Zastanawiasz się, dlaczego twoje dziecko nie zawsze pamięta, czego się nauczyło? Oto przyczyna

Zobacz do jakiś wniosków doszli naukowcy

Zastanawiasz się, dlaczego twoje dziecko nie zawsze pamięta, czego się nauczyło? Oto przyczyna

Nastrój niemowląt jest nieprzewidywalny: w jednej chwili mogą się bawić, a w drugiej irytować bądź smucić. Czy te zmiany wpływają na uczenie się i pamięć u niemowląt? Naukowcy postanowili to sprawdzić. Jeśli więc zastanawiasz się, dlaczego twoje dziecko nie zawsze pamięta, czego się nauczyło, mamy dla ciebie odpowiedź.

Okazuje się, że to, czy i jak dzieci przypominają sobie to, czego się nauczyły, zależy od ich nastroju. Dowodzą tego wyniki badań, które zostały przeprowadzone przez psychologów rozwojowych z Ruhr-Universität Bochum. Raport opublikowano w czasopiśmie Child Development.

Badania, w których brali udział dorośli wykazały, że nastrój wpływa na myślenie. Aby dowiedzieć się, czy pamięć zależna od nastroju występuje również u niemowląt, naukowcy przebadali 96 dzieci w wieku dziewięciu miesięcy.

Na pierwszym etapie dzieci albo wykonywały ciche czynności z rodzicem, takie jak przeglądanie książek z obrazkami, albo bawiły się w sposób bardziej aktywny fizycznie. Następnie obserwowały osobę wykonującą różne czynności z marionetką, ucząc się, jak to zrobić.

reklama

- Interesowało nas to, czy dzieci byłyby w stanie naśladować obserwowane działania kwadrans później. - mówi profesor Sabine Seehagen, kierownik grupy badawczej ds. Psychologii rozwojowej w RUB.

Tuż przed rozpoczęciem testu niektóre dzieci oddawały się tej samej czynności, w jakiej się uczyły, podczas gdy inne wprowadzano w inny nastrój, angażując je w aktywności odmienne.

Niemowlęta, które podczas uczenia się były w innym nastroju niż podczas przypominania sobie tego, czego się nauczyły, nie mogły naśladować działań z kukiełką. Wydajność pamięci była dwa i pół razy wyższa, jeśli podczas testu były w takim samym nastroju jak podczas nauki.

reklama

- To pokazuje, że wahania stanu wewnętrznego w tym wieku mogą uniemożliwić dostęp do zawartości pamięci. - zauważa Seehagen. - Niektóre rzeczy, których dziecko nauczyło się będąc w dobrym nastroju mogą nie być już dostępne, gdy będzie zdenerwowane.

Dzięki eksperymentowi rodzice mogą zrozumieć, dlaczego ich dzieci pamiętają pewne rzeczy, a nie pamiętają innych.

reklama

- W tym badaniu wzięliśmy pod uwagę tylko jedną grupę wiekową. - mówi Sabine Seehagen. Konieczne będą dalsze badania w celu zbadania, jak związek między nastrojem a pamięcią rozwija się wraz z wiekiem.

Badacze przypuszczają, że może to wyjaśniać fakt, że dorośli nie pamiętają doświadczeń z wczesnego dzieciństwa.

Ocena: z 5. Ocen:

Ten tekst nie ma jeszcze oceny. Dodaj swoją!

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: