reklama

Zaparcia

Zaparcia, czyli kłopoty z wypróżnianiem, są zmorą większości kobiet w ciąży. Ta wstydliwa dolegliwość, oprócz dyskomfortu i bólu przy oddawaniu stolca, jest przyczyną powstawania hemoroidów, a nawet bólu głowy czy przykrego zapachu z ust. Zaparcia pojawiają się w na początku ciąży i utrzymują aż do rozwiązania. Dlaczego tak się dzieje? Jak sobie radzić z zaparciami?

Zaparcia, nazywane potocznie zatwardzeniem lub obstrukcją to sytuacja, kiedy do wypróżniania dochodzi rzadko, bo mniej niż trzy razy w tygodniu, stolec ma gęstą konsystencję, a czynność ta wywołuje ból bądź dyskomfort. Sporadycznie może się pojawić krwawienie z odbytu, zmniejszony apetyt, wzdęcia i bóle w dolnej części brzucha. Zaparcie może być definiowane jako zmiana rytmu wypróżnień lub oddawanie stolca z większym trudem. W skrajnych przypadkach może być śmiertelne.

Zaparcia dotykają około połowy wszystkich kobiet w ciąży. Niektóre kobiety mają zaparcia na wczesnym etapie ciąży, ale nie dotyka to innych kobiet znacznie później.

Przyczyny zaparć w ciąży

Za pojawienie się zaparć w ciąży odpowiada:

  • wysoki poziom progesteronu, który rozluźnia mięśniówkę jelit, co je wydłuża i rozleniwia, wolniej przesuwają się przez nie masa kałowa. Zmiany hormonalne spowalniają perystaltykę jelit, w rezultacie zwiększa się ilość wody wchłoniętej przez jelito grubego ze stolca. To sprawia, że jest on bardziej stały i zbity.
  • powiększająca się macica, uciskająca jelito grube (w rezultacie w jelicie zalegają masy kałowe). Powiększenie macicy to najbardziej widoczna zmianą u ciężarnej. Narząd ten z wyjściowej masy około 70 g osiąga masę do 1100 g przy objętości 5 litrów, powodując znaczące zmiany relacji anatomicznych narządów jamy brzusznej i miednicy,
  • zmniejszona aktywność fizyczna, siedzący tryb życia,
  • kiepska dieta, menu ubogie w błonnik, złe nawyki żywieniowe,
  • zbyt mała ilość przyjmowanych płynów (poniżej 2 litrów na dobę),
  • przyjmowanymi preparatami z żelazem. Często suplementacji żelaza towarzyszą bóle brzucha  i zaparcia. Możesz złagodzić nieco działania uboczne, jeśli nie  będziesz zażywać preparatu na pusty żołądek, lecz po posiłku. Być może jednak konieczne będzie przejście na inny rodzaj suplementu.

reklama

Specjaliści są zdania, że głównymi przyczynami zaparć są hormony rozluźniające mięsień jelitowy oraz nacisk rozszerzającej się macicy na jelita.

Zaparciom zdecydowanie łatwiej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego już od początku ciąży warto skupić się na problemie, wyrobić w sobie pewne nawyki – wprowadzić racjonalną dietę, być aktywną fizycznie.

Sposoby na zaparcia. Jak sobie pomóc?

Przede wszystkim przyjrzyj się swojej diecie. Jedz mało, a często. Nie przejadaj się, ale nie chodź głodna. Ważne jest dokładne gryzienie pokarmu. Niewskazane jest obciążanie układu pokarmowego zbyt dużymi porcjami pożywienia na raz.   

Dostarczaj organizmowi błonnik. Jedz świeże owoce, suszone owoce (śliwki, figi, morele), musli, otręby pszenne, warzywa surowe (głównie marchew, kapusta biała, pekińska, sałaty), produkty pełnoziarniste (makarony, pieczywo), jak również (np. kaszę gryczaną, pęczak). Do potraw i produktów mlecznych naturalnych dodawaj otręby i naturalne płatki owsiane, żytnie, musli bez dodatku cukru. Dobre działanie wykazują też pestki dyni i słonecznika.

Codziennie pij naturalne fermentowane napoje mleczne zawierające dobre bakterie (jogurt, kefir, maślanka).

reklama

Najlepiej spożywać dziennie 25 do 30 gramów błonnika z owoców, warzyw, płatków śniadaniowych, pieczywa pełnoziarnistego, śliwek i otrębów.

Ogranicz słodycze, unikaj wysoko przetworzonej żywności zapierającej, wyeliminuj z diety białą mąkę: jasne pieczywo, białe makarony. Unikaj potraw zapierających, takich jak wspomniane produkty z białej mąki, biały ryż, gotowana marchew, banany, czarne jagody, kakao czy czekolada, a także potrawy smażone, tłuste, ciężkostrawne. Zaparciom sprzyjaja także: czekolada i kakao,  suche przekąski oraz otręby, które nie zostały popite dużą ilością płynu.

Pij dużo płynów, co najmniej 2 litry dziennie (to rozluźni stolce, powiększy ich masę i ułatwi ich wydalanie). Postaw na niegazowaną wodę mineralną, herbaty ziołowe (dozwolone dla kobiet w ciąży) i soki (jabłkowe, gruszkowe, winogronowe, najlepiej rób je sama). Picie dużej ilości płynów jest ważne szczególnie przy zwiększaniu spożycia błonnika. Jeśli masz uderzenia gorąca lub ćwiczysz, zapotrzebowanie na płyny może się dodatkowo zwiększyć.

Połączenie diety bogatej w błonnik i dużej ilości płynów to optymalna kompilacja i sposób na łagodzenie zaparć i towarzyszących im dolegliwości.

Pamiętaj o niezbyt forsującej aktywności fizycznej – zapisz się na basen, prenatalną jogę lub po prostu spaceruj. Dobrym pomysłem jest pilates, nordic-walking czy zajęcia dla kobiet w ciąży. Pamiętaj, że ruch to nie tylko inwestycja w dobrą kondycję i lepsze samopoczucie, ale także działania przeciw zaparciom (ruch wspomaga pracę jelit, pobudzając je do działania).

reklama

Chodzenie, pływanie i inne umiarkowane ćwiczenia pomogą jelitom w pracy poprzez ich stymulację. Zaplanuj ćwiczenia trzy razy w tygodniu po 20-30 minut.

Zmniejsz lub wyeliminuj suplementy żelaza, które mogą przyczyniać się do zaparć. Dobrze skomponowana dieta często może zaspokoić zapotrzebowanie na żelazo w czasie ciąży. Porozmawiaj z lekarzem.

Wspieraj jelita probiotykami, które mają dobroczynny wpływ na zdrowie. Jedz jogurty, kapustę kiszoną. Można również - za zgodą lekarza - sięgać po probityki z apteki.

Stosuj domowe sposoby na zaparcia.

Domowe sposoby na zaparcia

Aby pozbyć się problemu, warto sięgać po domowe sposoby na zaparcia. Co robić?

  • Pij siemię lniane i sok z czerwonej kapusty.
  • Wprowadź do diety surowy olej, np. lniany, dodawany do sałatki czy zupy.
  • Jedz namoczone suszone śliwki, a także inne suszone owoce: rodzynki, morele czy śliwki lub pij napój z suszonych śliwek: zalej kilka śliwek wodą, pozostaw na noc – rano wypij.
  • Wypijaj na czczo szklankę wody z sokiem z cytryny i łyżeczką miodu.
  • Dzień rozpoczynaj od jednej z mikstur: kilku łyżek otrąb pszennych zalanych mlekiem, kefirem bądź jogurtem; 2 łyżeczek namoczonego na 2 godziny siemienia lnianego lub wypicia: łyżki oliwy z oliwek; soku z kilku suszonych śliwek bądź szklanki letniej wody z miodem i sokiem z cytryny.

Zaparcia w ciąży. O czym warto pamiętać?

Niezwykle ważne jest, by na własną rękę, bez porozumienia z lekarzem, nie zażywać żadnych środków przeczyszczających – ani tabletek, ani herbatek (także ziołowych). Większość z nich działa przeczyszczająco, ingeruje w gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu, nie jest obojętna ani dla matki, ani dla dziecka. Jeśli cierpisz z powodu bolesnych, przewlekłych zaparć, powiedz o tym lekarzowi prowadzącemu ciążę.
   
Nie wolno lekceważyć dolegliwości, ponieważ długotrwałe zaparcia są częstą przyczyną powstania hemoroidów. Jeśli dolegliwość jest uciążliwa, skonsultuj się z lekarzem.

Ocena: 5 z 5. Ocen: 3

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: