reklama
Ćwiczenia dla kobiet w połogu

Ćwiczenia dla kobiet w połogu

Ciąża i poród powodują wiele zmian w organizmie kobiety. Połóg jest to okres od momentu urodzenia dziecka aż do ustąpienia tych zmian i trwa on zazwyczaj około 6 tygodni.

W tym okresie macica stopniowo obkurcza się powracając do swych niewielkich rozmiarów i stałego położenia.Czy wiesz, że gimnastyka może ten proces ułatwić i przyspieszyć?

Ćwiczenia w połogu - kiedy rozpocząć?

Ćwiczenia rozpoczynamy jak najwcześniej, gdyż w pierwszych dniach po porodzie procesy przebudowy przebiegają najintensywniej (w ciągu 5 pierwszych dni macica obkurcza się o połowę).

Ćwiczenia w połogu - dlaczego są ważne?

  • przyspieszają odnowę tkanek
  • wzmacniają i regenerują napięcie układu mięśniowego (szczególnie istotne są w tym czasie mięśnie brzucha i dna miednicy, które w czasie ciąży uległy znacznemu rozciągnięciu i osłabieniu)
  • dają lepsze samopoczucie, ułatwiają sen i wypoczynek
  • regulują czynności pęcherza moczowego i przewodu pokarmowego
  • przyspieszają zwijanie się macicy
  • przywracają kobiecie wygląd sprzed ciąży
  • zapobiegają powikłaniom jakimi są zakrzepy i zapalenia żył kończyn dolnych.

Przeciwwskazaniem do rozpoczęcia ćwiczeń mogą być komplikacje poporodowe i porody operacyjne. Czas rozpoczęcia ćwiczeń należy wówczas uzgodnić z lekarzem.

Prawie wszystkie kobiety mają szyte krocze, ćwiczenia są więc tak opracowane, że można je wykonywać pomimo świeżej blizny po nacięciu krocza.

Godna polecenia jest metoda Poręby, która zapobiega rozluźnieniu i opuszczeniu ścian pochwy. Zaleca on, aby kobieta tuż po urodzeniu łożyska (przed zszyciem krocza) położyła ręce powyżej spojenia łonowego i uniosła lekko macicę ku górze, odbarczając dno miednicy. W tym czasie powinna wykonać (najlepiej pod kontrolą lekarza lub położnej) wielokrotnie (15-20 razy) naprzemienne napinanie i rozluźnianie mięśni krocza (przez napinanie pośladków i "wciąganie pochwy w głąb miednicy"). To samo ćwiczenie już bez podciągania macicy stosuje się w połogu kilka razy w ciągu dnia. Wypracowany w ten sposób nawyk warto wykorzystać również po zakończeniu połogu.

Dzięki tym ćwiczeniom mięśnie dna miednicy mniejszej oraz cały narząd rodny kobiety pozostaje w lepszej kondycji. Ma to niebagatelny wpływ na przebieg ewentualnej następnej ciąży i porodu.

Ćwiczenia w połogu - podział na trzy etapy

  • II trwa od 3 do 5 doby
  • III trwa od 6 do 14 doby.

Ilość powtórzeń poszczególnych ćwiczeń powinna być taka, żeby nie wywołać zmęczenia czy bólu. Jednak stopniowo zwiększaj liczbę powtórzeń do 20-30. Ćwiczyć możesz przy muzyce - bardziej rytmicznej lub też relaksującej, w zależności od upodobań. Niektóre ćwiczenia możesz wykonywać razem z dzieckiem - trzymając je w ramionach lub kładąc na brzuchu.

Przeczytaj artykuł Ćwicz z Maluchem 

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża