Nudności i mdłości w ciąży

Nudności i mdłości w ciąży

Nudności, mdłości - najczęściej poranne, które mogą zakończyć się wymiotami, to klasyka ciąży. Są najczęstszą niedogodnością, jaka spotyka kobiety w pierwszych miesiącach ciąży (zazwyczaj pierwszy trymestr).

Niestety na mdłości nie ma skutecznego lekarstwa, a ich przyczyna stanowi medyczną zagadkę. Najprawdopodobniej to sprawka hormonów, głównie gonadotropiny kosmówkowej, wytwarzanej przez łożysko, która chroni wczesny płód. Jej poziom wzrasta od 2. do 12. tygodnia ciąży. Gdy spada, ustępują też nudności. Drugą przyczyną może być dieta, czyli ciążowe zachcianki, których twój żołądek może nie tolerować.

Z dobrych wiadomości. Naukowcy wykazali, że kobiety cierpiące na te przypadłości są mniej zagrożone poronieniem (ryzyko nawet od 3 do 10-krotnie mniejsze), rzadziej też rodzą przed terminem. Ochronny efekt związany z mdłościami i wymiotowaniem w ciąży miał szczególne znaczenie dla kobiet po 35 roku życia, u których ryzyko poronienia jest dosyć wysokie.

Jak sobie pomóc podczas mdłości w ciąży?

  • Część kobiet początkowo myli je z zatruciem pokarmowym lub chorobą wirusową.  Jeśli cię dopadną przede wszystkim posłuchaj swojego organizmu. Jeśli będziesz w tym czasie mniej jadła to nic nie szkodzi. Obserwuj, co uspokaja żołądek.  Jedz powoli.
  • Przy łóżku trzymaj tosty i np. słoiczek dżemu z imbirem. Sporo mam twierdzi, że imbir im pomaga, jak również migdały.
  • Koniecznie pamiętaj o wypijaniu odpowiedniej ilości wody. W ciąży powinnaś wypijać jej przynajmniej   8 szklanek lub 2 litry płynów dziennie.
  • Zanim wstaniesz z łóżka, zjedz banana lub wafla ryżowego. Wypij kilka łyków przegotowanej, letniej wody, najlepiej z sokiem z cytryny.
  • Nie zrywaj się z łóżka, budź się powoli. Unikaj gwałtownych zmian pozycji ciała.
  • Zjedz lekkie śniadanie. Pamiętaj, by tuż po jedzeniu nie myć zębów.
  • Po posiłku połóż się na dodatkowej poduszce – by leżeć z wysoko uniesionym tułowiem.
  • Jedz mało, a często. Dbaj o to, by nie odczuwać silnego głodu. Zawsze miej pod ręką lekkie przekąski i zadbaj o dietę.
  • Kup świeży imbir – dodany do herbaty, wody lub przygotowywanych potraw znakomicie rozgrzewa i łagodzi przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego.
  • W ciągu dnia pij dużo wody mineralnej, koniecznie tej bez bąbelków. Najlepiej, byś robiła to między posiłkami, a nie w trakcie jedzenia.
  • Unikaj intensywnych zapachów – zarówno miłych, jak i nieprzyjemnych. Nie używaj mocnych perfum, odświeżaczy powietrza, jeśli trzeba – przygotowywanie posiłków zleć partnerowi.
  • Często wietrz mieszkanie, ruszaj się - dużo spaceruj.
  • Unikaj tłustych i smażonych pokarmów, jedz potrawy lekkie, urozmaicone i bogate w składniki odżywcze. Nie obciążaj żołądka. 
  • Na własną rękę nie bierz żadnych leków przeciwwymiotnych. Jeśli dolegliwość ta jest dla ciebie wyjątkową udręka – poproś lekarza o farmakologiczne wsparcie.

Jeżeli oprócz mdłości/nudności pojawiają się uporczywe wymioty - koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Około 2% ciężarnych doświadcza niepowściągliwych wymiotów, które są nie tylko dolegliwością, a wręcz chorobą, która musi być monitorowana.

Mdłości w ciąży - film

reklama

Co na mdłości i nudności w ciąży rekomendują  mamy z forum babyboom.pl?

  • „Pogryzanie czegokolwiek, ale dosłownie odrobinkę.”
  • „Moja mama musiała coś zjeść zanim rano wstała, wtedy czuła się trochę lepiej, a mnie jak mdłości tylko dopadają, to muszę coś przegryźć – malutko, ale zawsze coś”.
  • „Sprawdzają się ciasteczka zbożowe tuż przed wstaniem z wyra..., no i ta imbirowa herbatka też jest zbawieniem.”
  • „Słyszałam, że pomaga bardzo gorzka herbata i picie jej bardzo małymi łykami. Albo ssanie plasterka cytryny.”
  • „Odnośnie gorzkiej herbaty, słyszałam to samo, z tym że dodatkowo pomaga wypicie jej rano jeszcze przed wstaniem z łóżka.”
  • „Mi przeszło po tym jak przestałam pić słodką herbatę i słodycze jeść, albo to przypadek. Najważniejsze to dużo pić, żeby się mała fasolka nie odwodniła. Mi pomagała herbata, zielona i zwykła czarna oraz paluszki, albo suchary... a tak naprawdę to trzeba chyba przetrwać. Najlepiej jest dużo spać i wypoczywać.”
  • „Pomaga mi woda od ogórków kiszonych i w ogóle wszystko co jest kwaśne (woda z cytryną, kiwi), a pogarsza mi się po słodkim.”
  • „Ogólnie mdłości lekko mi mijają, a na takowe pomagają mi migdały, sucharki, herbatka z cytryną i soki owocowe.”
  • „Mi pomagają o dziwo pomarańcze. Nigdy nie byłam ich specjalna fanką, ale hamują mdłości na jakiś czas.”
     

Ocena: 5 z 5. Ocen: 1

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Ciążowe dolegliwości

Ciążowe dolegliwości

Jeśli nie odczuwasz żadnych dolegliwości ciążowych, to jesteś szczęsciarą i pewnie nie czytasz nawet tego...   Więcej

Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

W tym okresie organizm Twojego dziecka jest podatny na wszelkie czynniki, w tym patogenne, które mogą...   Więcej

Miesiąc drugi. Pozbądź sie porannych mdłości

Miesiąc drugi. Pozbądź sie porannych mdłości

Drugi miesiąc ciąży to, kiedy mamy zaczynają odczuwać mdłości lub dokuczają im wymioty. Warto wiedzieć,...   Więcej

Miesiąc pierwszy. Kwas foliowy koniecznie

Miesiąc pierwszy. Kwas foliowy koniecznie

Jeśli wydaje Ci się, że jeszcze nie musisz zwracać uwagi na to co jesz, to jesteś w błędzie. Właśnie...   Więcej

12 tydzień. Pechowe dni ...

12 tydzień. Pechowe dni ...

Zaczęłam 12 tydzień, a mąż zaczął urlop. Na razie leniwie jeździmy sobie nad wodę, panowie moczą wędki, a...   Więcej

Niskokaloryczne przekąski

Niskokaloryczne przekąski

To nic niezwykłego, że pomiędzy posiłkami bywamy głodne - w szczególności, jeśli są to przerwy dość...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża