Chcesz zajść w ciążę? Zmień dietę.

Chcesz zajść w ciążę? Zmień dietę.

Chcesz zajść w ciążę? Zmień dietę!

W dzisiejszych czasach wiele kobiet ma problemy z zajściem w ciążę. Dla części z nich receptą będzie farmakologia, dla innych  skuteczna może okazać się dieta.

Organizm ludzki jest całością nie można na niego patrzeć jedynie przez pryzmat danego organu, takie holistyczne podejście zapewnia odpowiednia diet, której korzyści odczuwa cały organizm. Ciąża to dla organizmu bardzo duże wyzwanie musi być zdrowy i silny aby zainicjować życie, często niestety przyszłe mamy niewiedzą, że błędy dietetyczne które popełniają, mogą mieć wpływ na ich płodność.

Czasami nie wiedzą, że cierpią na schorzenia, które są zależne od diety a modyfikacja menu rozwiązuje problem również z płodnością.

reklama

Co musisz zmienić w diecie, żeby wspomóc płodność i zajście w ciążę?

Ciągle się odchudzasz?
Czy często stosowałaś diety odchudzające, nawet głodówki, a może jeszcze niedawno byłaś na diecie? Jeśli tak to być może tu tkwi problem. Diety niskokaloryczne np. 1000 Kcal są to diety bardzo ubogie w tłuszcze, natomiast tłuszcz jest dla człowieka niezbędny, uczestniczy m.in. w produkcji hormonów płciowych.

Stosowanie diety odchudzającej powoduje duże zamieszanie w organizmie, zmienia metabolizm, wpływa na różne procesy biochemiczne, jeśli planujesz ciążę nie możesz przynajmniej rok przed staraniami stosować żadnej diety odchudzającej.

Jeśli masz niedowagę-przytyj! Zbyt mała ilość tkanki tłuszczowej zaburza produkcję hormonów, a stad już niedaleka droga do zaburzeń w cyklu miesięcznym, a więc w płodności. Dlatego twoja dieta powinna być bogata w tłuszcz, unikaj produktów niskotłuszczowych, typu light, jedz codziennie 1-2 porcje białego tłustego sera. Pamiętaj chcąc zajść w ciążę twój organizm musi być silny, niedożywienie (niedowaga) jest tutaj przeszkodą.

Masz alergię?
Być może przez lata nie przykładałaś wagi do tego co jesz. Stan błony śluzowej twoich jelit może nie być właściwy a tym samym staje się przepuszczalny dla alergenów, którymi organizm zaczyna walczyć. W takiej sytuacji trudno zajść w ciążę.

Możesz zrobić test z buraka który pokaże czy twoje jelita pracują prawidłowo.

Wieczorem przed zaśnięciem, wypij ¾ szklanki soku z buraka (można dodać trochę soku z jabłka dla poprawy smaku). Rano sprawdź kolor moczu. Jeśli Twoje nerki wychwyciły czerwony barwnik buraka tzn. że przeniknął on z nieszczelnych jelit. Pamiętaj że po spożyciu buraka kał może zabarwić się na czerwono. Natomiast mocz powinien być lekko różowy.

Dieta przyszłej mamy która wie, że jest alergiczką i/lub której mocz po wykonaniu powyższego testu był koloru czerwonego, w okresie starań o dziecko powinna być niealergizująca czyli z wykluczeniem białka mleka krowiego, cukru, glutenu, jaj. Za nim podejmiesz działania skonsultuj się z lekarzem, bądź dietetykiem.

Taka dieta ureguluje gospodarkę hormonalną i wyciszy autoagresję. Autoagresja czasami jest zwrócona przeciwko plemnikom mężczyzny i są one wtedy słabsze. Przyszły tata który jest alergikiem również powinien zastosować taka dietę toczące się procesy zapalne w jego organizmie wpływają na jakość plemników.

Jeżeli masz zaburzona gospodarkę hormonalną koniecznie wykonaj test na celiakię, czyli chorobę dietozależną, polegającą na nietolerancji glutenu w konsekwencji czego dochodzi do zaniku kosmków jelitowych i niedoborów pokarmowych (więcej o tej chorobie i sposobie diagnozy przeczytasz na www.celiakia.pl).

Sięgnij po minerały i witaminy

Naukowcy z Harvard TH Chan School of Public Health i Harvard Medical School opublikowali właśnie przegląd poprzednich badań, w których badano wpływ diety na płodność. Oto, co znaleźli.

W przypadku kobiet próbujących zajść w ciążę naturalnie (bez „technologii wspomagającego rozrodu”, takich jak zapłodnienie in vitro), następujące witaminy i składniki odżywcze były powiązane z pozytywnym wpływem na płodność:

  • kwas foliowy
  • witamina B 12
  • kwasy tłuszczowe omega-3

Kwas foliowy
Bezwzględnie powinnaś zacząć zażywać kwas foliowy w dawce 0,4 mg na dobę, ta witamina nie tylko odpowiada za prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka, ale również jej niedobór osłabia wchłanianie substancji pokarmowych z przewodu pokarmowego, powoduje także nadpobudliwość i trudności w zasypianiu oraz anemię. Wszystko to może mieć wpływ na poczęcie.

Witamina B 12
Witamina B12 wpływa na poziom czerwonych krwinek, zapobiegając niedokrwistości. Prawidłowy poziom w organizmie zwięsza grubości endometrium, co ułatwia  implantację zarodka i zmniejsza ryzyko poronienia. Jest ważna również dla układu odpornościowego.

Kwasy omega-3
Kwasy omega-3 stabilizują poziom hormonów i jednoczesnie regulują cykl menstruacyjny. To przekłada się na poprawę ukrwienie macicy, Gdy organizm ma pod dostatkiem tego składnika, zwiększenie ilości śluzu szyjkowego, co  pomaga w zagnieżdżeniu się zarodkowi.

Co jeszcze na temat diety i płodności twierdzą naukowcy?

  • Spożywanie napojów słodzonych cukrem (zwłaszcza napojów gazowanych lub energetycznych) obniżało  płodność zarówno kobiet, jak i mężczyzn.
  • Kobiety jedzące duże ilości fast foodów i niewiele owoców dłużej starają się o dziecko,  niż kobiety mające zbilansowana dietę.
  • Okazało się, że owoce morza, działają nie tylko jako afrodyzjaki, ale  też przyspieszają zajście w ciążę.

W innym badaniu doktorzy Jorge Chavarro i Walter Willett z Harvard School of Public Health przeanalizowali dietę ponad 18 000 kobiet, które starały się zajść w ciążę. Na tej podstawie odkryli, że jakość twojej diety, aktywność fizyczna i nikotyna wpływają na płodność.

Na początku, jeśli palisz - skończ z nałogiem. Potem dołóż aktywność fizyczną. Dbaj o zdrową wagę. Jeśli masz nadwagę, utrata od 5% do 10% masy ciała może przyspieszyć owulację.  A jeśli chodzi o dietę, to:



Oto 6 podpowiedzi żywieniowych z książki “Dieta płodności”, której są autorami

  • Spożywaj więcej nienasyconych olejów roślinnych, takich jak oliwa z oliwek lub olej rzepakowy.
  • Unikaj tłuszczów trans
  • Jedz więcej białka roślinnego (fasola i orzechy) a ogranicz białko zwierzęce.
Wybieraj produkty pełnoziarniste.
  • Jedz produkty o dużej zawartości, żelaza. Staraj się jednak je pozyskiwać z owoców, warzyw i fasoli, a nie z czerwonego mięsa.
  • Pij wodę; niewiele kawy, herbaty i alkoholu, ale trzymaj się z dala od słodzonych napojów gazowanych.

Pamiętaj!

1.    Jeśli Ty lub Twój partner jesteście alergikami i staracie się o dziecko, skonsultujcie się z dietetykiem w celu ustalenia diety niealergizującej.
2.    Jeżeli masz złe parametry hormonów, pogłęb diagnozę w kierunku celiaki, jeśli okaże się że na nią chorujesz dieta bezglutenowa rozwiążę również problem z płodnością.
3.    Zadbaj o siebie, jedz dużo warzyw zwłaszcza zielonych, również owoców, nie odchudzaj się a jeśli się intensywnie odchudzałaś odczekaj rok ze staraniami o dziecko.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska


 

Ocena: 3.4 z 5. Ocen: 5

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją: