5 miesiąc życia dziecka

5-miesięczne dziecko - kalendarz rozwoju dziecka

5 miesiąc życia dziecka

Pięciomiesięczny niemowlak jest bardzo towarzyski i kontaktowy. Jego szybki rozwój fizyczny idzie w parze z rozwojem intelektualnym, dlatego nieustannie zaskakuje nowymi umiejętnościami. Jaki jest maluch na tym etapie życia? Co potrafi dziecko? Jak przebiega jego rozwój fizyczny i psychiczny? Co może niepokoić?

Co się dzieje w piątym miesiącu życia dziecka?

Maluszek w 5 miesiącu życia jest niezwykle pociesznym towarzyszem. Wyczynia akrobacje, których pozazdrościłby mu niejeden miłośnik jogi. Do tego radośnie się śmieje i wydaje dźwięki, by nawiązać kontakt z domownikami. Potrafi też odczytać nastrój z tonu głosu i mimiki, którą próbuje naśladować.

Ile waży pięciomiesięczne niemowlę? Dziecko ma od 60 do 70 cm długości i w zależności od płci i wagi urodzeniowej, może ważyć od niemal 6 do 9 kilogramów. Przyrost masy nie jest już tak duży jak w pierwszych tygodniach życia, niemniej maluch przybiera około 150 do 200 g tygodniowo. Niemowlę w wieku pięciu miesięcy może zacząć ząbkować, co oznacza to, że wyrzynają się pierwsze zęby mleczne.

Maluch swoim wyglądem nie przypomina już noworodka. W 5 miesiącu życia maluch powinien być jeszcze karmiony piersią, mlekiem mamy lub mlekiem początkowym. Mieszankę mleczną można uzupełniać pierwszymi stałymi pokarmami, np. przecierem z marchwi czy dyni, zwłaszcza jeśli dziecko wysyła sygnały, że jest gotowe na nowe smaki i rozszerzanie diety. Pamiętaj jednak, by do diety maluszka wprowadzić nowe pokarmy nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu życia.

Zgodnie z kalendarzem szczepień dziecko w 5. lub 6. miesiącu życia powinno otrzymać:

  • 3. dawkę szczepienia przeciw błonicy, krztuścowi i tężcowi (tzw. DTP),
  • szczepienie przeciw bakterii Haemophilus influenzae typu B (tzw. Hib),
  • szczepienie przeciw polio, czyli chorobie Heinego – Medina (tzw. IPV).

reklama

5 miesiąc życia dziecka - rozwój psychiczny

5-miesięczne dziecko jest coraz bardziej zainteresowany otaczającym go światem, a co za tym idzie - coraz bardziej aktywne. Jest otwarte i pozytywnie nastawione, często się uśmiecha, wydaje okrzyki radości i o wiele rzadziej płacze. Choć mniej śpi, a okresy aktywności się wydłużają, łatwiej go czymś zająć i zainteresować.

Sen niemowlaka to obszerny temat. To, ile powinno spać 5-miesięczne dziecko, jest kwestią indywidualną. Niemowlęta w tym wieku przesypiają około 12 - 15 godzin na dobę łącznie z krótkimi drzemkami w ciągu dnia.

Całkiem sprawnie idzie mu porozumiewanie się. Komunikaty wysyła swoim zachowaniem: płaczem, marudzeniem bądź nawet krzykiem. W ten sposób nie tylko zwraca na siebie uwagę opiekunów, ale i daje znać, że nadszedł czas na zaspokojenie jego potrzeb (żywienie, sen i zmiana pieluszki, ale także zabawa i bliskość mamy to wciąż najwyższe priorytety).

Jak można się domyślać, nieustannie fascynuje go i zaskakuje świat. Dziecko odkrywa wiele niesamowitych zjawisk i rzeczy: odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku, śledzi przedmioty – operując wzrokiem po łuku, jak i w pionie oraz w poziomie. Odkrywa coś jeszcze! Reaguje na swoje odbicie w lustrze. Zaczyna też rozmawiać samo ze sobą, łączy samogłoski ze spółgłoskami np. dada, agaggaa, czyli trenuje guganie i gaworzenie. Lubi naśladować proste ruchy typu "pa-pa”.

Piąty miesiąc życia dziecka to czas, w którym niemowlę rozróżnia już obce i znajome twarze. Maluch staje się nie tylko sprawniejszy fizycznie, ale także intelektualnie. Jest bardzo bystrym obserwatorem i znakomicie wyczuwa sytuację: reaguje na melodię i intonację głosu dorosłej osoby, na pieszczotliwy i surowy ton głosu rodzica. Mało tego! Naśladuje mimikę dorosłych: miny, ruchy brwi, uśmiechy.

W piątym miesiącu życia niemowlę interesuje się nie tylko tym, co się dzieje wokół. Jak magnes działają na niego zabawki (najlepsze są szeleszczące i wydające inne dźwięki), ale i przedmioty codziennego użytku. Maluch uwielbia je oglądać i poznawać - dziecko używa wszystkich zmysłów, by poznać je jak najlepiej.

Co ważne, pięciomiesięczne dziecko chwyta je za pomocą całej dłoni i wyprostowanego kciuka, ale jest to chwytanie świadome chwytanie. Ponieważ umie już obracać nadgarstkiem podczas trzymania zabawki, ma szansę przeanalizować budowę i właściwości przedmiotu naprawdę dokładnie.

Uważaj na to, co podsuwasz dziecku, bowiem ono nie dość, że jest nader ciekawskie, to i wszystko wkłada do buzi.

5-miesięczne dziecko docenia wszystko, co wydaje dźwięki, ma atrakcyjne, żywe kolory. Lubi się bawić – pamiętaj jednak, że nadmiar bodźców jest jednak dla niego męczący. Młody człowiek potrzebuje chwili na wyciszenie.

Rozwój fizyczny pięciomiesięcznego dziecka

Co potrafi maluch w 5 miesiącu życia? Całkiem sporo. Dziecko, choć jeszcze nie jest mobilne, pozostaje nieustannie aktywne. Można powiedzieć, że niemal stale porusza rękami i nogami, ćwiczy swoje coraz silniejsze mięśnie. Zauważyłaś też, że w tym okresie bardzo lubi bawić się swoimi rączkami, nóżkami?

Pamiętaj, że dziecka nie możesz zostawiać samego na blacie, przewijaku i łóżku – ruchliwy malec szybko może spaść i zrobić sobie krzywdę.

Maluch jest coraz zwinniejszy, wchodzi na wyższy poziom rozwoju motorycznego. Np. aktywnie kopiąc nóżkami, potrafi prostować nogi w kolanach, mając jednocześnie zgięte biodra. To oznacza, że prawidłowo rozwijają się u niego ruchy selektywne. Niektóre niemowlęta odpychają się stopami, pokonując na brzuszku parę centymetrów.

W 5 miesiącu życia dziecko ma już swoje pierwsze osiągnięcia i sukcesy:

  • mocno trzyma główkę w pozycji pionowej, panuje już w pełni na ruchami głowy,
  • leżąc na brzuchu, głowę unosi wysoko, a także opiera się na przedramionach. Bywa, że unosi także klatkę piersiową - wtedy wspiera się na wyprostowanych ramionach,
  • przewraca się z brzuszka na plecy i odwrotnie, ale są maluszki-leniuszki, które opanowują tę umiejętność miesiąc lub dwa później,
  • leżąc na brzuchu i odpychając się rękami lub nogami, może przesunąć się kilka centymetrów do przodu lub do tyłu.

Maluch zachowuje się bez mała tak, jakby nie miał kości – to mały akrobata. Ewolucje, jakie wykonuje pięciomiesięczniak i pozycje, jakie przybiera, naprawdę potrafią zdumiewać. Jak ci się podoba „foczka”? Dziecko, leżąc na brzuchu, wygina się, podnosząc wysoko klatkę piersiową i rączki albo ta, kiedy maluch leży plecach i wkłada paluszki stóp do buzi?

Co jeszcze? Pięciomiesięczne dziecko uwielbia "półsiedzieć", ale musi być odpowiednio wsparte na poduszkach, choć jego kręgosłup wciąż nie jest gotowy do pozycji siedzącej. Przy próbach siadania maluch zaczyna zginać rączki i nóżki oraz przekręcać główkę.

Niektóre dzieci pod koniec 5. miesiąca życia próbują siedzieć samodzielnie, bez podparcia, opierając się na rękach. Potrafią wytrzymać w tej pozycji dość długo bez przewracania się (choć większość dzieciaków w tej pozycji będzie opadać do przodu).

Nie zmuszaj malucha do samodzielnego siedzenia, będzie to robił, gdy przyjdzie jego czas.

Co jeszcze? Dziecko umie wiele rzeczy, na przykład próbuje opierać się mocno na nogach trzymane pod pachy, chwyta zabawki i końce palców mamy, a i wyciąga ręce w kierunku przedmiotu.

reklama

Co może martwić w piątym miesiącu życia dziecka?

Choć dzieci rozwijają się w swoim tempie, niektóre zachowania lub brak osiągnięcia pewnych umiejętności mogą być powodem do zmartwienia. Kiedy skonsultować się z pediatrą? Niepokojące jest, gdy:

  • maluch używa wyłącznie jednej i zawsze tej samej rączki (np. tylko nią sięga po zabawki),
  • nie próbuje obracać się z pleców na brzuch. Martwić powinien nie brak umiejętności przekręcania się, a nie podejmowanie prób w tym kierunku,
  • położone na brzuchu nie rozgląda się dookoła,
  • nie śmieje się do rodziców.

Porozmawiaj z lekarzem, jeśli niepokoi cię coś zarówno w zachowaniu, jak i rozwoju dziecka:

  • nie obserwujesz aktywnego podporu na brzuszku,
  • pojawia się drżenie ciała, utrzymująca się asymetria ciała oraz specyficzne ułożenie rąk.

Pamiętaj, że żadna porada w internecie czy poradniku nie zastępuje porady lekarskiej.

W co się bawić, żeby stymulować rozwój dziecka?

Rozwój dziecka można stymulować na wiele sposobów. Najbardziej efektywna, ale i przyjemna jest zabawa. W nauce, poznawaniu świata i opanowywaniu rożnych umiejętności, warto także wykorzystywać codzienne aktywności.

W co się bawić z 5-miesięczniakiem? Dzieciaki uwielbiają:

  • zabawy typu „Sroczka kaszkę warzyła” i inne, które pozwalają na ćwiczenie palców oraz nadgarstków,
  • taniec. Puść muzykę (ale nie za głośno, najlepiej z łatwo wyczuwalnym rytmem) i tańczcie razem, oczywiście dziecko trzymając w ramionach,
  • opowiadanie: możesz chodzić po mieszkaniu i pokazywać dziecku różne ciekawe rzeczy, opowiadając o nich. Mów dużo i opowiadaj, co robisz, co się dzieje,
  • rozmowa: staraj się dużo mówić do dziecka, zadawać mu proste pytania,
  • zabawy w kąpieli: fascynujące może być przelewanie wody czy robienie bąbelków,
  • zabawy w turlanie,
  • samolocik - połóż się na plecach i ugnij nogi. Ułóż na nich dziecko i zacznij delikatnie unosić nogi do góry i z powrotem do pozycji wyjściowej. Zabawie może towarzyszyć śpiewanie wymyślonej na poczekaniu piosenki o samolotach i pilotach: "lecimy, lecimy panie pilocie" czy udawanie odgłosów warkoczącego silnika.

Warto także podsuwać kolorowe grzechotki i inne interesujące zabawki: grające, świecące i z możliwością manipulacji lub takie, które zawierają przyszyte metki lub kawałki kolorowego czy szeleszczącego materiału. Dziecko może skupić na nim swój wzrok oraz uwagę, a także ćwiczyć chwyt szczypcowy oraz koordynację wzrokowo-ruchową.

Dobrze jest także kłaść dziecko często na kocyku na podłodze, by umożliwić mu bezpieczny i swobodny trening zmiany pozycji i położenia. To doskonała zachęta do nauki czołgania czy raczkowania.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem, a poszczególne sprawności motoryczne zdobywa stopniowo. Umiejętności podane w podręcznikach, przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka, są jedynie pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do konkretnego dziecka. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

Bibliografia

  1. Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
  2. Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
  3. Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
  4. Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa 1995.

Ocena: z 5. Ocen:

Ten tekst nie ma jeszcze oceny. Dodaj swoją!

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: