Czy w ciąży mogę pić kawę?

Jakie mogą być skutki picia kawy w trakcie ciąży? Jaka ilość jest bezpieczna i czym grozi nadmiar kofeiny?

Czy w ciąży mogę pić kawę?

Wiadomo, że kofeina przenika przez łożysko i przedostaje się do płodu. Jednocześnie metabolizm w ciąży jest spowolniony, więc kofeina w krwiobiegu mamy utrzymuje się przez dłuższy czas. I jeśli u osoby dorosłej jest uwalniana z organizmu od  2-6 godzin, u kobiety w ciąży trwa to od 10-20 godzin a u noworodka, aż 4 dni. Czy zatem kawa w ciąży jest niebezpieczna, a jeśli tak to w jakim stopniu?

Czy kawa w ciąży grozi poronieniem?

No właśnie... Przeprowadzono różne badania dotyczące spożywania kawy w ciąży jednak ich wyniki nie są jednoznaczne. Zresztą zobaczcie. Zespół  Davida Savit’a  zbadał 2407 ciężarnych, z czego 258 z nich poroniło przed 20 tygodniem ciąży. Te badania nie wykazały związku pomiędzy spożyciem kofeiny a poronienieniem, niezależnie od spożywanej ilości. Dla odmiany zespół Wenga przebadał 1063 kobiety, z których 172 doświadczyły poronienia. I tu badacze znaleźli zwiększone ryzyko poronienia przy spożywaniu (uwaga!) dużo więcej niż 200 mg na dobę.

W związku z tym przyjmuje się, że umiarkowane spożycie kawy w ciąży (mniej niż 200 mg kofeiny na dobę) nie może być główną przyczyną poronienia lub przedwczesnego porodu.

“Dwa duże badania amerykańskie nie wykazały jakichkolwiek zależności pomiędzy spożyciem kofeiny a przebiegiem ciąży i występowaniem wad wrodzonych płodu. W ostatnio opublikowanych wynikach nowych badań nie stwierdzono zależności pomiędzy spożyciem kofeiny a częstością poronień i nieprawidłowego wzrostu płodu. Jednak badania te nie odnoszą się do wysokiego spożycia kofeiny. Dlatego rozsądne wydaje się zalecenie, aby kobiety w ciąży nie przekraczały umiarkowanego spożycia kofeiny, to znaczy 200 mg dziennie, co odpowiada 3-4 filiżankom kawy. Instytut Żywności i Żywienia

reklama

Co musisz wiedzieć o piciu kawy w ciąży?

Kofeina znajduje się w kawie, napojach bezalkoholowych, herbacie, napojach energetycznych i czekoladzie.  Sprawdź zawartość kofeiny w produktach, tak żebyś mogła oszacować własne spożycie kofeiny. Co istotne, zawartość kofeiny w kawie i herbacie może być bardzo różna w zależności od jej rodzaju i sposobu przygotowania, np: przykład kubek 240ml kawy może zawierać od 70 do 280 mg kofeiny.

produkty żywnościowe ilość kofeiny w mg
kawa parzona 240 ml/ (71-280) mg
kawa rozpuszczalna 190 ml/ 75 mg
herbata parzona 177 ml/50 mg
herbata typu ice tea 100 ml/ 10 mg
czekolada na gorąco 200 ml/ 6 do 42 mg
czekolada mleczna 1 kawałek (43 g)/ 10 mg
czekolada gorzka 1 kawałek (43 g)/ 31 mg
coca-cola classic 355 ml/ 34 mg
RedBull i większość energetyków 250 ml/ 80 mg

 

Reakcje organizmu

Badania wykazały, że kobiety, które spożywają duże ilości kawy w ciąży (kilka filiżanek kawy, ok. 500 mg kofeiny), są narażone na:

  • pobudzenie,
  • rozdrażnienie,
  • roztrzęsienie,
  • bezsenność,
  • wzrost ciśnienia;
  •  zgagę i nudności.

Dodatkowo braki żelaza - zawarte w kawie fenole utrudniają wchłanianie żelaza (dlatego kawę powinnaś pić wyłącznie między posiłkami, a nie w ich trakcie) oraz braki magnezu.

Z kolei noworodki matek nadużywających kawę w ciąży mają szybsze tętno, są po urodzeniu – w porównaniu z innymi dziećmi – częściej i dłużej aktywne, oprócz tego istnieje dużo większe ryzyko niskiej masy urodzeniowej nowordoka, którego matka intensywnie piła kawę w ciąży.

Ocena: 3.43 z 5. Ocen: 167

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: