Jak o siebie zadbać psychicznie w połogu

Jak o siebie zadbać psychicznie w połogu

Po porodzie zmienia się wszystko – tak grafik dnia, jak i życiowe priorytety. Zmienia się także sama kobieta. Po 9 miesiącach jej ciało wraca do formy sprzed ciąży, a reakcja organizmu oraz nowa sytuacja oddziałują na jej psychikę. W tym szczególnym okresie, który ma wręcz rewolucyjny charakter, mama musi dbać nie tylko o noworodka, ale także o siebie – zarówno w wymiarze fizycznym, jak i psychicznym.

Psychika kobiety po porodzie

Wiele mówi się o pierwszych dniach połogu – jak sobie radzić z dzieckiem, jak dbać o krocze po porodzie czy ciało w ogóle. Mniej uwagi poświęca się temu, co w głowie i duszy. Tymczasem świeżo upieczone mamy, i to w słusznej większości, ponieważ specjaliści wspominają o 80 % młodych mam, często są rozbite, smutne i przygnębione lub balansują pomiędzy radością a przybiciem.

Ów chwiejny bądź kiepski nastrój sprawia, że rytm dnia wyznaczają nie tylko pory karmienia czy kąpania maluszka, ale i baby blues. Nierzadko zdarza się, że ta niedyspozycja psychiczna przedłużą się w czasie – wówczas mówimy o depresji poporodowej. Ona także kreuje rzeczywistość wielu kobiet.

reklama

Jakie są przyczyny kiepskiej kondycji psychicznej?

Połóg to wyjątkowy, ale i trudny okres w życiu kobiety. To stojące przed mamą nowe wyzwania, inne tempo życia. To ciepło i bliskość małego ciałka, ale także nieprzespane noce i natłok obowiązków. To wiele silnych, ale i sprzecznych odczuć. Znasz to? Szczęście, radość i duma, ale także stres i obawy o to, czy dobrze się opiekuję dzieckiem, czy jestem dobrą mamą, czy nic maluchowi nie jest, czy nie jest głodne… Uff! Ta tęcza doświadczeń i przeżyć może być przyczyną dużego obciążenia emocjonalnego.

Nie bez znaczenia jest wciąż rozregulowana gospodarka hormonalna - przyczyną kiepskiego samopoczucia mogą być szalejące hormony. W momencie porodu poziom estrogenu jest wysoki, ale zaraz bardzo szybko spada. Obniża się też poziom progesteronu, ale wzmaga się wydzielanie prolaktyny, która umożliwia karmienie piersią. Sytuacja ma charakter dynamiczny, a stabilizuje się mniej więcej 10 dni po porodzie. Wówczas powraca równowaga hormonalna.

Kolejnym istotnym powodem jest brak zrozumienia i wsparcia z zewnątrz, tak ze strony partnera, jak i innych bliskich osób. – Przestań wymyślać, każda przez to przechodzi, weź się w garść i się nie rozczulaj – trudno się dziwić, że takie słowa łamią. Bo przecież wsparcie w tych chaosie to podstawa. Konfrontacja oczekiwań i wyobrażeń z rzeczywistością bywa bolesna.

Jak o siebie zadbać psychicznie w połogu?

  • Może Ci się to wydawać nie do końca na temat, ale staraj się odżywiać racjonalnie - jedz o stałych porach. Czy wiesz, że głód i spadek poziomu cukru powodują obniżenie nastroju?
  • Staraj się wysypiać. Oczywiście wiemy, że to trudne, niemniej wykorzystuj każdą okazję, by odpocząć. Jeśli drzemie dziecko, Ty połóż się także, inne obowiązki nie uciekną.
  • Staraj się znaleźć chwilę dla siebie. To też nie będzie proste, ale wykonalne i absolutnie konieczne dla higieny psychicznej. Czasem spacer z psem, 5 minut na kanapie z ulubioną muzyką w słuchawkach czy herbata wypita w samotności, na balkonie, potrafią postawić na nogi.
  • Nie wstydź się prosić o pomoc, a i daj sobie pomóc. Nie bądź Zosią Samosią, nie ustawiaj sobie poprzeczki zbyt wysoko. Nie możesz działać na 100% na wszystkich życiowych frontach.
  • Nie wymagaj od siebie zbyt dużo, daj sobie czas i prawo do popełniania błędów. Nie od razu Rzym zbudowano i nie od razu zdobędziesz statuetkę „Perfekcyjnej mamy” (bo super mamą dla swojego dziecka z pewnością jesteś – dla niego przecież wystarczy to, byś przy nim była).
  • Nie dąż do bycia ideałem, bo takowe nie istnieją. Bycie mamą to nie konkurs – ciesz się tym i… ucz. Nie bez powodu doświadczone mamy mówią, że wychowywanie dziecka to ciągłe eksperymenty życiowe, a niejedna wspomniała o poligonie. Nie trzymaj się sztywno tego, co wyczytałaś w poradnikach. Często jest tak, że teoria sobie, a praktyka sobie. Wsłuchuj się w swoją intuicję i dziecko. Za chwilę okaże się, że doskonale rozumiecie się bez słów, a ty nie masz problemu z odczytaniem i zaspokojeniem potrzeb noworodka, a i radzisz sobie coraz lepiej, bo wypracowałaś swoje autorskie metody.
  • Wykreśl z codziennego grafika wszystko, co zbędne. Nic się nie stanie, jeśli nie będziesz codziennie odkurzać, zmywać, prać i gotować 3-daniowych obiadów. Zresztą… Jeśli nie musisz, nie rób wszystkiego sama.
  • Bądź dla siebie wyrozumiała, traktuj się z sympatią i życzliwością.
  • Nie udawaj bohaterki, nie staraj się być skałą. Daj sobie prawo do odczuwania różnych emocji. Mało tego! Mów o nich! Mów głośno o swoich obawach, lękach i rozterkach.
  • Poszukaj wsparcia innych młodych mam – przeglądaj fora internetowe, czytaj blogi.  Poczucie, że nie jesteś sama, że nie tylko Ty masz takie rozterki, naprawdę poprawia optykę.
  • Czasem kiepski stan emocjonalny wymaga kontaktu ze specjalistą. Jeśli czujesz, że sytuacja Cię przerasta i nie poradzisz sobie z nią sama, poproś o wsparcie psychologa.

Ocena: Jeszcze nie ma ocen...

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Pielęgnacja krocza po porodzie

Pielęgnacja krocza po porodzie

Prawidłowa pielęgnacja krocza po porodzie jest bardzo ważna. Dzięki niej unikniesz zakażenia,...   Więcej

Pierwsza wizyta u ginekologa po porodzie

Pierwsza wizyta u ginekologa po porodzie

Czy wiesz, że poporodowe uszkodzenia narządów rodnych mogą nie dawać żadnych objawów, przez co dopatrzyć...   Więcej

Połogowe bolączki, czyli dyskomfort po porodzie

Połogowe bolączki, czyli dyskomfort po porodzie

Nareszcie w domu! Ty, szczęśliwy tata i wasz wyśniony maluszek. Rozpiera cię radość i duma, niestety nie...   Więcej

Jak ratować włosy po ciąży

Jak ratować włosy po ciąży

Wiele młodych mam ma problem z włosami – po porodzie zauważają, że te są w gorszej kondycji, a i wypadają...   Więcej

Rzucawka poporodowa

Rzucawka poporodowa

O rzucawce czy stanie przedrzucawkowym najczęściej mówi się w kontekście ciąży. Tymczasem rzucawka może...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża