reklama
Żelazo w ciąży

Żelazo w ciąży

Żelazo to jeden z najważniejszych mikroelementów niezbędnych do życia. Bierze ono udział w wielu procesach zachodzących w organizmie - jest niezbędne podczas powstawania czerwonych krwinek w szpiku, odpowiada za utrzymanie prawidłowych funkcji neurologicznych, zapewnia sprawne działanie systemu odpornościowego. Żelazo jest szczególnie ważne dla dzieci i kobiet w ciąży. 

Źródła żelaza w diecie kobiety ciężarnej

Żelazo dostarczamy organizmowi w codziennej diecie. Występuje ono w dwóch postaciach: najłatwiej przyswajanej– hemowej oraz niehemowej, absorbowanej przez organizm znacznie gorzej.

Najlepsze źródła żelaza 

  • czerwone mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego: karkówka wołowa, polędwica wołowa, pierś z indyka, pierś z kurczaka, halibut, polędwica wieprzowa (żelazo hemowe),
  • warzywa, głównie suche nasiona roślin strączkowych (soczewica, soja, fasola); natka pietruszki; warzywa (gotowany szpinak, buraki, boćwina); (żelazo niehemowe),
  • wyroby z pełnego ziarna, płatki zbożowe, kasza gryczana, płatki owsiane (żelazo niehemowe),
  • kakao, jaja kurze, sok śliwkowy (niehemowe).

Żelazo w ciąży

Dla prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju dziecka szczególne znaczenie ma pięć niezbędnych składników odżywczych: kwas foliowy, witamina D, jod, żelazo i kwas DHA.

Żelazo odpowiada za kształtowanie ośrodkowego układu nerwowego, a także za prawidłowy wzrost i rozwój mózgu płodu. Odpowiednia podaż żelaza korzystnie wpływa na przebieg ciąży oraz dobry stan zdrowia obojga.

Niedobór żelaza

Niedobór żelaza jest najczęściej występującym zaburzeniem odżywiania na świecie. Grupy szczególnie zagrożone niedoborem żelaza to dzieci pomiędzy 6. miesiącem a 4. rokiem życia, młodzież, kobiety w wieku rozrodczym, osoby starsze z zaburzeniem wchłaniania i ciężarne (zapotrzebowanie na żelazo wzrasta wraz z rozwojem ciąży).

U kobiet w ciąży niedobór żelaza może

  • wpływać na zachowanie i jakość życia,
  • zaobserwować można przyspieszenie akcji serca, jego przeciążenie, niewydolność krążenia, nadciśnienie tętnicze,
  • wpływać na obniżenie odporności i zwiększenie podatności na zakażenia,
  • wywoływać zaburzenia ze strony ośrodkowego układu centralnego (obniżenie koncentracji, koordynacji psychoruchowej, wydolność organizmu, upośledzać pamięć, obniżać tolerancję na zimno),
  • zwiększać ryzyko przedwczesnego zakończenia ciąży,
  • negatywnie wpływać na rozwój potomstwa. Bezpośrednią przyczyną może być bowiem anemia – nie tylko u ciężarnej, ale i u niemowlęcia.

Niedobór żelaza w ciąży ma negatywny wpływ zarówno na zdrowie matki, jak i dziecka, stąd niezwykle istotne jest zapobieganie jego niedoborom. W tym celu ciężarnym zaleca się spożywanie pokarmów bogatych w żelazo oraz tych, które wspomagają wchłanianie żelaza. Dodatkowo - przyjmowanie doustnych suplementów żelaza w niewielkich dawkach.

Dawkowanie żelaza

Żelazo jest rozmieszczone nierównomiernie w różnych regionach mózgu. Jego poziom nie jest wartością stałą - zwiększa się z wiekiem oraz jako następstwo chorób, a zmniejsza, kiedy występują jego niedobory w diecie.

Przeciętne zapotrzebowanie na ten pierwiastek u kobiet wynosi 18 mg/dobę, a w czasie ciąży i w okresie karmienia piersią wzrasta nawet trzykrotnie. Ponieważ ciąża i okres laktacji wiążą się ze stratami żelaza u kobiet, zaleca się suplementację żelaza dawką 30 mg/dzień w okresie ciąży, a w przypadku kobiet ciężarnych ze stwierdzoną niedokrwistością - dawką 60-120 mg/dzień. Ponieważ dzieci kobiet z niedoborem żelaza są w grupie ryzyka rozwoju anemii z niedoboru żelaza, dlatego bezwzględnie muszą profilaktycznie przyjmować 2 mg/kg mc żelaza.

Pamiętaj, by nie przerywać suplementacji żelaza ze względu na skutki uboczne tj. bóle brzucha, mdłości, zaparcia. Można tego uniknąć stosując dobrze tolerowane żelazo w małych dawkach i w przyjaznej dla organizmu formie.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 1
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama