reklama
Kołatanie serca w ciąży

Kołatanie serca w ciąży

Uczucie kołatania serca jest niewątpliwie okropnym przeżyciem. Czujesz się tak, jakby serce ci trzepotało albo przestawało bić. Chociaż  w okresie ciąży  jest to najczęściej nic poważnego, może jednak wywołać uczucie paniki. Poznaj powody kołatania serca w ciąży.

Zwiększona objętość krwi w ciąży

Ciało kobiety w ciąży zawiera znacznie więcej krwi, nawet do 50 procent. W związku z tym serce wykonuje dużo trudniejszą pracę. Zwiększone obciążenie sprawia, że musi ono bić z większą siłą i częściej, by utrzymać odpowiednie ciśnienia krwi. W rezultacie raz na jakiś czas rytm staje się nieco asynchroniczny -  odczuwasz to jako kołatanie. Trwa ono najczęściej kilka sekund i nie towarzyszą temu inne objawy.

Progesteron w ciąży

Poziom progesteronu w twoim organizmie w czasie ciąży jest bardzo wysoki. Hormon ten odpowiedzialny za wiele zmian fizycznych i emocjonalnych, powoduje również szybsze i mocniejsze uderzenia serca. Dzięki niemu krew odpowiednio krąży w organizmie, jednak  serce w czasie jednej minuty musi zwiększyć wydajność o 30 – 50 procent. To sprawia, że bije ono na ogół znacznie szybciej niż normalnie i może prowadzić do okazjonalnego kołatania serca.

Stres w ciąży

Również stres - i to niezależnie od przyczyny - zwiększa obciążenie serca, a tym samym częstotliwość kołatania i to nie tylko wtedy, kiedy jesteś w ciąży. Przyszłe mamy często doświadczają skrajnych emocji, więc okresowe palpitacje mogą się pojawiać przez całą ciążę.

Kiedy kołatanie serca może niepokoić?

Czasami kołatanie serca może wskazywać na chorobę serca, dlatego poinformuj o wszelkich nieprawidłowościach swojego lekarza.
Natychmiast skontaktuj się z lekarzem lub jedź do szpitala, jeśli oprócz przyspieszonego rytmu serca:

  • pojawia się ból w klatce piersiowej,
  • masz poczucie duszności,
  • obficie się pocisz,
  • masz mdłości

Jak sobie poradzić z kołataniem serca?

Czasami kołatanie serca jest spowodowane nadmierną ilością kofeiny. Pamiętaj, że kofeina jest częstym składnikiem wielu produktów spożywczych, w tym czekolady, gazowanych napojów, czy ciasteczek. Sprawdź zawartość kofeiny w produktach spożywczych i jeśli podejrzewasz, że  kofeina może być powodem złego samopoczucia- spróbuj ją wyeliminować z diety.

W późniejszym etapie ciąży staraj się jeść często , ale małe porcje, ponieważ trawienie również obciąża serce i może się ono buntować. Skorzystaj z naszych przykładowych przepisów na każdy miesiąc ciąży.

Stres i niepokój mają duży wpływ na  problemy z sercem. Jeśli możesz, spróbuj zmniejszyć liczbę stresujących sytuacji. Dodatkowo mogą ci w tym pomóc ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe. Zapisz się na zajęcia jogi lub skorzystaj z masażu ciężowego.

reklama