮cu 偶ycia rozumie znaczenie mniej wi臋cej  40 s艂贸w, reaguje na swoje imi臋. Rozumie te偶 proste polecenia, takie jak 鈥瀗ie wolno", 鈥瀌aj" czy "zobacz". Rozumie znaczenie niekt贸rych s艂贸w i szuka wzrokiem przedmiotu nazwanego przez doros艂ego.

Na艣laduje proste czynno艣ci, takie jak stukanie 艂y偶eczk膮 czy przewracanie kartek ksi膮偶eczki.
Wyostrzaj膮 si臋 zmys艂y dziecka. Malucha interesuje d藕wi臋k 鈥 zar贸wno ca艂kiem g艂o艣na muzyka, jak i subtelne szepty. Uwa偶aj jednak, bo dziecko okazuje strach przed nowymi rzeczami, na przyk艂ad urz膮dzeniami wydaj膮cymi g艂o艣ne d藕wi臋ki.

Nast臋puje dalszy rozw贸j koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz motoryki. Maluch zaczyna prowokowa膰 pewne sytuacje poznawcze. Np. wyrzuca rzeczy z 艂贸偶eczka lub w贸zka, obserwuj膮c jak spadaj膮 鈥 lubi bada膰 zwi膮zki przyczynowo-skutkowe. Jest te偶 na tyle kreatywne i zmy艣lne, 偶e aby zdoby膰 zabawk臋, kt贸ra le偶y na kocu, przyci膮gnie koc do siebie. Zdradza te偶 pierwsze objawy my艣lenia dedukcyjnego.

Rozw贸j spo艂eczny w dziewi膮tym miesi膮cu 偶ycia

Maluszek jest towarzyski, bardzo lubi otacza膰 si臋 bliskimi, cho膰 najlepsza wci膮偶 jest obecno艣膰 mamy. Wci膮偶 prze偶ywa ogromny l臋k przed rozstaniem. Boi si臋, kiedy zostaje samo - mo偶e sygnalizowa膰 to p艂acz膮c. Dziecko w tym wieku w og贸le do艣膰 zdecydowanie i coraz wyra藕niej wyra偶a swoje 偶yczenia, l臋ki i potrzeby.

Dziecko w tym wieku ch臋tnie okazuje uczucia 鈥 przytula si臋, ca艂uje, ale w odniesieniu do najbli偶szych. Jednocze艣nie bowiem zachowuje du偶y dystans wobec obcych i dawno nie widzianych os贸b. Poniewa偶 sprytny maluch u艣wiadamia sobie uczucia innych, czasem mo偶e pr贸bowa膰 zrobi膰 co艣 dla przyjemno艣ci mamy czy brata, to znaczy zrobi膰 co艣 celowo (dzia艂anie celowe, nie przypadkowe, to tak偶e nowo艣膰 pojawiaj膮ca si臋 w tym okresie, na tym etapie rozwoju malucha) i czeka膰 w reakcji na tw贸j u艣miech, zerkaj膮c przy tym ukradkiem.

Maluch lubi siedzie膰 z wami przy stole, pr贸buje samodzielnie je艣膰, ma sw贸j kubek 鈥 niekapek. Nie miksuj ju偶 jedzenia na g艂adkie papki, dziecko powinno ju偶 zacz膮膰 uczy膰 si臋 偶u膰 i gry藕膰. Mo偶esz te偶 mu podawa膰 ugotowane warzywa i mi臋kkie owoce do samodzielnego jedzenia.

Rozw贸j ruchowy dziewi膮tym miesi膮cu 偶ycia

Co potrafi twoje dziecko 9 miesi膮cu 偶ycia?

  • Przesun膮膰 si臋 w kierunku zabawki na r贸偶ne sposoby, poczynaj膮c od pe艂zania do przodu lub ty艂u, kr臋cenia si臋 w k贸艂ko, przesuwania si臋 na pupie w r贸偶nych kierunkach (nie zawsze zamierzonych), a偶 do raczkowania. Kr贸tko m贸wi膮c umie samodzielnie dotrze膰  wsz臋dzie, gdzie musi 鈥 u偶ywaj膮c do tego czterech ko艅czyn.
  • Siedzi bardzo pewnie.
  • Samodzielnie siada z pozycji le偶膮cej na boku i z pozycji raczkowania
  • Siedz膮c potrafi podeprze膰 si臋 r膮czk膮 z przodu i z ty艂u (gdy na przyk艂ad straci r贸wnowag臋).
  • Podci膮ga si臋 do stania z pozycji siedz膮cej.
  • Czasami ju偶 nawet chwiejnie stoi, trzymaj膮c si臋 kogo艣 lub czego艣.
  • Stoi na ca艂ych stopach.
  • Niemowlak chwyta przedmioty przy udziale kciuka i palca wskazuj膮cego (chwyt p臋setowy). To dow贸d post臋pu w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej i rozwoju motoryki precyzyjnej.

W co si臋 bawi膰 z dzieckiem w dziewi膮tym miesi膮cu 偶ycia ?

  • Siedz膮cemu maluchowi mo偶esz da膰 do zabawy pude艂eczka o r贸偶nych wielko艣ciach - niech wk艂ada jedne w drugie. To doskona艂y trening dla ma艂ych paluszk贸w, czyli motoryki ma艂ej, jak i ma艂ej g艂贸wki, kt贸ra uczy si臋 my艣le膰, planowa膰 i dzia艂a膰.
  • Maluch w tym wieku lubi kolorowe ksi膮偶eczki z du偶ymi obrazkami (koniecznie mu je podsuwaj, zaszczepiaj mi艂o艣膰 do literatury!) i zabawki -zw艂aszcza te, kt贸re wydaj膮 d藕wi臋ki, maj膮 elementy ruchome, s膮 kolorowe i kontrastowe.
  • Maluch ch臋tnie s艂ucha muzyki, kiwaj膮c si臋 w jej rytm. Wykorzystaj to 鈥 razem ta艅czcie, 艣piewaj dziecku piosenki, nie tylko ko艂ysanki. W艂膮czaj muzyk臋 tak relaksacyjn膮, kt贸ra koi i wycisza, ale i dynamiczn膮, kt贸ra aktywizuje i zach臋ca do ruszania si臋.
  • Rozk艂adaj zabawki w r贸偶nych odleg艂o艣ciach - niech dziecko pr贸buje samo si臋 do nich dosta膰, mo偶e trenowa膰 paluszki, chwyta膰 drobne przedmioty chwytem p臋setowym.
  • Bawcie si臋 w zabawy typu 鈥瀉-kuku鈥, w chowanie przedmiot贸w (maluch przekonuje si臋, 偶e cho膰 rzecz znika z pola widzenia, wci膮偶 istnieje) czy chowanego -  podczas zabawy cz臋sto wo艂aj dziecko po imieniu.

Czy wiesz, 偶e r贸偶nice w tempie zdobywania kolejnych umiej臋tno艣ci w pierwszym roku 偶ycia si臋gaj膮 nawet do 4. miesi臋cy? To kwestia gen贸w, wagi, sprawno艣ci, stanu zdrowia i wielu innych czynnik贸w.

Ka偶de dziecko rozwija si臋 swoim w艂asnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczeg贸lne sprawno艣ci motoryczne i inne. Umiej臋tno艣ci podane w podr臋cznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka s膮 pewn膮 艣redni膮 鈥 pami臋taj o tym, zanim zaczniesz si臋 martwi膰.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.

Monika Zalewska- Bie艂艂o

mgr Agnieszka Musia艂, psycholog

Bibliografia:

Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok 偶ycia dziecka, Rebis, Pozna艅 1999.
Hannaford C., Zmy艣lne ruchy kt贸re doskonal膮 umys艂, Polskie stowarzyszenie Kinezjolog贸w we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., 艢wiat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

Ocena: Jeszcze nie ma ocen...

Kliknij, 偶eby doda膰 sw贸j g艂os

Czy ta strona mo偶e si臋 przyda膰 komu艣 z Twoich znajomych? Pole膰 j膮:

Pierwszy i drugi rok kalendarza rozwoju dziecka