Żylaki w ciąży

Skąd się biorą i jak sobie z nimi poradzić

Żylaki w ciąży

Żylaki to zmora niejednej kobiety, niekoniecznie przyszłej mamy - choć trzeba przyznać, że to właśnie one są na nie  narażone szczególnie. Szpecące, często bolesne, poszerzone i widoczne przez powłoki skórne żyłki, mogą pojawić się na każdym etapie ciąży.

Najczęściej powstają na nogach, wargach sromowych, w pochwie oraz odbycie (hemoroidy). Ich zwiastunem mogą być tzw. pajączki, czyli siateczka żyłek, które później mogą przekształcić się w niebieskosine, bolesne i obrzęknięte pręgi. Na żylaki mają wpływ także geny (niestety jest to skłonność dziedziczona) oraz niehigieniczny tryb życia: zła dieta, otyłość i brak ruchu. 
 

Przyczyny powstawania żylaków


Przyczyn ich pojawienia się może być wiele. Znaczący wzrost zarówno ilości, jak i ciśnienia krwi krążącej w żyłach (głównie w kończynach dolnych i macicy), zwiększony poziom progesteronu, który wpływa na zmniejszenie sprężystości ścian żył oraz ucisk powiększającej się macicy, utrudniający przepływ krwi.

    Objawy występowania żylaków

    Pajączki i żylaki mogą wyglądać nieładnie, ale na szczęście w większości przypadków są niegroźne, jednak zawsze warto skonsultować się na ich temat z lekarzem. Niektóre z objawów, które mogą świadczyć o występowaniu żylaków to:

    • Swędzenie skóry na obszarze narażonym na ich wystąpienie
    • Skurcze mięśni
    • Uczucie ciężkości i bolesności nóg
    • Opuchnięte kostki i stopy
    • Tkliwość lub bolesność żył
    • Niebieskie lub fioletowe pajączki występujące pod powierzchnią skóry


    reklama

    Żylaki w ciąży - jak sobie pomóc?

    • Jeżeli wiesz, że w twoim przypadku istnieje ryzyko wystąpienia żylaków lub już je zaobserwowałaś, koniecznie zainwestuj w pończochy przeciwżylakowe.


    • Prowadź aktywny tryb życia – ćwicz w ciąży, pływaj, spaceru przynajmniej 40 minut dziennie! To zapewni optymalny przepływ krwi w organizmie. 

Unikaj długiego stania i siedzenia. Dużo odpoczywaj, najlepiej w pozycji leżącej, z uniesionymi nogami.
    • Próbuj spać na lewym boku, tak aby odciążyć żyłę główną, a  obie stopy  umieść na miękkiej poduszce.
    • Jeśli masz pracę siedzącą staraj się nie zakładać nogi na nogę i jeśli możesz kup podnóżek, na którym trzymaj stopy.  
    • Zadbaj o to, by zdrowo i mądrze się odżywiać przed i po ciąży. Twoja dieta w ciąży, lub gdy wybrałaś karmienie piersią powinna być bogata w błonnik oraz witaminy, szczególnie C oraz PP. Odpowiednie żywienie pozwoli ci w utrzymaniu optymalnej masy ciała, która ma duży wpływ na układ krążenia (głównie żyły nóg i odbytu).
    • Koniecznie ogranicz spożycie soli


    • Zainwestuj w wygodne obuwie
    • Porozmawiaj z lekarzem, ile maksymalnie możesz utyć podczas ciąży. Monitoruj swoją wagę w ciąży i pamiętaj, że każdy nadprogramowy kilogram to dodatkowe obciążenie dla układu krążenia.
    • 
Unikaj podnoszenia wszelkich ciężarów w okresie najbliższych dziewięciu miesięcy!
    • Po konsultacji z lekarzem stosuj maści bądź kremy pochodzenia naturalnego, które dzięki wyciągom z kasztanowca i rutyny zmniejszających dolegliwości związane z żylakami.
    • 

Nie bagatelizuj dolegliwości – żylaki to nie tylko defekt kosmetyczny. Wiesz, że zaniedbane mogą stać się przyczyną powstania zakrzepowego zapalenia żył?

    Kiedy należy skonsultować się z lekarzem na temat żylaków?

    Żylaki podczas ciąży często są jedną z dolegliwości, ale są sytuacje kiedy należy skorzystać z pomocy lekarza. Koniecznie zadzwoń, kiedy:

    • Twoje nogi nagle stają się spuchnięte i są bardzo bolesne. Może to oznaczać, że masz zakrzep krwi w żyłach głębokich .
    • Czujesz pod skórą wyraźne guzki, które  mogą być oznaką zakrzepu lub zapalenie żył.
    • Twój stan nie poprawia się pomimo zmiany trybu życia i wykorzystania domowych metod, a żylaki sprawiają ci ból

    Ocena: z 5. Ocen:

    Ten tekst nie ma jeszcze oceny. Dodaj swoją!

    Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: