reklama
Ból w pachwinach

Ból w pachwinach

W czasie ciąży organizm kobiety przechodzi wiele zmian, które mogą być przyczyną dyskomfortu. Najczęściej przyszłe mamy skarżą się na ból w obrębie bioder i pachwin, a odczucia te są najsilniejsze w drugim i trzecim semestrze.

Przyczyny bólu w pachwinach

Przyczyny bólu w pachwinach mogą być różne. Najczęściej jest to:

  • rosnący poziom hormonów, który wywołuje zmiany mięśni, więzadeł, ścięgien podtrzymujących miednicę. Zmiękczają się one i rozciągają, przygotowując ciało do porodu.
  • zmiany w budowie kobiety - kiedy dziecko rośnie, powiększa się macica.
  • zwiększenie masy ciała, co powoduje większy nacisk na biodra, miednicę, stawy;  zmienia się także środek ciężkości ciała.
  • zmiany w gospodarce hormonalnej, czego skutkiem jest zwiększony transport krwi w okolice narządów rodnych (przez co organy stają się bardziej wrażliwe, obrzęknięte).
  •  ułożenie dziecka, już pod koniec ciąży – całkiem spory maluch może mieć mało miejsca i uciskać na nerwy.
  • Pod koniec ciąży ból w pachwinach może być zwiastunem zbliżającego się porodu.

Co powinno niepokoić?

Ból o lekkim bądź umiarkowanych natężeniu, występujący w okolicy miednicy, bioder i pachwin, uznaje się w ciąży za normalny. Są jednak sytuacje, kiedy warto skonsultować się z lekarzem. Co powinno niepokoić?

  • nagłe bóle, zwłaszcza miejscowe i te, które wpływają na częstotliwość ruchów dziecka. Jeśli maluszek zachowuje się inaczej niż zwykle, jego aktywność odbiega od  normy, idź do lekarza,
  • jeśli pojawia się krwawienie lub plamienie,
  • jeśli ból jest silny i rwący - to może oznaczać ciążowe komplikacje, takie jak przedwczesne odklejenie się łożyska czy poronienie.

Jak sobie radzić z bólem w pachwinach?

  • Staraj się utrzymywać właściwą postawę ciała.
  • Nie noś butów na wysokim obcasie.
  • Nie noś i nie podnoś ciężkich przedmiotów. Nie forsuj się, nie przeciążaj.
  • Staraj się długo nie przebywać w pozycji stojącej. Kiedy siedzisz, nie krzyżuj nóg.
  • Spaceruj, pływaj – czyli uprawiaj niezbyt forsowny sport.
  • Wypoczywaj. W ciągu dnia staraj się poleżeć. W nocy dbaj o regenerujący sen. Najlepsze pozycje to leżenie na boku z podciągniętymi, zgiętymi w kolanach nogami lub leżenie na plecach, z nogami wspartymi, uniesionymi nieco wyżej niż tułów.
  • Dbaj o racjonalną dietę, bogatą w minerały (wapń, magnez).
  • Skonsultuj się z fizjoterapeutą, który zleci ci wykonywanie bezpiecznych ćwiczeń.

Pamiętaj, że:

Każdy niepokojący objaw, każdy rodzaj bólu czy niedyspozycji warto skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę. Jeśli ból w pachwinie nie daje ci spokoju i utrudnia codzienne funkcjonowanie, nie lekceważ go - koniecznie powiedz o tym swojemu ginekologowi. Nie bierz żadnych leków bez konsultacji z lekarzem.

Anna Ślusarczyk

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 4,13 z 5. Głosów: 15
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama