Jak schudnąć po porodzie

Jak schudnąć po porodzie

Urodziłaś dziecko. W ciąży sporo przytyłaś, nie przejmowałaś się tym jednak specjalnie. Wszak to naturalna kolej rzeczy: dziecko, łożysko i wody płodowe ważą swoje, a nadprogramowy tłuszczyk, którego się dorobiłaś, szybko zrzucisz.

Okazuje się jednak, ze nie jest to tak proste, jak myślałaś, a i nie trwa tak krótko, jakbyś sobie tego życzyła.

Pierwsze dni po porodzie

Chwile po porodzie to trudny czas - musisz dojść do siebie po ciążowym maratonie i trudach porodu. To pielęgnacja dziecka, opieka nad nim, karmienie i nocne pobudki. Oznacza to duże zapotrzebowanie energetyczne - potrzebujesz na to jeszcze więcej kalorii, niż w czasie ciąży.

Nie możesz pozwolić sobie na wprowadzenie w życie radykalnej diety czy systemu forsownych ćwiczeń. Utrata wagi powinna wynikać raczej z codziennego ruchu, a nie z ograniczeń diety.

reklama

Jak bezpiecznie schudnąć po porodzie?

·    Jedz mniej, a częściej – powinnaś jeść śniadanie, obiad, kolację, drugie śniadanie i podwieczorek. Im częściej jesz, tym mniej jesteś głodni, a i tym mniej węglowodanów dostarczysz jednorazowo. Tak ustalony harmonogram – dobrze skomponowanych! - posiłków potrafi zdziałać cuda!

·    Nie omijaj posiłków – przy małym dziecku to trudne, ale jeśli będziesz to robić, narazisz się na ataki głodu, doprowadzisz do spowolnienia przemiany materii - zmusisz organizm do magazynowania zapasów, na wypadek braku kolejnej „dostawy”.

·    Nie jedz w nocy. Kolację jedz nie później niż 2 godziny przed pójściem spać. Najlepiej byłoby, gdyby przerwa nocna pomiędzy posiłkami nie wynosiła więcej niż 12 godzin.

·    Jedz mądrze. Pamiętaj, że prawidłowa dieta musi zawierać różne produkty – ważne jest jednak, co jesz (nie jedz tego, co wejdzie ci pod rękę). Nie tylko licz kalorie, ale zwracaj uwagę na indeks glikemiczny - pozwala on ocenić szybkość wchłaniania węglowodanów, im zatem niższy IG, tym lepiej.

Oszczędnie więc stosuj produkty zawierające cukier (nie tylko słodycze, ale i niektóre owoce – banany, daktyle, arbuzy), ziemniaki, płatki kukurydziane, białe pieczywo, biały ryż, niektóre owoce (wysoki indeks).

Niski indeks glikemiczny mają surowe warzywa (postaw na strączkowe i pomidory), jogurty i mleko (do 1,5 %), chude mięso i nietłuste sery. Jeśli owoce, to gruszki, winogrona, pomarańcze, wiśnie. Te produkty nie generują magazynowania energii w komórkach tłuszczowych, ułatwiają spalanie nadmiaru kalorii.

·    Ruszaj się. Spaceruj, a kiedy minie okres połogu, powoli: pływaj, biegaj lub zapisz się do fitness klubu, tam z pewnością znajdziesz formę ruchu idealną dla siebie. Możesz wybierać spośród form dynamicznych, takich jak różne odmiany aerobiku czy zumbę, ale i te mniej ekspresyjne, takie jak pilates czy joga, mogą być równie efektywne. Zobacz też jak ćwiczyć z maleństwem.

·    Dużo pij - spore wody niegazowanej, herbaty owocowe i ziołowe, rozcieńczone soki. Zapomnij o słodzonych napojach gazowanych i sokach, cukrze w herbacie czy kawie (tuczą i zwiększają wydzielanie soków trawiennych, wzmagają apetyt). Nie pij bezpośrednio przed jedzeniem, w trakcie bądź zaraz po, żeby nie "rozcieńczać" soków żołądkowych.

·    Zastąp smażenie gotowaniem, pieczeniem i duszeniem - potrawy smażone są bardziej kaloryczne i ciężkostrawne niż przygotowane innymi sposobami. Unikaj masła, zasmażki czy mąki. Jeśli smażysz – używaj oszczędnie tłuszczu, postaw na oleje roślinne (np. oliwa z oliwek), używaj patelni teflonowej, piecz w folii, griluj.

Zajrzyj też do diety karmiącej mamy

mzb

Ocena: Jeszcze nie ma ocen...

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Bądź dla siebie dobra w czasie porodu

Bądź dla siebie dobra w czasie porodu

Dzięki Bogu, że czasy, kiedy leżenie na plecach w trakcie porodu było właściwie jedyną, słuszną, pozycją,...   Więcej

Ćwicz z Maluchem!

Ćwicz z Maluchem!

Chyba każda mama po porodzie tęskni za dawną figurą, a nie każda z nas automatycznie do niej wraca. Jed...   Więcej

Nauka relaksu

Nauka relaksu

Świadome odprężenie jest niezwykle istotne podczas porodu, dlatego należy je ćwiczyć od początku ciąży. ...   Więcej

Połogowe bolączki, czyli dyskomfort po porodzie

Połogowe bolączki, czyli dyskomfort po porodzie

Nareszcie w domu! Ty, szczęśliwy tata i wasz wyśniony maluszek. Rozpiera cię radość i duma, niestety nie...   Więcej

Pierwsza wizyta u ginekologa po porodzie

Pierwsza wizyta u ginekologa po porodzie

Czy wiesz, że poporodowe uszkodzenia narządów rodnych mogą nie dawać żadnych objawów, przez co dopatrzyć...   Więcej

Sprawność fizyczna po porodzie

Sprawność fizyczna po porodzie

Przebieg ciąży i porodu u współczesnej kobiety nie jest już procesem w pełni naturalnym. Na jego...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża