Nadwaga w ciąży - zalecenia, dieta, zagrożenia

Nadwaga w ciąży - zalecenia, dieta, zagrożenia

Podczas ciąży twoja waga rośnie. Choć to naturalne, przyrost masy ciała trzeba kontrolować. Jest to szczególnie ważne, gdy zaczynasz ciążę z nadrogramowymi kilogramami. Co warto wiedzieć o nadwadze w ciąży? Jak dbać o siebie?

Ile można przytyć w ciąży?

Zalecane przyrosty masy ciała w ciąży zależą od przedciążowej masy ciała kobiety. Przyjmuje się, że przez całą ciążę kobieta nie powinna przytyć więcej niż waży płód, wody płodowe i łożysko. Ile można przytyć w ciąży?

Spcecjaliści są zdania, że w populacji kobiet z:

  • przedciążowym BMI <19,8 (niedowaga) przyrost masy ciała w ciąży może wynieść  12,5-18 kg,
  • z  przedciążowym BMI od 19,8 do 26 (prawidłowa masa ciała) przyrost masy ciała może wynieść 11,5-16 kg,
  • z przedciążowym BMI 26-29 (nadwaga) przyrost masy ciała może wynieść 7-11,5  kg,
  • z  przedciążowym BMI >29 (otyłość) przyrost masy ciała nie powinien przekraczać 7 kg w przebiegu ciąży.

Nadwaga pojawia się, kiedy kobieta podczas ciąży utyje do 30 kilogramów. W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci częstość występowania nadwagi (BMI 25,0-29,9 kg/m2) i otyłości (BMI >30 kg/m2) u kobiet zwiększyła się ponad dwukrotnie.

Nie zaleca się odchudzania kobiet ciężarnych. Jeśli nadmierna masa ciała występowała jeszcze przed ciążą, interwencję dotyczącą odchudzania powinno się podjąć jeszcze w czasie planowania ciąży.

Z pewnością ciąża nie jest dobrym momentem, żeby rozpoczynać odchudzanie, natomiast idealnym, żeby się nauczyć prawidłowych nawyków żywieniowych. Należy pamiętać, że od sposobu i nawyków żywieniowych oraz stopnia nadwagi zależy szybkość i stopień przyrostu masy ciała w  ciąży, co z  kolei może pogłębić otyłość.

Otyłość stwierdzana jest u około 35% kobiet w wieku rozrodczym. Kobiety z nadwagą zachodząc w ciążę mają masę ciała wyższą o około 15 kg od kobiet z prawidłową masą ciała, a otyłe o prawie 30 kg.

Nadwaga w ciąży: dieta

Ogólne zalecenia żywieniowe dla kobiet ciężarnych z nadmierną masą ciała dotyczą regularnego spożywania posiłków. Należy pamiętać o 3 posiłkach głównych oraz 3-4 przekąskach. Trzeba pamiętać, że wielkość porcji też ma znaczenie.

Trzeba jeść tak, aby unikać przejadania się i podjadania. Dieta powinna być zróżnicowana, a jej kaloryczność nie powinna być niższa niż 2000 kcal.

Dobowe zapotrzebowanie energetyczne kobiety ciężarnej powinno wynosić od 2200 do  2500 kcal/dobę. Ogólna wartość energetyczna codziennej diety w odniesieniu do stanu z przed ciąży nie musi ulec zmianie w I trymestrze ciąży, natomiast w II i III trymestrze powinna być zwiększona o około 300 kcal/dobę.

Jeśli masz nadwagę, kontroluj przyrost wagi. Nie musisz jeść za dwoje. Właściwie nie powinnaś.

Jak powinna wyglądać optymalna dieta ciężarnej?

Dieta od początku ciąży powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne do budowy rozwijającego się młodego organizmu. Racjonalne odżywianie w ciąży jest niezwykle istotnym czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój płodu oraz stan zdrowia matki.

Bardzo ważna jest różnorodność produktów spożywczych. Należy pamiętać o:

  • pełnoziarnistych produktach zbożowych (pieczywo, naturalne płatki, kasze, ryż, makarony),
  • białku pod postacią naturalnych produktów mlecznych, chudych rodzajów mięs i przetworów, różnych rodzajów ryb, jaj i warzyw strączkowych,
  • tłuszczu zawierającego głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe: kwas   linolowy, linolenowy, dezoksyheksaenowy (oleje: sojowy, kukurydziany, słonecznikowy, oliwa z oliwek, orzechy, ryby morskie),  
  • wodzie i innych płynach bezkalorycznych.

Należy unikać cukru do posiłków, a także produktów zawierających kwasy tłuszczowe typu trans (utwardzone tłuszcze roślinne).

W ciąży postaraj się zrezygnować ze słodyczy. Zastąp je suszonymi lub świeżymi owocami, które zawierają fruktozę. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić z ilością.

reklama

Nadwaga w ciąży: ćwiczenia

W ciąży nie każdy ruch oznacza zdrowie. Bezpieczne aktywności to chodzenie czy pływanie. A co z zajęciami dla przyszłych mam, takich jak gimnastyka czy prenatalna joga bądź pilates? Jeśli nie byłaś aktywna przed ciążą, koniecznie skonsultuj się z położną lub lekarzem. Prawdopodobnie powinnaś zacząć od 15 minut ciągłego ćwiczenia trzy razy w tygodniu. Jeśli zaczniesz uczęszczać na zajęcia dla przyszłych mam, porozmawiaj z instruktorem.

Ważne, byś wiedziała, że ćwiczenia nie muszą być wyczerpujące, aby być korzystne. W czasie ich wykonywania powinnaś być w stanie prowadzić rozmowę. Jeśli brak ci tchu  - odpocznij.

Aktywność fizyczna w ciaży daje pozytywne efekty dla zwiększenia wydatku energetycznego. Nie tylko jednak pomaga schudnąć, ale również obniża ryzyko niektórych powikłań i przypadłości ciążowych. Ponadto poprawia samopoczucie, pozytywnie dodaje energii, wpływa na jakość snu, zmniejsza częstość cesarskich cięć oraz czas trwania porodu naturalnego, obniża ryzyko pojawienia się depresji poporodowej.

Nadwaga w ciąży: zagrożenia

Sama otyłość wiąże się ze zwiększonym ryzykiem nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2, obturacyjnego bezdechu podczas snu oraz hipercholesterolemii. Ryzyko to zwiększa się wraz ze wzrostem BMI. Otyłość w ciąży stwarza zagrożenie zarówno dla matki, jak i dla płodu, a także przyczynia się istotnie do zwiększenia kosztów opieki zdrowotnej.

Kobiecie z nadmierną masą ciała w czasie ciąży zaleca się wykonanie dodatkowych kontrolnych badań laboratoryjnych dotyczących:

  • gospodarki węglowodanowej (glikemia na czczo, test obciążenia glukozą, stężenie insuliny i wskaźnik HOMA),
  • funkcji tarczycy (stężenie TSH),
  • profilu lipidowego (stężenie cholesterolu całkowitego, frakcji LDL-cholesterolu i HDL-cholesterolu, triglicerydów),
  • ocenę wydolności układu krążenia (pomiary ciśnienia tętniczego, EKG).

Wielu położników zalicza ciąże u kobiet z nadwagą bądź otyłych do grupy ciąż wysokiego ryzyka ze względu na zwiększoną częstość występowania powikłań. Większość kobiet, które maja nadwagę przechodzą ciążę bez żadnych problemów. Jednak, jeśli twoje BMI jest 30 to w ciąży grozi ci:

  • poronienie,
  • cukrzyca ciężarnych,
  • wysokie ciśnienie krwi i stan przedrzucawkowy,
  • zakrzepy,
  • zakażenie dróg moczowych,
  • krwotok po porodzie,
  • problemy z karmieniem piersią.

reklama

Nadwaga w ciąży a poród

Jeśli zaszłaś w ciążę mając nadwagę, twoja ciąża może zakończyć się cesarskim cięciem lub porodem kleszczowym. Otyłość izolowana, bez  towarzyszących powikłań w  przebiegu ciąży nie jest  wskazaniem do indukcji porodu. W patologicznej otyłości niektórzy zalecają indukcję porodu przed  terminem, ze względu na wzrost ryzyka obumarcia płodu.

Do innych problemów w okresie poporodowym należą większa częstość występowania zapalenia endometrium, rzadsze rozpoczynanie i częstsze wczesne przerywanie karmienia piersią, utrzymywanie się przyrostu masy ciała z okresu ciąży, a także depresja poporodowa.

Otyłość jest najsilniejszym czynnikiem zwiększającym ryzyko nadmiernej masy ciała u dziecka. Warto również pamiętać, że z otyłością koreluje gorszy stan urodzeniowy noworodka.

Nadwaga w ciąży a połóg

Z uwagi na wysokie ryzyko powikłań zakrzepowych w połogu należy zwrócić szczególną uwagę na to, by szybko zacząć się ruszać. Trzeba również pamiętaż, że otyłość u świeżo upieczonych mam moze wpłynąć na laktację, wywołujac jej zaburzenia. Odpowiada za to zmniejszenie wydzielania prolaktyny  w  odpowiedzi na odruch ssania, a także problem z doborem właściwej pozycji karmienia.

Bardzo ważne jest, by po porodzie zwrócić uwagę na modyfikacje nawyków żywieniowych i zwiększenie aktywności fizycznej, w celu zmniejszenia masy ciałą. Zaleca się również wykonanie testu obciążenia 75g glukozy w 6. - 12. tygodniu po porodzie.

 

Ocena: 4.55 z 5. Ocen: 11

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: