reklama
Skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka

Skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka

W pierwszym roku życia dziecko przechodzi przez 7 tak zwanych skoków rozwojowych. Są to okresy, gdy następuje gwałtowna zmiana w niedojrzałym układzie nerwowym malucha. Niektóre są wyraźne, inne mijają niepostrzeżenie.

Ponieważ układ nerwowy dziecka wciąż się rozwija, nowe bodźce, wrażenia i spostrzeżenia mogą je nieco męczyć, a i wywoływać lęk czy niepokój.

Każdy taki skok trwa około tygodnia i poprzedzony jest „trudnym” okresem, kiedy to dziecko jest bardzo marudne, gorzej zasypia i śpi, ciągle chce na ręce, a czasem rodzice mogą nawet odnieść wrażenie, że nastąpił regres i dziecko zapomniało to, czego się do tej pory nauczyło. Natomiast wówczas, gdy ten skok następuje, dziecko w ciągu jednego dnia „nagle” opanowuje to, czego tak mozolnie się wcześniej uczyło.

Pierwszy rok życia dziecka to okres niesamowicie szybkiego rozwoju dziecka. Pamiętajmy, że później dziecko nie będzie zmieniało się tak szybko i dynamicznie, jak teraz.Maluch nieustannie uczy się nowych rzeczy, doskonali już nabyte umiejętności, a to wywraca dotychczasowy porządek do góry nogami. Zmienia się wszystko - od sposobu.postrzegania po sprawność ruchową.

Początkowo takie okresy nierównowagi trwają krótko, ale z czasem się wydłużają. Uświadomienie sobie, że jest to naturalny etap rozwoju, pomoże nam lepiej zrozumieć zachowanie dziecka: kryzysy poprzedzające skok są bardzo stresujące dla dziecka (którego świat nagle bardzo się zmienia) i dla rodziców, którzy nie rozumieją czemu dość samodzielny maluch zaczyna godzinami wisieć na mamie, domagając się jej nieustannej uwagi. Mało tego! Rodzice czasem odnoszą wrażenie, że dziecko utraciło nabyte umiejętności.

Ponieważ skoki rozwojowe są związane z rozwojem mózgu, dzieci urodzone wcześniej przechodzą je nieco później, a maluchy, które przyszły na świat po terminie, trochę wcześniej, bo przecież ich mózg rozwijał się już w życiu płodowym. Należy brać na to poprawkę czytając poniższe opisy.Pamiętajmy również, że mają one charakter orientacyjny i informacyjny - dzieci rozwijają się w swoim tempie, dlatego do każdego należy podchodzić indywidualnie.

1 skok – 5 tydzień – wrażenia - Miesiąc drugi życia dziecka

Pierwszy skok zaczyna się już około 5 tygodnia życia, zaraz po ukończeniu pierwszego miesiąca. Jest to moment, w którym noworodek zaczyna się baczniej rozglądać wokół siebie. Wzrok zatrzymuje się na twarzach i przedmiotach, głośne dźwięki wywołują nerwowość, a nawet płacz, także zapach (szczególnie mamy) pełni coraz większą rolę.

Zmysły rozwijają się i zaczynają inaczej odbierać docierające do nich wrażenia. To czas, kiedy pojawiają się pierwsze łzy (a nie tylko sam, charakterystyczny, noworodkowy płacz), ale i pierwsze uśmiechy. W tym okresie maluszek potrzebuje spokoju, ograniczenia ilości bodźców, a w przypadku ich nadmiaru – wyciszenia, zwłaszcza przed snem.

Dziecko staje się bardziej wrażliwe na otaczający go świat. Zanim maluch nauczy się, jak bodźce przetworzyć i jak sobie z nimi radzić, bywa niespokojne i rozdrażnione. To dlatego tak ważne jest, by nie stymulować dziecka nadmiernie, kontrolować ilość docierających do niego bodźców  - by nie doszło do przebodźcowania.

2 skok – 7-9 tydzień – wzory - Miesiąc trzeci życia dziecka

Około 8 tygodnia dziecko zaczyna dostrzegać rytm dnia, a w otaczającym go świecie powtarzające się wzorce: po kąpieli sen, przy takim ułożeniu ciała będzie jedzenie, a światło w tamtym miejscu to czas zabawy. Maluch odkrywa własne dłonie, uważnie je ogląda, próbuje dotykać nimi różnych rzeczy – ruchy stają się coraz precyzyjniejsze – dziecko zaczyna je kontrolować. W tym czasie powtarzający się stale rytm dnia i małe rytuały to najlepsze warunki dla rozwoju maluszka. Dzięki temu, że dziecko wie i czuje, czego może się spodziewać - np. po drzemce karmienie, po kąpieli spanie - będzie się czuło komfortowo.To daje mu poczucie bezpieczeństwa.

3 skok – 11-12 tydzień– niuanse - Miesiąc trzeci życia dziecka

Rodzice wreszcie rozpoznają znaki wysyłane przez dziecko, coraz lepiej je rozumieją, nauczyli się, jak pomóc dziecku zasnąć i jak je zabawiać, a tu przychodzi 11 tydzień i kolejny kryzys: dziecko nie chce jeść, płacze, marudzi, nie daje się uspokoić, a wręcz przeciwnie – im bardziej otoczenie stara się je zabawić, tym głośniej maluch płacze. Dzieje się tak dlatego, że niemowlę zaczyna dostrzegać detale i widzi, że mają one znaczenie. To może je nieco przerażać.

Rozpoznawanie niuansów powoduje, że brzdąc reaguje znacznie silniej na poirytowany głos mamy i zdaje się widzieć to, co do tej pory mu umykało. Staje się też bardziej ruchliwe, przytrzymuje w dłoni podany przedmiot, próbuje go włożyć do buzi. Wiele dzieci odkrywa też własne możliwości wokalne: piszczy, krzyczy, głuży. Starajmy się stymulować malucha mówiąc do niego, proponując do zabawy przedmioty o rozmaitej fakturze, ale dbajmy też o to, żeby jak najmniej było wokół niego nerwowości i gwałtownych zdarzeń.

W tym czasie maluch zaczyna stabilne trzymać główkę, opanowuje też umiejętność przewracania się z pleców na brzuszek i odwrotnie. Maluch odkrywa też nową możliwość, która pozwala mu poznawać świat, w rezultacie wszystko, co tyko może, wkłada do buzi wszystko.

4 skok – 14-19 tydzień – wydarzenia - Miesiąc czwarty życia dziecka

Ten skok może poważnie dać się rodzicom we znaki, gdyż okres marudzenia poprzedzający go wydłuża się. W tym czasie dziecko zaczyna rozumieć, że z jednych rzeczy wynikają inne, potrafi przewidzieć następne wydarzenia, np. uczy się, że jeśli potrząśnie trzymaną grzechotką, to ona wyda dźwięk, a jak wykona określone ruchy rękoma, to uda mu się ją włożyć do buzi.

Maluch uczy się siadać, gdy ktoś trzyma go za rączki. Coraz lepiej potrafi komunikować swoje potrzeby - odpycha butelkę, gdy ma dość jedzenia i wyciągnąć dłoń po zabawkę. Coraz lepiej reaguje na otaczające go słowa – rozpoznaje swoje imię, reaguje na pieszczotliwą intonację i śmieszne dźwięki wydawane przez rodziców.

Wspólna zabawa z dzieckiem, polegająca na zasłanianiu i odkrywaniu zabawek, pokazywaniu jak coś się łączy, jak za dotknięciem uruchamia się i przestaje działać, jest bardzo rozwijająca.

5 skok – 22-26 tydzień – relacje - Miesiąc piąty życia dziecka

Przełom piątego i szóstego miesiąca to okres, gdy dziecko zaczyna dostrzegać związki między ludźmi. Przestaje uśmiechać się do każdego napotkanego człowieka i dostrzega, że ludzie dzielą się na bliskich i obcych  - stąd nieśmiałość i lękliwość w stosunku do tych drugich, ale i najpiękniejsze usmiechy rozdawane najbliższym.

Pojawia się tzw. lęk separacyjny, czyli obawa przed rozstaniem z rodzicami (zwłaszcza z mamą). Ich zniknięcie, choćby tylko na chwilę z oczu dziecka wywołuje płacz, może też być przyczyną kłopotów z zasypianiem i częstego przebudzania się w nocy.

Dziecko coraz lepiej rozumie też inne relacje zachodzące w otoczeniu – zrzucanie przedmiotów na podłogę, łapanie za łyżeczkę z kaszą, ciągnięcie mamy za włosy – to ważne eksperymenty.

W tym okresie dzieci uwielbiają bawić się tym, co jakoś nie pasuje do zabawki, czyli metką. Miłym urozmaiceniem zabawy może być dowiązanie do znanych zabawek nowych elementów. Maluch robi też postępy w zakresie rozwoju motorycznego - próbuje się czołgać i przemieszczać, a i rozwija się jego małą motoryka: dziecko próbuje uderzać przedmiotami o siebie, ale i wkładać i wyjmować zabawki z pudełka, nawet łapiąc je kciukiem i palcem wskazującym.

6 skok – 33-37 tydzień – kategorie - Miesiąc ósmy i miesiąc dziewiąty życia dziecka

To znowu ciężka próba dla rodziców: samodzielnie siedzący i sprawnie już poruszający się (pełzający czy też raczkujący) maluch znów domaga się nieustannego noszenia na rękach, płacze (używa różnych rodzajów płaczu i czasem zupełnie świadomie wykorzystuje płacz „dzieje mi się krzywda”, gdy się nudzi, aby na pewno wywołać pożądaną przez siebie reakcję) i nieustannie narzeka. Bywa bardzo zazdrosne o mamę. Budzą się w nim instynkty opiekuńcze - dziecko tuli maskotki czy darzy wielką sympatią czworonogi, które także próbuje przytulać.

Jednocześnie jest to czas intensywnego rozwoju inteligencji. Dziecko uczy się porządkować świat według kategorii (dziecko uczy się katalogować): rozumie, że pies to nie tylko jamnik babci -potrafi też wskazać psa na obrazku; auto może mieć różny kolor, ale należy do tej samej kategorii. Ba! Nawet zabawkę maluszek umie przyporządkować do aut! Wymaga to jednak sporej pracy i mnóstwa ćwiczeń, w których niezwykle pomocne będzie wspólne oglądanie z rodzicami książeczek oraz zabawa, w czasie której dziecko coraz częściej samo wykazuje inicjatywę.

7 skok - 41-46 tydzień – sekwencje - miesiąc dziesiąty i miesiąc jedenasty życia dziecka

Prawie roczne dziecko wchodzi w nowy etap – sekwencji. Maluch potrafi już nie tylko burzyć, ale i budować, np. wieżę z kilku klocków. Zaczyna dostrzegać powiązania pomiędzy wydarzeniami: gdy schowasz na jego oczach zabawkę, wie, że ona tam jest i po nią sięgnie. Posadzone w krzesełku oczekuje jedzenia, potrafi gestami lub nawet prostym słowem się go domagać.

Z coraz większym zdecydowaniem używa słowa „nie” i oczekuje, że jego zdanie zostanie uszanowane. Chętnie bawi się różnymi sorterami i dopasowuje klocki do otworów. Nic dziwnego, że nabycie tak niezwykłych umiejętności musi być okupione wcześniejszym okresem nierównowagi emocjonalnej, kiedy to wydaje się, że dziecko zapomniał wszystkiego, co już umiało.

Koniec pierwszego roku życia nie oznacza bynajmniej, że dziecko od tej pory rozwijać się będzie spokojnie i bez gorszych momentów... Kolejne lata przebiegać będą według podobnego schematu, kiedy to okresy wewnętrznej równowagi przeplatają się z bardziej burzliwymi. Aby móc zbudować coś nowego (wejść na wyższy poziom rozwoju), najpierw dziecko musi zburzyć to, co tam stało (dotychczasowe dobra zachowanie), stąd taka spiralna droga, którą nasze dziecko zmierza ku dojrzałości.

Joanna Górnisiewicz

reklama

Niezbędniki w dziale niemowlęta